Har fått fogskum på dörren...
Dörrtillverkaren säger att det inte går att få bort på annat sätt än att slipa och måla om.
Innan vi gör detta vill jag bara kolla om nån har nåt annat och lite billigare förslag på vad man skulle kunna göra för att bli av med det!

Prova med att försiktigt skrapa/hyvla bort det med ett rakblad. ;)

Blir svårt. Vi var tvungna att slipa med ett fint sandpapper. Som tur var så var färgen på fönstret vitt så det syntes inte så mycket. Men vi lärde oss läxan att se till att inte låta fogskummet komma i kontakt med någonting.

mvh
David

det finns ett speciellt rengöringsmedel för fogskum. Men frågan är om det inte är så starkt att det tar bort färgen från dörren också eller iaf missfärgar den.

Rengöringsmedlet för fogskum funkar bara innan det torkat.
Efter det torkat så är det mekanisk borttagning som gäller. enligt tillverkaren...

Niq skrev:
det finns ett speciellt rengöringsmedel för fogskum. Men frågan är om det inte är så starkt att det tar bort färgen från dörren också eller iaf missfärgar den.

det är vanlig aceton man använder. Och när skummet har torkat så löser acetonet mer färg än skum..... Det är mekanisk borttagning som gäller!

Tack för alla svar! Vi får alltså satsa på en ommålning...men nu har jag iaf lärt mig att skydda målade ytor bättre nästa gång!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.