6 966 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
Sandfylla borrhålet?
Sida 1 av 2
Hej jag har en fundering angående att fylla bergvärmehål med sand.
Jag har ett ganska kallt hål brine in ligger runt 0 men ibland -1
Om jag skulle fylla hålet med sand kanske värmen i berget kunde överföras lättare till collektorslangarna eftersom sand kan leda värme ända upp till 11 gånger bättre än vatten.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Några tips kanske?
Jag har ett ganska kallt hål brine in ligger runt 0 men ibland -1
Om jag skulle fylla hålet med sand kanske värmen i berget kunde överföras lättare till collektorslangarna eftersom sand kan leda värme ända upp till 11 gånger bättre än vatten.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Några tips kanske?
förutsättninge är ju att det fins både vatte & sand i sånna fall. för luften mellan sandkornen kommer att göra motsat verkan.
fyller du med sand kan du aldrig ta upp slangen igen (men varför ska den upp? o det är inte ens säkert att det går o få iden igen, så det är ju nåt man inte vill göra heller.)
att ligga på några minusgrader är ingen katastrof jag tycker inte det skulle vara värt besväret.
Förr att du seriekopplar borran med en bit markslnga
fyller du med sand kan du aldrig ta upp slangen igen (men varför ska den upp? o det är inte ens säkert att det går o få iden igen, så det är ju nåt man inte vill göra heller.)
att ligga på några minusgrader är ingen katastrof jag tycker inte det skulle vara värt besväret.
Förr att du seriekopplar borran med en bit markslnga
En brine som ligger på 0 till -1 är ju helt normalt enligt mina erfarenheter från värmepumps och kylbranchen.
Var kyltekniker för ca 10 år sen och höll på mycket med värmepumpar. Jag tycker att du inte ska göra någonting alls.
På tal om att få upp slang så bytte jag djupvattenpump i mitt borrhål för ett par veckor sen och det var inga problem att få upp och ner slangen. I och för sig bara 50 meter djupt.
Tror du gör bort dig om du sandfyller.
Var kyltekniker för ca 10 år sen och höll på mycket med värmepumpar. Jag tycker att du inte ska göra någonting alls.
På tal om att få upp slang så bytte jag djupvattenpump i mitt borrhål för ett par veckor sen och det var inga problem att få upp och ner slangen. I och för sig bara 50 meter djupt.
Tror du gör bort dig om du sandfyller.
Håller med föregående talare. Fyll inte med sand. Att det är minusgrader och då framförallt under vintern när VP går för fullt är inte ovanligt.
Det man kan göra ifall du är sugen på att exprimentera lite ;-) är om brunnen ger bra med vatten så kan du sätta ner en liten pump som pumpar vatten till ett dike eller annat ställe du kan göra dig av med vattnet på om det finns. Då drar du på dig nytt varmt vatten helatiden och höjer effekten på VP. När vattnet står still i brunnen så fryser det ofta runt borrhålet.
Det man kan göra ifall du är sugen på att exprimentera lite ;-) är om brunnen ger bra med vatten så kan du sätta ner en liten pump som pumpar vatten till ett dike eller annat ställe du kan göra dig av med vattnet på om det finns. Då drar du på dig nytt varmt vatten helatiden och höjer effekten på VP. När vattnet står still i brunnen så fryser det ofta runt borrhålet.
Nja okej. Mittåt.
Jag tänkte mer på värmeledningstal än den faktiska värmeledningen.
En sand med hög halt av kvartsit eller kvarts borde ändå leda värme bättre än bara vatten.
Värmeledningstalet för kvartsit kan vara ända upp till 6,6 [W/mK]
För vatten är det bara 0,6
Men precis som CarMan säger kan det ju bli en isolerande effekt om inte utrymmet mellan sandkornen fylls med vatten.
Jag tänkte mer på värmeledningstal än den faktiska värmeledningen.
En sand med hög halt av kvartsit eller kvarts borde ändå leda värme bättre än bara vatten.
Värmeledningstalet för kvartsit kan vara ända upp till 6,6 [W/mK]
För vatten är det bara 0,6
Men precis som CarMan säger kan det ju bli en isolerande effekt om inte utrymmet mellan sandkornen fylls med vatten.
Väldigt bra poäng elmont. Konvektion är väsentligt bättre än konduktion. Sabbar du möjligheten för vattnet att cirkulera när det kyls så mindkar den överförda effekten. Hur mycket av värmeövergången som sker med konduktion och konvektion är däremot en intressant fråga.
Precis. Som min tanke ovan att ha en pump som omsätter vattnet i brunnen och pumpar bort det kalla och drar till sig varmare vatten.elmont skrev:
Ska själv exprimentera lite i sommar (göra installationer och se om vattnet räcker för att sedan testa under vintern)
själv har jag stilla stående vatten o har inge problem.
risken med att pumpa bort vatten är ju att det inte rinner till i samma takt & då sänks ju nivån ihålet & efekten blir motsat.
grundvatten nuvån & vatten flödet kan ju vara olika olika årstider, samt olka år, så det är svårt att vara säker på att en mätnng man gör vid en tidpumpt, stämmer en annan.
risken med att pumpa bort vatten är ju att det inte rinner till i samma takt & då sänks ju nivån ihålet & efekten blir motsat.
grundvatten nuvån & vatten flödet kan ju vara olika olika årstider, samt olka år, så det är svårt att vara säker på att en mätnng man gör vid en tidpumpt, stämmer en annan.
Precis det var därför jag skrev att brunnen måste ge bra med vatten så inte nivån sjunker. Då min brunn ska ge bra med vatten enl borrprotokollet så kommer jag testa att pumpa ur vatten. Får se vad det blir för resultat.CarMan skrev:själv har jag stilla stående vatten o har inge problem.
GustavW skrev:
vatten flöde i detta samanhang handlar om x antal liter / min som rörsig i berget. har man bra flöde så spolas hålet med varmare vatten, än om "stilla stående vaten fanns i hålet, då rörsig bara vattnet i själva hålet
tänk dig att du stoppar en termometer i en tilbringare med vatten, termometern är presis i mitte av tillbrinaren.
äl varmt vatten på utsidan av termometern & mät hur lång tid det tar at höja temptaruren (det är allts stilla ståend vatten i tillbringaren/hålet)
mätning 2 häll vattnet direkt i tillbringaren, här har vi ett "hål" med bra flöde, o givet vis höjs tempraturen snabbare.
sen kan vi bevisa ett "mät fel" på ditt borrprotokl står det att du har bra flöde, du mins också att det strömma mängder av vatten ur hålet under borrningen.
tätt lock på tillbringaren med vatten & gör ett litet ingångs hål, där du säter en tratt. fyll på den redan fulla tillbringaren med varmt vatten. här kommer det ju inte att komma in nått vatten, då det inte finns nån väg ut för det vatten som finns i tillbringaren. f har alltså inte bra flöde, fast borrprotokollet visar det (bra flöde finns bara om du öppnr borran, så vattnet kan flöda)
I flera länder är det krav på att sandfylla hålen. Det kan även göras om det saknas vatten i hålet så att värmen överförs från berget.
Om du har vatten högt upp i hålet (så du ser det eller så) så finns det ingen större fördel att fylla med sand.
Om du har vatten högt upp i hålet (så du ser det eller så) så finns det ingen större fördel att fylla med sand.