mikethebik mikethebik skrev:
Min kära S70 fick en upgrade som blev klar idag.
För några år sedan bytte jag ut originalratten i grått skinn som var sliten mot en i skinn med valnötsinlägg.
Har stört mig lite på diskrepansen mot panelinläggen som är i Granit tror jag de hette.
Har haft ett par uppsättningar med mitt/radiokonsoll, tunnelkonsoll, handsfacksinlägg och panel vid tunnelkonsollen i baksätet liggande sedan länge, dessa är i valnöt och och igår började jag bytet.

Allt utom radiokonsollen är relativt rakt på, men mittpanelen är ett litet elände att komma åt att byta utan att riva hela instrumentpanelen.
Rev halva och efter lite (mycket) pillande kunde jag idag färdigställa operationen, klart värt några timmars pillande i garaget när gråvädret och höstrusket råder utanför.
Och på Volvo-maner är allt ordentligt fastskruvat med ibland onödigt många skruvar, kanske därför bilen efter 32000 mil fortfarande är stum och tyst som en ny bil.
Blev väldigt mycket trevligare och en varmare känsla i interiören med träpaneler.

Funderar på att även byta ut automatspaksknoppen som är i läder mot en av de 5 st i valnöt jag har liggande, fast det är skön känsla i skinnspaken (no pun intended...)
Får fundera på det ett tag.
Bjussar du på en bild på uppgraderingen, tack?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Patrik440
nino nino skrev:
Passade på att byta stift i min 361 när den var ur 🙂
Onödigt trångt annars
Ja min fick också nya stift m.m. när den var ur.
En person byter tändstift på en motor med ventilkåpa i grönt medan motorn är på plats i en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med motorn på plats så underlättar det att byta några via hjulhusen.
Bilens hjulhus med nytt stift och skivbroms under reparation, upplyft på domkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Nja, det lär säkert gå på halva tiden ändå på "Hemin" med tanke på placering.

Förövrigt så tänkte jag på en riktig 426 Hemi från 60-talet.

På tal om antal tändstift så kan jag passa på å lägga in en bild på denna:
[bild]
12 cylindrar
24 tändstift
48 ventiler.

:)
Har du sett den här nissen på Youtube;

Kul om man gillar engelsmän och stora motorer...
 
Isakare Isakare skrev:
Hade den här bilen för några år sen, trivdes bakom ratten i den, det ljusa skinnet och träet gav en väldigt mysig känsla jämfört med de flesta andra BMW från den tiden som hade svart och polerad aluminium.
Gissar att vi som gillar träpaneler är en utdöende skara 😉
Tidigare ägare var pedant, bilen har gått drygt 31" mil på bilden.
[bild]
Riktigt snyggt och trevligt, BMW är duktiga (eller var) på att göra snygga inredningar, Mercedes likaså för ett antal år sedan samt även Volvo.
VW-gruppen går bort då det verkar vara herr Dysterkvist som designat deras inredningar de senaste decennierna.
Fast ingen av dem når upp till Jaguar, har alltid varit svag för deras inredningar med ofta ljust skinn och valnöt.

Jag har alltid vid bilköp köpt bil med färg på utsidan, alltså inte tråkig silver utan gärna mörk röd, blå, grön eller svart med ljust skinn och ädelträ inuti och helst automat vilket blivit lättare med åren då automat blivit vanligt och numera finns det väl inte manuell låda längre på en "premiumbil".

Min första bil var en Volvo 164 med en ägare, ljusblå metallic och ljusblått skinn, automat och sollucka som jag sålde 1986 för att få pengar att åka till Nya Zeeland, Australien, Tahiti och Rarotonga, dessa nästan 2 månader betalades av 164:an.
En bil jag saknar än men den finns kvar i Kungsbacka-trakten som entusiastbil och verkar inte ha rullat många mil sedan jag sålde.

Och så har blev S70:n efter transformationen

Interiören i en Volvo med beige lädersäten och en mittkonsol i trädetaljer. Styrpanel och ratt synliga framifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tidigare var dessa

Svart interiörpanel från Volvo S70 med träliknande mönster, placerad på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och funderar på att sätta dit denna

Växelspaksknopp i trä med läderdetaljer på ett blått tygunderlag med vita mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som att gubben (jag) har för lite att göra i höstrusket...
 
  • Gilla
MasMats och 8 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu sjönk förtroendet lite för Trodo...

Beställde generator rem och spännare Skf i kit till V60, fick mail om att dom vart ha mer info om bilen.
Ringde upp och dom hade inga kit med spännare och rem utan det fick man köpa i separata delar, ändå står det på hemsidan att kittet skickas imorgon 😡

[bild]

Nu blev det förvisso billigare men inte Skf eller Gates

Edit: remmen blev Skf och spännaren Febi Bilstein
Undrar om Trodo växt lite för snabbt.
Febi gör ju bra grejer också
 
N Niq skrev:
Undrar om Trodo växt lite för snabbt.
Febi gör ju bra grejer också
Ok det var ju skönt att höra.

När han på trodo sa att kiten var slut så man fick plocka ihop delar själv så frågade jag om inte det blev samma sak då, kiten är ju tyvärr slut eller nåt sånt fick jag till svar 🙄😄

Efter en stunds letande av vad jag skulle ha så kopplade det och han sa ja det blir ju samma sak. Troligen inte någon som skruvar själv...
 
mikethebik mikethebik skrev:
BMW är duktiga (eller var) på att göra snygga inredningar
Fast den där hörapparatersbeiga färgen dom envisades med.... Har sett flera bilar jag varit sugen på men nä då är det den inredningen... Då får det hellre vara 😄
 
nino nino skrev:
Fast den där hörapparatersbeiga färgen dom envisades med.... Har sett flera bilar jag varit sugen på men nä då är det den inredningen... Då får det hellre vara 😄
Kanske bättre än öronvaxbrun?😀
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fast den där hörapparatersbeiga färgen dom envisades med.... Har sett flera bilar jag varit sugen på men nä då är det den inredningen... Då får det hellre vara 😄
Hörapparatsbeige och kuvösblå, klassiska bilfärger!
 
  • Gilla
  • Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ok det var ju skönt att höra.

När han på trodo sa att kiten var slut så man fick plocka ihop delar själv så frågade jag om inte det blev samma sak då, kiten är ju tyvärr slut eller nåt sånt fick jag till svar 🙄😄

Efter en stunds letande av vad jag skulle ha så kopplade det och han sa ja det blir ju samma sak. Troligen inte någon som skruvar själv...
Nä vanliga kundtjänstpersonalen kan nog oftast väldigt lite om det dom säljer på dom flesta stora nätbutiker. Många gånger är dom säkert ett inhyrt callcenter.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Patrik440
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du sett den här nissen på Youtube;
[media]
Kul om man gillar engelsmän och stora motorer...
Engelsmän vet jag väl inte men stora motorer är trevligt.

Den här är inte så dum t.ex.

Zvezda M50F6L
Barn bredvid en stor motor, Zvezda M50F6L, på vagn framför en bil i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Var dåligt väder igår ikväll men jag vill göra små framsteg varje kväll, jag passade på att ta av insugsrören också och kunde kolla på flammskyddet i PCV systemet, ser inte täppt ut.

En handskbeklädd hand håller en insugsslang i motorutrymmet på en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ena slangen är körd, blir väl nog att byta båda, så insuget ska av antar jag så jag åtminstone får denna bytt.. Jag vet inte vad den lilla slangen gör eller varför det är två.

Närbild av en hand i handske som håller i en komponent i bilens motorrum, där insugsrören och flammskyddet i PCV-systemet syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yarisen har jag jobbat på också och jag är nu ganska säker jag kommer behöva plocka av hela bakaxeln av bilen, den är för mycket ivägen då jag ska försöka svetsa. Jag har också sett många skräckscenarion kring bakaxeln, den lär vara känslig för rost så det kan vara smart att plocka av den och se till att allt är OK. Då kan jag också avrosta den och kanske måla om den eller nåt om den är OK.

Mycket jobb på en bil jag tänker lägga upp till salu om jag får den genom besiktningen, men vill ju inte sälja ett vrak åt nån heller.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.