Jag söker med ljus och lykta efter 50mm bred stavperkett i ek. Det är lite knepigt att hitta eftersom det inte längre är standard i Sverige.

Forumets stavparkettsexpert, Fasting, har gett några värdefulla tips men tyvärr räcker det inte ända fram.

Kan någon tipsa om inköpställen/tillverkare? Måtten som önskas på stavarna är 16x50x340mm.

Begagnat verkar förövrigt inte gå att finna. Jag ska väll också tillägga att det egentligen inte är några problem att få tag i dimensionen, MEN de alternativ jag hittat innebär att någon manuellt krymper stavarna till 50mm vilket gör golvet 600sek dyrare per kvm.

Hjälp.

Woodia?

Hyvla deras 20x50x350 till rätt tjocklek
(eller kanske använda 14x50x350 med något under)

Bearbetning i efterhand är tyvärr för dyrt!

Nu har jag faktiskt hittat en säljare även och även om affären inte är i lås ännu så ser det inte helt hopplöst ut.

Funkar det inte får det bli standard 16x68x340 - det är tyvärr få av mina gäster som kommer se någon skullnad på 68 eller 50mm breda stavar..... ::)

Mathias, jag vet inte hur mycket du behöver men jag har två lådor med ca 2,5 kvm stavar som bara står. Minns inte exakta mått men tror det är ca 68x340. Du får dem billigt.

Om jag tänker fritt, har du sökt på utländska bygghandlare? I något av länderna runt östersjön borde det finnas alternativ?!

Tack för erbjudandet Wigert, beroende på framgång på andra håll återkommer jag eventuellt. Det är cirka 12kvm jag ska ha.

Jag har fått lära mig att det ev är standard med 50mm i Polen, men ett inköp där känns rätt "långt bort". Var börjar man leta efter en vettig leverantör där? :-/

Man kan ju alltid börja med att googla...
parkiet gdynia site:.pl
parkiet gdansk site:.pl
parkiet site:.pl

Ek heter d[ch261]b [daoub].

transporten kan lösas med en polsk hantverkare eller transportfirma (www.chartwig.com.pl)...typ.

Det finns inga problem, bara möjligheter  :cool:

Att googla på polska skulle jag kanske fixa med hjälp av dina ledtrådar, men för att tyda resultatet antar jag att jag behöver färska upp min lite rostiga skol-polska. Jag kan ju inte ens minnas att jag läst polska i skolan.

Det är iaf så att jag hittat en leverantör (golvläggare) i Helsingborg av alla ställen, som kan fixa fram stavar i rätt dimension till ett hyfsat pris (<500sek per kvm). Återstår att lösa frakten från långtbortistan till Sveriges framsida, Stockholm.

Det låter som en bra lösning i stället för att fräsa färska och fina 68 mm stavar! Eller för den delen ta över mina lådor med gamla stavar.

MathiasS skrev:
Funkar det inte får det bli standard 16x68x340 - det är tyvärr få av mina gäster som kommer se någon skullnad på 68 eller 50mm breda stavar..... ::)
Håller med dig.... Tyvärr är det alltför få människor som tycker att dimensionen på parkettstavarna är en central del i hemmets design...

Mathias

Kan pm-a mig var du planerar att köpa dessa?
Jag ska försöka lappa mit parkettgolv och skulla också behöva en specialdimension...

/PatrikJ

PatrikJ skrev:
Mathias

Kan pm-a mig var du planerar att köpa dessa?
Jag ska försöka lappa mit parkettgolv och skulla också behöva en specialdimension...

/PatrikJ

PM kommer och jag kommer posta det här också men inte förrens affären är i hamn och allt funkar. Man vill ju inte göra reklam för något som inte visar sig funka så bra....

Hur gick det här egentligen, fick du tag i något 50mm golv? Är på samma jakt just nu :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.