Efter att ha spenderat natten med spoljouren börjar jag nu kika på återställning efter ett kanonstopp i avloppet.

Baktrycket gjorde så en packning av något slag sköt iväg från där wc-stolen monteras mot golvanslutningen.

Det är en Gustavsberg nordic och jag skulle gärna vilja handla hem prylarna innan jag demonterar själva stolen.

Någon som har förslag på vad det kan vara som har gått sönder? Golv med rödaktig yta, en svart gummipackning och en måttstock bredvid. Packningen verkar ha lossnat från avloppsanslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart gummipackning bredvid måttband på terrakottafärgat golv, relaterat till WC-avloppsläckage och Gustavsberg-packning i byggforumdiskussion.
Skapa konto

Chansar på att det är en del av manschetten som går ner i röret men hittar inga mått hos Gustavsberg. Det är 110mm rör nedåt men vet inte om där är något mankemang i bjälklaget. Kan det vara en 110/90-manschett?

Beroende på hur dt ser ut när röret kommer upp från golvet ( säkert ett 110 rör ) om det finns som en muff eller en rörbit ( anslutningsrör ) eller ett kapat 110 -rör utan muff. Du måste veta det innan köp. Har du en toa utan osynlig nslutning brukar det vara ett plastlock baktill att lossa. annars syns det bra- Är det ett vägghängt kan det vara värre att se. Är det 110 först och 90 sedan så är det felmonterat.

Det är någon konstig anordning.
Svart och vit anordning monterad i ett golv, med en sprucken svart del och en vit ring runtom. Kan vara en del av en toalettinstallation.
Skapa konto

Något kommer upp ur golvet men där är en vit ring med större mått runt. Den svarta saken är sprucken och snurrar fritt och sen tycker jag man ser toalettstolen gå ner i mitten.

Kanske måste ta bort för att se ändå.

Bästa svaret

J jhall skrev:
Det är någon konstig anordning.
[bild]
Något kommer upp ur golvet men där är en vit ring med större mått runt. Den svarta saken är sprucken och snurrar fritt och sen tycker jag man ser toalettstolen gå ner i mitten.

Kanske måste ta bort för att se ändå.
Då har du en toalettanslutning, en typ sådan häe ska du ha

https://www.bauhaus.se/gummimansche...d36f4e947&objectID=568349&indexName=nordic_pr

• Gilla
jhall
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då har du en toalettanslutning, en typ sådan häe ska du ha

[länk]
Stort tack!

Ny dag, nya upptäckter.
Manschetter var helt söndertorkad(?) men är inte alls de dimensionerna jag trodde.

Söndertorkad packning från avloppsrör, delvis bruten, ligger på en röd prickig yta.
Skapa konto

Den verkar ha vart 110mm på insidan och typ 125 på "mottagarsidan".

Söndertorkad manschett för avloppsrör, mäts med måttstock på röd yta. Diameter visas som cirka 110mm inuti.
Skapa konto

Avloppsrören är stämplade 2017, kan en packning verkligen rasa sådär på den tiden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.