S Styrman_jansson skrev:
När du säger så har jag en adapter till schuko så då blir det ju enfas. Men laddningen blir ju grymt långsam då ;)
Det hann komma ett svar till innan jag skrev klart.

Ja, men då är det valet ditt. Antingen laddar du skitlångsamt och optimerar för samhället och elnätet, eller så laddar du snabbt och optimerar för dig (och betalar en liten slant till nätägaren för besväret som DE istället får ta ansvar för).
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men det är väl egentligen inte så konstigt? Målet är ju att jämna ut förbrukningen, på samhällsnivå. Att just ni har förbrukare som består av ett antal mindre effekter och en (i jämförelse) jättestor betyder ju att ert hushåll är en av "bovarna" i sammanhanget. Att ladda en elbil under 4-5 timmar istället för 15 är en högre kostnad för nätet.
Jovisst, men samtidigt vill vi ju ha tillräckligt med el i bilen för att klara den dagliga körningen(vilket ibland är så mycket som 10mil). Tanken är ju att vi inom någon form av närliggande tid ska gå över till mer och mer eldrivna fordon och ska det hända behöver det ju på något sätt premieras inom rimliga gränser. Att folk har en elbil hemma som man laddar istället för en fossilbil är ju också ett mål, eller hur?
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sen att hushållet i det stora hela är en liten förbrukare ändrar inte detta. Hade du haft exakt samma profil men 10 gånger högre effekt hade du också fått betala mycket mer. För tro mig, de hushåll som inte har 5-6000kWh om året i förbrukning utan 30 000kWh drabbas mycket mer!
Jovisst men blir det inte fel när ett hushåll som "i övrigt" någotsånär uppfyller de flesta andra samhällsmässiga mål straffas? D.v.s. målen krockar..
 
S Styrman_jansson skrev:
Du menar att du blir bestraffad på något sätt oavsett vilket val du gör ;)
Jo på samma sätt som när jag står inför dilemmat att gå på bio när bion är billig och bussen dyr eller när bussen är billig och bion dyr.

Antingen blir jag bestraffad när jag åker buss på vardag när det inte är lågtrafiktaxa eller så blir jag bestraffad av fullt biopris på helgdag när bussen är billig.

Hur ska dom ha det egentligen? Kan dom inte samordna sina hög-/lågtaxeperioder?
 
S Skopan skrev:
Jo på samma sätt som när jag står inför dilemmat att gå på bio när bion är billig och bussen dyr eller när bussen är billig och bion dyr.

Antingen blir jag bestraffad när jag åker buss på vardag när det inte är lågtrafiktaxa eller så blir jag bestraffad av fullt biopris på helgdag när bussen är billig.

Hur ska dom ha det egentligen? Kan dom inte samordna sina hög-/lågtaxeperioder?
Skillnaden är att biografen har inte monopol på att visa film och bussbolaget monopol på transporter ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Skillnaden är att biografen har inte monopol på att visa film och bussbolaget monopol på transporter ;)
Nu fattar jag inte. Om bussen hade monopol så borde de sluta med lågtrafiktaxa, med andra ord "straffskatt" på åkande vid vanliga tider, menar du?
 
S Styrman_jansson skrev:
När du säger så har jag en adapter till schuko så då blir det ju enfas. Men laddningen blir ju grymt långsam då ;)
3x6A som du kör = 18A 1-fas. Skulle du dra upp till 16A 1-fas är det ju nästan samma som nu. Men jag skulle inte ladda bilen med 16A schuko :( 16A 1-fas typ-2 kabel däremot...
 
S sjoelund skrev:
3x6A som du kör = 18A 1-fas. Skulle du dra upp till 16A 1-fas är det ju nästan samma som nu. Men jag skulle inte ladda bilen med 16A schuko :( 16A 1-fas typ-2 kabel däremot...
Nej alternativet blir då 6A 1-fas så det blir lite väl långsamt.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du kan ju ladda från enfas-uttag, 15 timmar om dagen, 7 dagar i veckan också. Hade medfört lägre toppar, men självklart mkt mer meckande. Så då återstår att avgöra om det optimala för samhället eller det optimala för dig är viktigast och var på skalan du väljer att betala dig fri från det mest samhälls-optimala :)

Man kan ju vara glad för att möjligheten att välja själv finns, att det ekonomiska åtminstone strävar efter att spegla samhällets kostnader och att man inte blir tvingad antingen genom förbud eller orimligt stora straffskatter.

Exempelvis kunde man ju tänka sig en bonus-malus skatt på elbilar, precis som på diesel-suvar och skåpbilar så att man de första 3 åren betalar 10 000 extra i fordonsskatt för att finansiera elbilarnas påverkan på elnätet. Eller helt sonika lägga på en 5000 årligen för all evighet.
Detta är ju vad Göteborg Energi har rekommenderat sina kunder att göra. Alltså, ladda med enfas 6A hela tiden man är hemma.
 
S Skopan skrev:
Nu fattar jag inte. Om bussen hade monopol så borde de sluta med lågtrafiktaxa, med andra ord "straffskatt" på åkande vid vanliga tider, menar du?
Jag menar att om bussbolaget och biobolaget var så osynkade skulle jag välja andra bolag som passade bättre ihop ;)
 
engs
D Daniel 109 skrev:
Nej, det blir inte en ”extraskatt” eftersom intäkterna inte ökar på grund av den.
Hur gör man på sikt för att reglera detta? De första åren kan man ju se bakåt historiskt men sedan, har varje nätägare ett tak på totalen hur mycket de får tjäna på elöverföring + effektavgift? Eller hur ska man veta att de inte skruvar på parametrarna så det i slutändan blir en extra inkomst för nätägaren? Säg +5år framåt.
S Styrman_jansson skrev:
Nej jag kanske får ge mig och inse att det bara är Tekniska Verken som är lite röviga.

För jag tänker att tanken med systemet torde vara att hushåll som vårat inte ska drabbas av effektavgift för nästa steg i att begränsa effekttopparna innebär ju typ att stänga av värmen eller äta kall mat.

På skoj så har jag skickat in ett ärende till TVAB´s kundtjänst där jag ber dem rätta sin faktura då de inte tagit hänsyn till differentiering enligt EI´s riktlinjer. Ska bli intressant och se vad de svarar ;)
Det går ju hos otekniska verken välja alternativa taxan med lägre effekt- och överföringsavgift nattetid.
Men trots att jag har elbil som laddas främst på natten så skulle det inte löna sig för mig. Så vet inte vem det är för riktigt. Hur många kan det vara som har högre diff dag/natt än någon med elbil som laddas nattetid?

En stor nackdel med natt-taxan är att effektavgiften baseras på medel av högst effekt under dag resp. natt, 2 toppar / månad. Medan den vanliga går på medel av 5 toppar isf 2.

Dvs ett enda misstag, man råkar som familj dra igång mycket samtidigt, så slår det igenom direkt på ett helt annat sätt än om det misstaget späs ut på fyra andra toppar.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det hann komma ett svar till innan jag skrev klart.

Ja, men då är det valet ditt. Antingen laddar du skitlångsamt och optimerar för samhället och elnätet, eller så laddar du snabbt och optimerar för dig (och betalar en liten slant till nätägaren för besväret som DE istället får ta ansvar för).
Men de skriver på sin hemsida att de inte rekommenderar laddning med schucko ;)

( har jag för mig iaf, de sålde laddboxar förut)
 
S Styrman_jansson skrev:
Att folk har en elbil hemma som man laddar istället för en fossilbil är ju också ett mål, eller hur?
Det hanteras ju redan då elbilarna har/har haft en struntsumma i skatt, lägre förmånsvärde, ingen straffskatt på bränslet osv osv. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Så snart merparten kör elbilar lär det ändras där med, vägarna slits ju ännu mer av elbilar så det är bara en tidsfråga.
 
S Styrman_jansson skrev:
Men de skriver på sin hemsida att de inte rekommenderar laddning med schucko ;)

( har jag för mig iaf, de sålde laddboxar förut)
Du kan ladda med enfas utan schuko. Bara att använda en enfas CEE, som husbilar och husvagnar använt i decennier
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du kan ladda med enfas utan schuko. Bara att använda en enfas CEE, som husbilar och husvagnar använt i decennier
Haha, jovisst.
Du tycker inte helheten saknas?
 
engs engs skrev:
Dvs ett enda misstag, man råkar som familj dra igång mycket samtidigt, så slår det igenom direkt på ett helt annat sätt än om det misstaget späs ut på fyra andra toppar.
Det kan du ju faktiskt lösa med att antingen säkra ner så att säkringen går, eller ha effektvakt.

Det är ju faktiskt så att elnätet måste klara av även den där enda gången som det drar mycket. Alltså när det är svinkallt, blåser, regnar, morgonkaffet ska bryggas, ungarna duschar och alla elbilarna laddas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.