5 068 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Hur göra rent aluminiumprofiler?
Hej,
Håller på och förbereder aluminiumprofiler som det ska sitta fönster i senare i år. På aluminiumprofilerna sitter det en del gammal smuts kvar som jag undrar hur jag bäst tar bort. Profilerna är ofta 1,5 meter långa och jag har några hundra stycken, så det är ju bra om det finns någon hyffsat rationell teknik.
Exempel på smuts på listerna: jord, mögel, kittrester, murbruk, oxidation.
/Uffe
Håller på och förbereder aluminiumprofiler som det ska sitta fönster i senare i år. På aluminiumprofilerna sitter det en del gammal smuts kvar som jag undrar hur jag bäst tar bort. Profilerna är ofta 1,5 meter långa och jag har några hundra stycken, så det är ju bra om det finns någon hyffsat rationell teknik.
Exempel på smuts på listerna: jord, mögel, kittrester, murbruk, oxidation.
/Uffe
Aluminium kan gå lätt då det inte bukar fästa så mycket på dom, prova att lägga ned dom i ett badkar av vatten och lite Yes diskmedel, du kan också spättsa ned 1 lite T<Röd och låt dom ligga där ett tag..fungerar inte det bar så värm upp aluminiumet så det expandera och sen ner i badkaret igen.
sen tar du högtrycksputan och blåser av alla ordenligt
MvH jawen
sen tar du högtrycksputan och blåser av alla ordenligt
MvH jawen
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag skulle inte slipat, profilerna är antagligen eloxerade och slipar man bort det blir ytan fläckig av oxid på nolltid. Använd lite trassel och t-sprit, blir kanon.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
...och paraffinolja efteråt så ser de ut som nya. Standardförfarande på segelbåtsmaster.
Liknande trådar
-
Linoljemåla denna spegeldörr - skrapa trärent eller inte?
Byggnadsvård -
Fulspel eller rent sagt olagligt? Mäklare trissar upp budgivning?
Köpa & Sälja hus -
Misstänkt blom- och grentorka
Frågor och svar om trädgård -
Jape prickfritt på rent trä
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad ska jag göra med syrenträdet
Häckar, Buskar & Träd