P
K Krille4 skrev:
Vinner? Kompromissen består naturligtvis i att det finns begränsade ekonomiska resurser - tror det är få som bor i radhus som inte hellre hade bott i ett eget hus i samma läge till samma kostnad?
Ekonomin är oftast överordnad allt annat, men det är inte självklart vilken boendeform som är billigast eller dyrast. Det finns många parametrar som spelar roll.

Jag begränsade mig dock till garagefrågan i inlägg #589. Radhusområden av TSs typ är inte ett mellanting mellan villa och lägenhet i alla avseenden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ekonomin är oftast överordnad allt annat, men det är inte självklart vilken boendeform som är billigast eller dyrast. Det finns många parametrar som spelar roll.

Jag begränsade mig dock till garagefrågan i inlägg #589. Radhusområden av TSs typ är inte ett mellanting mellan villa och lägenhet i alla avseenden.
Nä det är självklart inte ett mellanting i alla avseenden - jag skrev bara att det för många är en bra kompromiss.

/Krille
 
P pmd skrev:
Stadsplanerarna vid den tid då många av de områdena planerades hade helt enkelt inte fattat att bilen var framtidens melodi. Det är lite konstigt för på 1960-talet borde det ha varit uppenbart och eftersom Sverige tar efter USA i det mesta så behövde man nästan ha skygglappar för att inte förstå. USA låg ett par decennier före i detta avseende.
I usa är det fullt rimligt att ta bilen för att åka och köpa en takeaway-kaffe. Är det verkligen något vi skall sträva efter som samhälle?

Är det inte bättre att ha olika områden med olika förutsättningar? Detta radhusområde är inte lämpligt för den som är gravt bilberoende. Likaså är det kanske inte lämpligt med bostad innanför tullarna om man vill ha bil. Den som inte vill ha bil bör låta bli en villa på landet.
 
tensiden tensiden skrev:
I usa är det fullt rimligt att ta bilen för att åka och köpa en takeaway-kaffe.
Skulle det vara något konstigt?
 
P
tensiden tensiden skrev:
I usa är det fullt rimligt att ta bilen för att åka och köpa en takeaway-kaffe. Är det verkligen något vi skall sträva efter som samhälle?
(. Ja, givetvis var det sådant jag syftade på. )
tensiden tensiden skrev:
Är det inte bättre att ha olika områden med olika förutsättningar? Detta radhusområde är inte lämpligt för den som är gravt bilberoende.
Det var kanske så när området planerades, men tiden har inte stått still. Numera är det allt fler som har bil och vill kunna använda den på en enkelt och bekvämt sätt, även om de bor i radhus.
 
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Hen bor i ett hus; ett radhus, vad jag förstår. Nästan alla människor i Sverige bor i ett hus. Alternativet är koja, tält eller utomhus.
Hen?
 
P
Ja, det går ju inte att avgöra om smeknamnet "micke" syftar på Mikael eller Mikaela. :)
 
P pmd skrev:
Ja, det går ju inte att avgöra om smeknamnet "micke" syftar på Mikael eller Mikaela. :)
Alla som ser på Solsidan vet ju att Mickan = Mikaela😉
 
P pmd skrev:
Det var kanske så när området planerades, men tiden har inte stått still. Numera är det allt fler som har bil och vill kunna använda den på en enkelt och bekvämt sätt, även om de bor i radhus.
Fast det där är väl bara delvis sant - eller hur?
Bilen var faktiskt uppfunnen även på 70- och 80-tanen när många av dessa radhusområden etablerades.

I nybyggnation planeras idag, speciellt i storstadsområden, för betydligt färre bilar än för några decennier sedan. Många områden byggs med ambitionen att vara nästan helt bilfria. I den s.k. verkligheten fungerar det ofta lite annorlunda men det planeras för färre bilar, inte fler.

Även om man har rätten på sin sida är det oerhört tondövt att anlägga en parkeringsplats vid sin ytterdörr i ett område planerat för lekande barn och fotgängare. Har man önskan att aldrig behöva ta mer än tio steg kanske man skall skaffa en bostad i ett annat område. Vägarna i sådana områden är för det mesta inte anlagda för massor av trafik och det skulle inte bli så roligt om alla gjorde som TS granne. Jag antar att grannen varken har småbarn eller hund...

Att det ofta är strul att få till laddplatser i den här typen av områden gör såklart situationen lite mer pikant.
 
  • Gilla
BjörnKraft och 4 till
  • Laddar…
P
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Fast det där är väl bara delvis sant - eller hur?
Bilen var faktiskt uppfunnen även på 70- och 80-tanen när många av dessa radhusområden etablerades.
Men de kanske inte var lika många som senare?
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
I nybyggnation planeras idag, speciellt i storstadsområden, för betydligt färre bilar än för några decennier sedan. Många områden byggs med ambitionen att vara nästan helt bilfria. I den s.k. verkligheten fungerar det ofta lite annorlunda men det planeras för färre bilar, inte fler.
Ja, det är riktigt korkat.
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Även om man har rätten på sin sida är det oerhört tondövt att anlägga en parkeringsplats vid sin ytterdörr i ett område planerat för lekande barn och fotgängare.
Det håller jag med om. Om man vill ha ett bekvämt bilägande ska man nog inte bosätta sig i ett område som är planerat för mycket få, eller inga, bilar.
 
L Lekmanna skrev:
Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.

Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.

Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.

Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Låter som Haninge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.