5 815 läst · 14 svar
6k läst
14 svar
Får man??
Får man koppla in ballofixer själv till huvudkranen? en till varm å en till kall vatten.
Eller måste det va en behörig firma??
Om man skulle vilja göra själv..gäller försäkring ifall det skulle bli en omfattande skada?
Jag bor i bostadsrätt.
Eller måste det va en behörig firma??
Om man skulle vilja göra själv..gäller försäkring ifall det skulle bli en omfattande skada?
Jag bor i bostadsrätt.
en balofix är som en kulventil fast den är mycket mindre och den är inte lika säker för dem har en tendens att börja läcka lätt och om du inte motionerar en ballofix så kan du ha Stora problem att öpna eller stänga den för att den har fastnat,
En kulventil är upbygd på samma sätt men den läcker inte lika lätt så att den enda skilnade är storleken.
ett T rör med en av ventil hur ska du motera detta och vart? skiss??
En kulventil är upbygd på samma sätt men den läcker inte lika lätt så att den enda skilnade är storleken.
ett T rör med en av ventil hur ska du motera detta och vart? skiss??
Håller inte med om att det måste göras av firma för att försäkringsbolaget ska vara nöjda men det ska vara utfört enligt tillverkarens anvisningar.oavvs skrev:
Balofix är väll bara ett märke och inte en typ av ventil?
Och visst måste det vara bättre med en ventil som stänger visst flöde än ingen alls som det troligen är nu?
nu skrev inte jag firma utan fackman (en person som har utbinldning)snuttjulle skrev:Håller inte med om att det måste göras av firma för att försäkringsbolaget ska vara nöjda men det ska vara utfört enligt tillverkarens anvisningar.
Balofix är väll bara ett märke och inte en typ av ventil?
Och visst måste det vara bättre med en ventil som stänger visst flöde än ingen alls som det troligen är nu?
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Rent formellt så finns det inga begränsingar på vem som får göra VVS jobb, så länge det är rätt gjort så lägger sig inte heller förs. bolaget i det.
MEN när det gäller i en bostadsrätt, så är i många fall ledningarna inte bostadsrättshavarens egendom. De tillhör föreningen. Detta är lite olika skrivet i olika stadgar, men om det är "huvudkranen" till lägenheten vi talar om så är det stor risk att den delen av röret anses tillhöra föreningen.
Om du skall göra ingrepp i installationer som tillhör föreningen så måste du ha tillstånd av styrelsen. Styrelsen kan då ställa villkor, i princip vilka villkor som helst. De kan tom. bestämma att du måste anlita rörfirma X för jobbet. Det handlar ju om att göra ingrepp på "annans" egendom. Det är inte orimligt att styrelsen ställer sådana krav, de vill säkerställa att föreningens egendom håller en viss kvalitet.
MEN när det gäller i en bostadsrätt, så är i många fall ledningarna inte bostadsrättshavarens egendom. De tillhör föreningen. Detta är lite olika skrivet i olika stadgar, men om det är "huvudkranen" till lägenheten vi talar om så är det stor risk att den delen av röret anses tillhöra föreningen.
Om du skall göra ingrepp i installationer som tillhör föreningen så måste du ha tillstånd av styrelsen. Styrelsen kan då ställa villkor, i princip vilka villkor som helst. De kan tom. bestämma att du måste anlita rörfirma X för jobbet. Det handlar ju om att göra ingrepp på "annans" egendom. Det är inte orimligt att styrelsen ställer sådana krav, de vill säkerställa att föreningens egendom håller en viss kvalitet.
försäkringsbolag säger samma sak att ballofix å kulventil är samm sak...
det är nog som oavvs skriver att skillnaden är storleken å att ballofixen ska motioneras å kanske läcker lätter med tiden...har nån en bild på en kulventil??
det är nog som oavvs skriver att skillnaden är storleken å att ballofixen ska motioneras å kanske läcker lätter med tiden...har nån en bild på en kulventil??
tack
men om man tittar på de ventilerna så är
Kulventil (Klicka på bilden för att ...
109 x 80 - 3k - jpg
www.clasohlson.se
och
KULVENTIL R32 1 1/4.
401 x 259 - 51k - jpg
www.seasea.no
samma sak??
mina ballofixer ser ut som ventilen från clas ohlson....
men om man tittar på de ventilerna så är
Kulventil (Klicka på bilden för att ...
109 x 80 - 3k - jpg
www.clasohlson.se
och
KULVENTIL R32 1 1/4.
401 x 259 - 51k - jpg
www.seasea.no
samma sak??
mina ballofixer ser ut som ventilen från clas ohlson....
Rör tjänst i Malmö säger att ballofix å kulventil är samma sak =)
va gäller läckagerisk, motionering så säger killen där att i alla de 23 åren han haft firman har det aldrig varit problem...Oavvs du får gärna hänvisa till det du skrev om läckage osv
Tack för svar.
va gäller läckagerisk, motionering så säger killen där att i alla de 23 åren han haft firman har det aldrig varit problem...Oavvs du får gärna hänvisa till det du skrev om läckage osv
Tack för svar.
tackar washo jag har varit med om ett antal ggr och sen endel arebetspolare som har varit med om att det har läckt från själva vredet på ''balofixen'' och sen att vredet har losnt så att man inte kan tänga eller öpna ''balofixen'' räcker det som svar?
sen får du gärna ficksa länkarna så att det blir bilder för dem som undrar skilnaden. Men om man säger såhär så är det ingen skilnad funksionmässigt dem fungerar på samma sätt men jag tycker att hålbarheten så är det stor skilnad tycker jag
sen får du gärna ficksa länkarna så att det blir bilder för dem som undrar skilnaden. Men om man säger såhär så är det ingen skilnad funksionmässigt dem fungerar på samma sätt men jag tycker att hålbarheten så är det stor skilnad tycker jag
Vilket dravvel att Ballofix inte är en kul ventil. Att många slarvigt kallar alla små kulventiler utan stora vred för ballofix är en sak men dessa är även de en kulventil likväl.
http://www.broen.se/usr/broen/cms/CMSDocSE.nsf/content/prodinfo?Readform&Unique=note5vvjlk
Och fortfarande vidhåller jag att en liten kulventil utan stort vred duger fullt för avstängning till en lägenhet där det redan idag säkert finns en stor avstängning i källaren. Har själv använt mig av riktigt gamla som aldrig varit motionerade utan problem.
Och som hempularen skriver ang föreningen kan bestämma vem som ska utför jobb eller hur men jag har inte sätt något om detta att det ska vara någon utbildning för att få pula med rör. Än har inte det facket lyckats sätta gränser där.
http://www.broen.se/usr/broen/cms/CMSDocSE.nsf/content/prodinfo?Readform&Unique=note5vvjlk
Och fortfarande vidhåller jag att en liten kulventil utan stort vred duger fullt för avstängning till en lägenhet där det redan idag säkert finns en stor avstängning i källaren. Har själv använt mig av riktigt gamla som aldrig varit motionerade utan problem.
Och som hempularen skriver ang föreningen kan bestämma vem som ska utför jobb eller hur men jag har inte sätt något om detta att det ska vara någon utbildning för att få pula med rör. Än har inte det facket lyckats sätta gränser där.
att rör firmor säger att ballofixer är samma sak som kulventlier va gäller funktion osv kan nog oxå bero på att de inte vill säga att "iktiga kulventlier" är bättre för då blir de ju arbetslösa så småningom...en tanke jag fick...
typ skrota å köpa nytt istället för behålla å fixa..
the american dream ;P..ja ni vet va jag menar
typ skrota å köpa nytt istället för behålla å fixa..
the american dream ;P..ja ni vet va jag menar