Vi ska bygga till och har bestämt oss för att bygga in högtalare i taket. Hur många högtalare bör vi ha i respektive rum och var bör vi placera högtalarna när innertaket lutar?

Ska man sätta högtalarna i mitten, där det är som högst eller där det är som lägst? Och hur ska man placera ut flera högtalare än en?

Det mindre rummet är 4,02 x 3,74 m (bör vi ha en eller två högtalare i detta rum och var bör de placeras?) medan det större rummet är 5,75 x 3,74 m (bör vi ha två, tre eller fyra högtalare i detta rum och var bör de placeras?). Takhöjden i norr är 2,06 m medan takhöjden i söder är 3,30 m, om ni förstår vad jag menar.

Hittade denna information på nätet men inget om hur man ska tänka när taket lutar.
http://site.outdoorspeakerdepot.com/distribution.html
 
Ens audiofilhjärta lider svårt vid såna här frågeställningar, men det är bättre med musik än ingen musik.

Vad skall rummen användas till när det lyssnas?
 
Under dagtid kommer båda rummen användas som kontor. Kvällstid och under helger kommer det större rummet användas som tv-/tv-spel och sällskapsspelrum. Det mindre rummet kommer längre fram i tiden (när barnen blivit större och inte kräver vår närhet) att användas som föräldrasovrum.

Vi är inga audiofiler, men vi vill ha hyvsat bra ljud i alla fall. Jag har läst om att moderna takhögtalare har så kallade tweeters som gör att man kan rikta diskantljudet. Och väljer man att bara sätta upp en högtalare i det lilla rummet så köper man så kallade "dual voice coil single stereo", vilket gör att man får stereoljud istället för monoljud. En utmaning är att isoleringen ovan innertaket bara är 22 cm tjockt och att vi inte önskar köldbryggor där högtalarna sitter. Högtalarna får alltså inte bygga för mycket i höjd (eller djup beroende på hur man ser det).

Har precis bestämt mig för att strunta i att ha riktat ljud gentemot soffan framför tvn. Däremot vill jag gärna ha högtalarna kopplade till tvn så att det även går att lyssna på melodifestivalen i högtalarna när det bedagas. Skulle också vara trevligt om man kan kräma på lite jysst ljud och skaka loss vid någon fest i framtiden. Men mest vill jag nog att det ska vara bra ljud som sprider sig jämt ut i rummet. Jag vill alltså inte kunna justera ljudnivån per högtalare. Jag vill bara ha en ljudnivåreglerare per rum.
 
För det stora rummet så rekommenderar jag i första hand att man satsar på en högtalare i varje hörn.
Detta eftersom du skriver att det skall användas till tv-spel och tv-tittande, och då blir allt mycket roligare om man kan köra surroundljud. Tråkigt att behöva sätta i sånt i efterhand. Men om det är över ambitionsnivån så sätt två i hörnen nere mot ytterväggen.

En volymkontroll per rum går utmärkt även om man har flera högtalare med olika signaler in (som i ett surroundsystem), det finns såna volymkontroller för upp till 8 olika kanaler.

I det andra rummet kan du köra en högtalare med dubbla talspolar, men det blir en punktformig ljudkälla även med stereosignal in. Jag hade personligen valt två billigare i så fal eftersom det fyller ut rummet bättre.

Tweeter är engelska för diskanthögtalare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.