Jag fick till mina fönster ett beslag som flyttar in infästningspunkten en 5-10 cm. En plåt man fäster i fönstret som pekar inåt.
 
Plastfönster är väl helt slut när de pajar. Träfönster går att renovera - åtminstone gamla träfönster.
"Underhållsfria" betyder väl således att du inte behöver - men inte heller kan - göra något när de åldras?
 
S
Aniska skrev:
Plastfönster är väl helt slut när de pajar. Träfönster går att renovera - åtminstone gamla träfönster.
"Underhållsfria" betyder väl således att du inte behöver - men inte heller kan - göra något när de åldras?
Mjo man använder cellulosaförtunning och tvättar karmen med det.
Det som lagras efter en 20 - 30 år på pvc fönster är mestadels avgaser från ex bilar.
För att få båge och karm att se ny ut så tvättar man med just cellulosaförtunning som tar bort någon micromillimeter av pvc´n.

Renovera ett träfönster..... ja du lär ju få jobba ett tag, och några år senare göra samma sak igen. Lycka till.... :)
 
CalleMange skrev:
Tar intresserat del av diskussionen omkring pvc-fönster!
Undrar hur man monterar de snyggt i ett gammalt panelklätt hus? Jag tycker det är viktigt med fönster som sitter i ytterkant med fasaden, och skulle aldrig sätta någon utvändig smyg runt fönstren. T. ex 22 panel, 12 luftspalt, 13 asfaltboard utanpå reglar. Ska man få infästningen 30-40mm in i regeln behövs ju ett karmdjup på iaf 100mm. Har pvc-fönster det?

När man bor i hus med träpanel behöver denna underhållas. Ommålning och ibland byte. Ofta byter man färgsättningen vid större fasadrenoveringar. Även fönstren färg. Går det bra att måla på pvc?

Vi har själva gamla spröjsade fönster i vårt hus och skulle nog inte byta dessa mot isolerglasfönster med utanpåliggande spröjs, oavsett om de är av trä, pvc eller alu. De utanpåliggande spröjsen kommer alltid behöva underhåll, fästen lossnar, kryss som går av. Är de till pvc-fönster lika illa som de till träfönster? Mellanglasspröjs är inte heller något snyggt alternativ.
så har jag gjort på mitt hus, jag tilläggsisolera oxå
 
  • DSC03142.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman skrev:
Såg fönster på ett bygge som var från salamander industrie produkte

Salamander Industrie Produkte Någon som vet var man säljer sådana, eller om de är direktimporterade?


Plastfönster i Avesta tillverkar PVC-fönster från Salamander Industrie Produkte
 
Hej

Hittade denna annons på blocket.se http://www.blocket.se/vi/14975174.htm?ca=10_s
Bolaget finns på www.windoor.se och de säljer väldigt billiga PVC-fönster med 3-glas med skräddarsydda mått. Ska vara ett u-värde på ca 1,3. Någon som vet något om detta bolag? Köper från Litauen och den svenske representanten har bott i Litauen i 15 år, men är numera i Sverige. Har någon direktkontakt med fabriken.

Fabriken är följande: http://www.etna.lt/sw/kontaktams/
 
Jag gillar underhållsfria hus så nu har jag köpt PVC fönster VEKA profil

Har köpt 3 st fasta fönster och 1 st fönsterdörr

Enda negativa tycker jag är fastsättning, med monteringsjärn kunde jag ej använda förr dörren skulle sitta på min altan så det var ej så tjock vägg.

Så jag borrade genom pvc profilen med 6,5 mm hål , och borrade med 12 mm genom den inre profilen så skruvarna sitter i botten av förstärkning ( plåtprofilen ) så kan jag sätta en täckpugg i 12 mm hålet efter monteringen , tyckte det blev mest dolt då.

Så fogskum efteråt.

Dom fasta har jag tänkt att sätta in istället för öppningsbara fönster och endast ta ut fönsterbågen och behålla karmen kvar, sippa riva på in och utsida

Fasaden är nyligen omklädd med sten Marmoroc så då skall jag bara byta plåtblecken runt fönstret så dom täcker dom nya PVC fönstrena efter montering.
 
Fogarbo skrev:
Jag har blivit allt mera tveksam till Kronfönster under mina sökningar på Internet. Detta företag dyker upp under så många olika namn på Internet (sannolikt med dolda texter, bl a ortnamn, på sina sidor för att olika sökmotorer ska hitta dem) med samma sortiment, bl a som

www.kronfonster.se/
www.iam.se
www.pivotfonster.se/
www.vridfonster.se/
www.smalandsfonster.se/

Man söker återförsäljare och konkurrerar sedan med dessa via andra kanaler och agerar enligt min mening inte som seriösa företagare. Personer som står bakom ett sådant upplägg sätter nog inte kunden i centrum särslkilt länge enligt min uppfattning. De verkar mest fokuserade på snabba klipp, så länge det är möjligt.

Och det jag läst i denna tråd, gör att jag inte är beredd att ta risken att handla av dem - även om de skött sig bra hittills, spricker kanske snart den bubbla de verkar blåsa upp, om konjunkturen viker.

Däremot ska jag kolla upp deras granne www.gob.se som verkar mera seriösa
Kronfönster bör kollas upp. Man får ofta vad man betalar för. G&B ger ett seriöst intryck och kan definitivt vara ett alternativ söderut. Fönsterleverantören finns med säljare i hela landet och ger också ett seriöst intryck. De säljer ett helhetskoncept. Bor ni i Stockholm kan ni besöka http://www.bytafonsternu.se För er i övriga landet kan ni gå till fonsterleverantoren.se
 
royale skrev:
Jag har köpt ett halvmånefönster av GOB i rottne. Det var ett pvc fönster av märket Rehau. Ett mycket fint fönster med bra finish och till bra pris. Fördelen med det det här fönstret var att det vägde knappt något, jämfört vad mina andra fönster som är traryd fönster med aluminiumutsida.

Men dom här fönsterna från Rottne, är dom lika bra?
jag har ringt och pratat med dom i Rottne funderade på att köra dit men jag kan inget om fönster,
Det låter lixom skitbra när dom i telefonen säger att ALLA fönstrna skulle hamna runt 28.000 för vårt hus.
När Fellessons tog 70.000 för samma i aluminum från Elit.

Är det lika bra fönster? kan man jämnföra?
Inger
 
Som jag skrivit tidigare köpte jag mina fönster hos G&B i Rottne (http://www.gobfonster.se/) och är väldigt nöjd. Huset är inte klart men det börjar ta form.
 
  • fonster_2773.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fonster_2774.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fonster_2775.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte också ifrån G&B. Kanonnöjd med fönstren, totalt 32st samt 8 till uthuset.
 
  • DSC04628 708X531.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
En ny fråga i gammal tråd: Ska själv byta samtliga fönster i mitt 60-tals hus och letar febrilt efter prisvärda alternativ. Är det någon här som kan rekommendera länkar till Polska, Lettiska, etc. siter? Jag har bla 5 st 190x160 fönster (bredd x längd) som kostar hutlöst mycket hos svenska kartell-tillverkare :(
Tacksam för snabba svar :-D
 
Acropora skrev:
Syns fler mil ifrån att det är plast fönster!!!
Där håller jag inte med, PVC-fönster kan mycket väl smälta in lika bra som aluminium- eller träfönster. Det beror på husets stil och hur de monteras.

Åker dagligen förbi ett nybyggt hus där man satt in PVC-fönster, det tog ett bra tag innan jag såg att det var PVC-fönster och då har jag själv ganska nyligen satt in PVC-fönster så jag har ögonen öppna för fönster.
 
Fogarbo skrev:
Jag har (tror jag !) lyckats få tag i en PVC-samarbetspartner jag ska fortsätta jobba med, då villkoren är rimliga, men jag avslöjar inte firmans namn förrän mina fönster sitter på plats :).
Hur har det gått? Är fönstren moterade? Vilken firma valde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.