10 034 läst · 11 svar
10k läst
11 svar
rumsgivare
Tänkte sätta en innegivare till värmepannan i hallen på huset, är det nån som vet hur det fungerar med en sån? ska man koppla ur utegivaren som nu styr pannan el. ska man ha den kvar? ställer man innegivaren på tex 21grader och sen sköter pannan sig efter det. Har en nibe 310.
någon som har innerivare och kan dela lite erfarenheter?
någon som har innerivare och kan dela lite erfarenheter?
JAg har en sån, till min Nibe 1215
men funktioen är ju givetvis olika beroende på vad man har för värmepump!
om dun nu funkar som min, så ska utegivaren vara inkopplad, det är den primera givaren som pumpen rbetar efter.
sen så förskjuts värmekurvan med så många grader som du valt att den ska förskjutas med, för varje hel grad som inne tempen diffar mot önskat värde.
på så vis kan du till åta olika mycke värme skilnad i det rum där givaren sitter, för att kompensera att alla rum inte får samma inna tamp, tilexempel vid solstrålning, storbesök eller om du bakar bullar m.m.
men funktioen är ju givetvis olika beroende på vad man har för värmepump!
om dun nu funkar som min, så ska utegivaren vara inkopplad, det är den primera givaren som pumpen rbetar efter.
sen så förskjuts värmekurvan med så många grader som du valt att den ska förskjutas med, för varje hel grad som inne tempen diffar mot önskat värde.
på så vis kan du till åta olika mycke värme skilnad i det rum där givaren sitter, för att kompensera att alla rum inte får samma inna tamp, tilexempel vid solstrålning, storbesök eller om du bakar bullar m.m.
Det ovan är den viktiga faktorn. Om funktionen är väl tänkt, och tänkt för att ha båda igång, skall man ha båda igång. Om funktionen är dåligt tänkt, eller inte tänkt för att ha båda igång, får man göra något annat.CarMan skrev:
Jag sänkte min kostnad rejält bara för att det hus jag flyttade in i inte hade detta koordinerat. Värmempumpen tänkte på sitt sätt (baserat på en innegivare) och stödsystemet (elpatronen) tänkte på sitt sätt (baserat på en utegivare). Eftersom de inte var koordinerade kunde värmepumpen mycket väl stå stilla medans elpatronen var på. I mitt fall blev jag tvungen att koppla båda signalerna till ett extra styrsystem som säkerställer att elpatronen inte går på om värmepumpen skulle kunna klara värmen själv, och som säkerställer att värmepumpen är på om elpatronen är igång.
--- Mats ---
Nibes pumpar som vi pratar om här, dom har utegivare som primer styrning & inegivare som tillval. pumpen är altså konstuerad för att styras med båda.
det Mats Bengtsson beskriver måsta ju vara nått av ett "hemabygge" I normala fall har man bara ett styrsystem till värmen, inte 2 somMats Bengtsson beskriver.
om en elpatron behövs så styrs det av samma styrsystem, detta är enda sättet att få en optimal reglering.
det Mats Bengtsson beskriver måsta ju vara nått av ett "hemabygge" I normala fall har man bara ett styrsystem till värmen, inte 2 somMats Bengtsson beskriver.
om en elpatron behövs så styrs det av samma styrsystem, detta är enda sättet att få en optimal reglering.
Håller med om slutsatsen, allt måste styras av samma styrsystem.CarMan skrev:Nibes pumpar som vi pratar om här, dom har utegivare som primer styrning & inegivare som tillval. pumpen är altså konstuerad för att styras med båda.
Lite svårare hålla med om att det var ett hemmbygge, värmepump och elpanna och styrsystem kommer alla från CTC. Snarare kan man säga att förra ägaren fick dåliga råd vid installationen eller installationerna, vilket det nu var, då stysrsystemet skulle ha bytts ut.
Numera är det ett hemmabygge, för det sitter ett separat gemensamt styrsystem som håller ihop det som en helhet.
--- Mats ---
Med "hemma bygge" menade jag att systemena jobbade separat, som 2 skilda enheter.
CTC bodre ju ha system som kan samarbeta, eller är nån del by ell en för ny? eller har man halt enkelt köpt fel saker av anna anledning (huvudsaken du fått det att funka nu)
CTC bodre ju ha system som kan samarbeta, eller är nån del by ell en för ny? eller har man halt enkelt köpt fel saker av anna anledning (huvudsaken du fått det att funka nu)
CTC har system som kan samarbeta. Gissar att ingen tog upp den frågan med förra agaren när de installerade sakerna, bara valde att sälja.CarMan skrev:
(Att jag sedan inte valde att köpa ett styrsystem från CTC i efterhand är rent ekonomiskt, fanns ingen anledning lägga så mycket pengar på något som enkelt kan fås att fungera bra nog).
--- Mats ---
Tack för svaren, Men det bästa vore väl att sätta en innegivare om man ska elda i kamin annars får man ju för varm om pannan fortfarande går efter utegivaren och skickar ut samma varma vatten till elementerna? Man vill ju att elementerna ska bli kallare om man eldar och varmare när man inte eldar utan att behöva sänka och höjja på pannan hela tiden.
Har tänkt på en sak. Alla säger att tänk på att inte sätta givaren för nära braskaminen, där blir det varmt. Sätt den inte där solen träffar den, det är inte heller bra. Du vill ha ett medelvärde som passar.
OK, med det sagt. Varför inte sätta en extern givare inne i frånluftskanalen vid pannan? Ingen kabeldragning behövs. Du får en bra medeltemperatur, eftersom den suger luften från alla innedon och blandar den. Så om du vill ha 20 grader inne, sedan påbörja en sänkning. Så kanske du behöver trimma lite då det kanske är 19 grader i trumman när du har 20 inne, då sätter du bara givaren på att vid 19 grader göra en förskjutning på 2 i pannan.
Varför gör ingen så?
Är jag helt ute och cycklar?
OK, med det sagt. Varför inte sätta en extern givare inne i frånluftskanalen vid pannan? Ingen kabeldragning behövs. Du får en bra medeltemperatur, eftersom den suger luften från alla innedon och blandar den. Så om du vill ha 20 grader inne, sedan påbörja en sänkning. Så kanske du behöver trimma lite då det kanske är 19 grader i trumman när du har 20 inne, då sätter du bara givaren på att vid 19 grader göra en förskjutning på 2 i pannan.
Varför gör ingen så?
perstr skrev:Har tänkt på en sak. Alla säger att tänk på att inte sätta givaren för nära braskaminen, där blir det varmt. Sätt den inte där solen träffar den, det är inte heller bra. Du vill ha ett medelvärde som passar.
Varför gör ingen så?
Är det någon som har erfarenhet ifrån en sådan lösning?
Jag vill som många dra lite mer nytta av min braskamin och låta den värma istället för min Nibe 310p med golvvärme. En innegivare är då vad jag vill ha. Då det kan bli lite trixigt att dra tråd, är det någon som vet om det finns trådlös variant?