24 227 läst · 21 svar
24k läst
21 svar
Egenföretagare anställa en person, kostnad?
Sida 1 av 2
Hej, vad kostar det att som egenföretagare att anställa en person. Låt säga att han vill ha 120 spänn i timmen? En gubbe jag känner fick det till 192 spänn, och jag får inte ihop det, räkna in semesterersättning och utförligt så att jag fattar, vore supertacksam! Hoppas detta var rätt underforum att posta i..
Varför tycker du inte att den stämmer?
120:- per timme x 167 timmar per månad = 20.040:- i månadslön till den anställde, exkl. semesterersättning.
20.040:- per månad x 11 månader = 220.440:- per år, exklusive semesterersättning.
220.440:- x 1,12 = 246.892:- per år inklusive 12% semesterersättning.
246.892:- x 1,3242 = 326.934:- per år, inklusive 32,42% arbetsgivaravgifter.
326.934:- / 12 = 27.445:- per månad
27.445:-/ 167 = 163:- per timme.
Sen tillkommer försäkringar, verktyg, skyddskläder, bil, ev. löneförmåner m.m.
Arbetsgivaravgifterna kan variera beroende på den anställdes ålder m.m., men allt står på Nutek's hemsida.
120:- per timme x 167 timmar per månad = 20.040:- i månadslön till den anställde, exkl. semesterersättning.
20.040:- per månad x 11 månader = 220.440:- per år, exklusive semesterersättning.
Arbetsgivaravgifterna kan variera beroende på den anställdes ålder m.m., men allt står på Nutek's hemsida.
Anledningen till att jag inte trodde att det stämde var att jag går en starta eget kurs i dagsläget, då min handledare påstod att jag kostar en arbetsgivare 192 kronor när jag har 120 kronor i lön. Jag hänvisade till Nuteks sida, och han ansåg då att det var skillnad på teori och praktik, något jag håller med om.
Men att det ska skilja 30 kronor i timmen känns osannolikt.. Men vad kan försäkringar, verktyg, skyddskläder, bil, ev. löneförmåner och eventuella sjukdagar kosta en arbetsgivare per timme? Är det inte nån här som har en eller 2 anställda?
Men att det ska skilja 30 kronor i timmen känns osannolikt.. Men vad kan försäkringar, verktyg, skyddskläder, bil, ev. löneförmåner och eventuella sjukdagar kosta en arbetsgivare per timme? Är det inte nån här som har en eller 2 anställda?
För tjänstemän kan en grov uppskattning vara: Lönen gånger 1,5. Då ingår inte bil eller arbetsverktyg.
Lön 100
Sem 12
soc 32
Förs 5
S:a 150
Pensionsförsäkringarna kan ju dock variera kraftigt beroende på åldersstrukturen. Med 120 i lön blir kostnaden alltså 180. Är dåligt insatt i pensionskostnader för hantverkare så möjligen skiljer det något där. Lägger du dessutom till kostnader för bil så lär inte 192 kronor räcka långt...
Edit: Borde naturligtvis räkna soc på semesterersättningen också och då hamnar vi ännu lite högre...
Lön 100
Sem 12
soc 32
Förs 5
S:a 150
Pensionsförsäkringarna kan ju dock variera kraftigt beroende på åldersstrukturen. Med 120 i lön blir kostnaden alltså 180. Är dåligt insatt i pensionskostnader för hantverkare så möjligen skiljer det något där. Lägger du dessutom till kostnader för bil så lär inte 192 kronor räcka långt...
Edit: Borde naturligtvis räkna soc på semesterersättningen också och då hamnar vi ännu lite högre...
Det kostar ju mer än 163:- med allt tillkommande. Du får väl stolpa upp allt och räkna själv.
Verktyg. Kalkylera med ca 5-10:- per timme beroende på vilken yrkesgrupp man tillhör.
Bil lär landa på minst 50:- till per timme.
Försäkringar. Nutek angav väl 6-7% på lönen.
Arbetskläder. Olika regler på olika firmor, men vanligtvis får man ju en del plagg & skor. Kanske 5 spänn till per timme.
Företaget kanske håller med olika löneförmåner som riskuponger, friskvård o.dyl.
Är personen i fråga sjuk ofta så kostar han ju då 80% av lönen utan att dra in några pengar. Hur mycket det blir per timme vet man ju inte då det beror på personen i fråga.
Verktyg. Kalkylera med ca 5-10:- per timme beroende på vilken yrkesgrupp man tillhör.
Bil lär landa på minst 50:- till per timme.
Försäkringar. Nutek angav väl 6-7% på lönen.
Arbetskläder. Olika regler på olika firmor, men vanligtvis får man ju en del plagg & skor. Kanske 5 spänn till per timme.
Företaget kanske håller med olika löneförmåner som riskuponger, friskvård o.dyl.
Är personen i fråga sjuk ofta så kostar han ju då 80% av lönen utan att dra in några pengar. Hur mycket det blir per timme vet man ju inte då det beror på personen i fråga.
Man kan också börja undra; vad får då den lille företagaren ut av en person som denne betalar 120:-/tim till? Den lille företagaren brukar vara en person som ställer höga krav på sig själv, för att få det gå runt, och vill därför att den anställde också jobbar effektivt, under sin tid på arbetsplatsen. Det är kanske detta som gör att många drar sig för att anställa någon, som kanske även skall vara sjuk titt som tätt.
Precis! Det är sånna svar jag vill ha!
Vad är det värt för en ensamföretagare att få anlita mig istället för att anställa mig om det är säsongsbetonade jobb? Att bara följa en mall är ju orimligt, Det är ju till viss del sjukdagar, till viss del hur effektiv en anställd är gentemot en anlitad, samt en viss del trygghet i att om man plötsligt får återbud på ett jobb eller inte får matrial i tid eller liknande, så behöver man inte betala sin anlitade på samma sätt som den anställda beroende på vad man kommit överrens om. Även oförutsedda utgifter i form av verktyg kan man ju ta med..
250:- i timmen, är det rimligt?
Vad är det värt för en ensamföretagare att få anlita mig istället för att anställa mig om det är säsongsbetonade jobb? Att bara följa en mall är ju orimligt, Det är ju till viss del sjukdagar, till viss del hur effektiv en anställd är gentemot en anlitad, samt en viss del trygghet i att om man plötsligt får återbud på ett jobb eller inte får matrial i tid eller liknande, så behöver man inte betala sin anlitade på samma sätt som den anställda beroende på vad man kommit överrens om. Även oförutsedda utgifter i form av verktyg kan man ju ta med..
250:- i timmen, är det rimligt?
Men på din fråga i början av tråden så lät det som om du ville ha en ekonomisk framräkning på vad det kostar en företagare att ha anställda. Inte bakomliggande orsaker till varför man vågar anställa.
För det är ett stort steg att anställa någon.
Året består av 8760 timmar. Vi arbetar effektivt ca 1800 timmar (225 d * 8 tim) vilket ca 20,5 %. Men arbetsgivaren ansvarar i realiteten för de övriga timmarna också. För är du äventyrslysten av dig och sysslar med mycket konstiga sporter eller fritidsaktiviteter och genom detta riskerar att skada dig så ansvarar arebetsgivaren för detta kostnadsmässigt genom sjuklönen den första tiden.
Och är du duktig på att arbeta svart på andra ställen och är trött när du kommer tillbaka på måndag morgon så är det arbetsgivaren som får stå för den effektivitetsminskningen den anställde orsakar. Men pengarna hamnar i den anställdes fickor.
Så jag vill inte vara arbetsgivare i Sverige igen. Iaf inte med lägre utbildad personal och yngre (under 30 år) som inte riktigt känner ansvaret att vara lojala med sin arbetsgivare och sina arbetskompisar.
Det pratas mycket om att Sverige riskerar att få ett A- & B-lag inom arbetsmarknaden. Vi är redan där och det är på väg att även bli ett C-lag. Så dessa människor får passa sig för EU kommer inte backa i sin utveckling med fri rörlighet för tjänster, pengar, arbeten & varor.
Glad fortsättning på Påsken!
För det är ett stort steg att anställa någon.
Året består av 8760 timmar. Vi arbetar effektivt ca 1800 timmar (225 d * 8 tim) vilket ca 20,5 %. Men arbetsgivaren ansvarar i realiteten för de övriga timmarna också. För är du äventyrslysten av dig och sysslar med mycket konstiga sporter eller fritidsaktiviteter och genom detta riskerar att skada dig så ansvarar arebetsgivaren för detta kostnadsmässigt genom sjuklönen den första tiden.
Och är du duktig på att arbeta svart på andra ställen och är trött när du kommer tillbaka på måndag morgon så är det arbetsgivaren som får stå för den effektivitetsminskningen den anställde orsakar. Men pengarna hamnar i den anställdes fickor.
Så jag vill inte vara arbetsgivare i Sverige igen. Iaf inte med lägre utbildad personal och yngre (under 30 år) som inte riktigt känner ansvaret att vara lojala med sin arbetsgivare och sina arbetskompisar.
Det pratas mycket om att Sverige riskerar att få ett A- & B-lag inom arbetsmarknaden. Vi är redan där och det är på väg att även bli ett C-lag. Så dessa människor får passa sig för EU kommer inte backa i sin utveckling med fri rörlighet för tjänster, pengar, arbeten & varor.
Glad fortsättning på Påsken!
Det här blir inte rätt! Du har spridit ut kostnaden även på den anställdes semester!ACME skrev:Varför tycker du inte att den stämmer?
Man vill ju veta hur mycket man ska betala för varje timme som den anställde faktiskt arbetar,
det är ju bara för den tiden man har några inkomster.
Kalkylen är jätte-enkel:
Lön = 120:-
Inkl semesterersättning 120*1.12= 134.40
Inkl sociala avgifter = 134.4 * 1.3242 = 177.97
Lägger man på försäkringar enligt Nuteks schablon på 6.5% av 134.40 så blir det 177.97 + 134.4 * 0.065 = 186.71
Det är denna summa den anställde måste dra in varje timme han/hon arbetar, om han/hon aldrig är sjuk.
(moms tillkommer)
Lägg till lite sjukfrånvaro, och kostnaden stiger direkt...
/Hasse
EDIT:
Sedan måste man naturligtvis lägga till din egen arbetstid för att administrera den anställde,
pappersarbete etc.
Dessutom vill du göra en vinst på att ha en anställd, vad är annars vitsen?
Det ÄR dyrt att ha anställda i Sverige.