Hej, jag bara undrar om det är någon som vet varför kapillärrörstermostater ofta har både ett vred och en givare? Man kan ju tycka att det borde räcka med en av dem? Båda används väl för att reglera temperaturen?

• Kapillärrörstermostat med svart vred och silverfärgad givare ansluten via en smal ledning, använd för att reglera temperatur i system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Givaren är till för att mäta ärvärdet, å den påverkar ventilen i förhållande till vad vredet (börvärdet) är inställd på.

Alla termostater till radiatorer, oberoende om givaren är inbyggd eller extern via kapilärrör har både ärvärdesgivare och börvärdesinställning.

Saknas ärvärdesgivare så blir det ett manuellt vred.
Saknas möjlighet till att justera börvärdet så blir det en fast temperaturreglering.

• Gilla
bing467
  • Laddar…
Ah okej... ja det låter väl rimligt. Jag antar att jag har blivit lite förvirrad kring det här eftersom jag faktiskt kan reglera värmen hos mig genom att placera givaren på lite olika ställen. Jag har golvvärme, och på vissa ställen är ju golvet varmare än på andra ställen (dvs. beroende på om det går en vattenledning rakt under eller inte). Och ställer jag givaren på ett "varmt" ställe på golvet kan jag få ner värmen (och tvärtom). Kanske inte är så det är tänkt att användas, men det har fungerat för mig, så jag har aldrig behövt använda vredet 😄

B bing467 skrev:
Jag har golvvärme, och på vissa ställen är ju golvet varmare än på andra ställen (dvs. beroende på om det går en vattenledning rakt under eller inte).
Låter nästan som att det saknas värmespridningsplåtar, ja lite temperaturskillnad blir det även med plåtar/ingjuten slang.

Sen kan det även vara för hög framledningstemperatur så att difftemperaturen blir för hög.

Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.

Sen är golvvärme ett trögt system som inte bör justeras med termostat/ställdon utan med framledningstemperaturen ut från "pannan", å då måste hela värmesystemet vara rätt injusterat.
B bing467 skrev:
Och ställer jag givaren på ett "varmt" ställe på golvet kan jag få ner värmen (och tvärtom). Kanske inte är så det är tänkt att användas, men det har fungerat för mig, så jag har aldrig behövt använda vredet 😄
Bulben ska alltid monteras fast på lämpligt ställe, tex om man har "tunga" gardiner hängande bredvid radiatorn, precis där termostaten sitter, så kan en termostat med extern bulb vara lämplig å då monteras bulben tex en bit ifrån fönster/radiator/gardin.

Beroende på vilken golvvärmestyrning/golvvärmeshunt det är så ska bulben monteras på olika ställen.

• Gilla
bing467
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.