Kanske dum fråga, men sparar jag el genom at dra ner värmen i huset om jag har bergvärme?

Min tanke är att aggregatet cirkulerar på samma sätt oavsett hur mycket värm ”jag tar ut” ?
Så den jobbar inte hårdare (förbrukar mer el) om jag ökar temp i husets vattenburna radiatorer.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Du sparar el på att sänka värmen om du har värmepump precis som om du har elvärme. Alla värmesystem måste "jobba hårdare" för att värma till en högre temperatur.

• Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Husets energiförbrukning är grovt sett proportionerlig mot skillnaden mellan temperatur ute och inne så när du sänker temperaturen inne går det åt mindre energi ut från värmepumpen för att värma upp huset.

För att värmepumpen ska producera mer energi måste den jobba fler timmar om dan, eller snurra snabbare om den har en varvtalsstyrd kompressor, vilket gör att värmepumpen drar mer el.

Sen är det dessutom så att värmepumpen får lite sämre verkningsgrad för det fall att den måste värma upp vattnet som går till elementen till en högre temperatur (och därmed måste köra ytterligeare lite hårdare/längre)

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.