Hej,

Håller på och förbereder aluminiumprofiler som det ska sitta fönster i senare i år. På aluminiumprofilerna sitter det en del gammal smuts kvar som jag undrar hur jag bäst tar bort. Profilerna är ofta 1,5 meter långa och jag har några hundra stycken, så det är ju bra om det finns någon hyffsat rationell teknik.

Exempel på smuts på listerna: jord, mögel, kittrester, murbruk, oxidation.

/Uffe

Om profilerna ser så eländiga ut, får Du fundera över om det lönar sig att våga så mycket jobb på dem för att få ett hyfsat resultat. Aluminium går bra att måla, men det vill till att de grundas med en primer (washprimer)

Aluminium kan gå lätt då det inte bukar fästa så mycket på dom, prova att lägga ned dom i ett badkar av vatten och lite Yes diskmedel, du kan också spättsa ned 1 lite T<Röd och låt dom ligga där ett tag..fungerar inte det bar så värm upp aluminiumet så det expandera och sen ner i badkaret igen.

sen tar du högtrycksputan och blåser av alla ordenligt

MvH jawen

slipa dem med fint sandpapper om den inte är målade utan råa

Jag skulle inte slipat, profilerna är antagligen eloxerade och slipar man bort det blir ytan fläckig av oxid på nolltid. Använd lite trassel och t-sprit, blir kanon.

...och paraffinolja efteråt så ser de ut som nya. Standardförfarande på segelbåtsmaster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.