5 446 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
CTC Ecoair + vattenmatlad kamin?
Min syster skall satsa på en CTC luft/vattenvärmepump. Samtidigt skall hon sätta in en braskamin för att på så sätt kunna minska antalet elpatrontimmar något på vintern. Jag tipsade henne om att sätta in en vattenmantlad kamin istället, som skulle köras mot en ack som i sin tur skulle vara dockad mot elpannan. Acken skulle då användas så att den ökade volymen pannvatten. Värmepumpen skulle då normalt hålla acken på sina 55[sup]o[/sup]C. Man skulle då också få trevligare gångtider på pumpen.
Går det rent tekniskt och är det tom lämpligt? . Hur reagerar pannan när den matas med så pass varmt vatten, uppemot 90[sup]o[/sup]C?
Tack på förhand för synpunkter och tips!
//Erik
En sak till förresten; Hur stor volym skulle isåfall vara lämplig på acken? 500L?
Går det rent tekniskt och är det tom lämpligt? . Hur reagerar pannan när den matas med så pass varmt vatten, uppemot 90[sup]o[/sup]C?
Tack på förhand för synpunkter och tips!
//Erik
En sak till förresten; Hur stor volym skulle isåfall vara lämplig på acken? 500L?
Jag tror att du kan få svar på de flesta frågorna i den här länken http://www.nordic-trabygg.se/varme/index.htm
Jag tror på Euronoms Exotank VPS tillsammans med deras luft/vattenpump Exo Air (typ samma som CTC Eco Air fast rejälare och bättre kvalitet). Tanken Exotank VPS är gjord just för olika bränsleslag som värmepump och vattenmantlad eldstad. Kolla euronom.se.
Vi har installerat en vattenmantlad kamin som värmer en acktank, har dock bara en Frånluftsvärmepump men det fungerar kanonbra. Stort varmvattenuttag men detta klarar vi utan elpatron tack vare acktanken. Dock viktigt att förhindra för varmt vatten in i FLVP, fixas med en laddomat.
Huset i Göteborg och ytan 270M2 varav garage som har lite lägre temp, huset i övrigt ca 21 grader.
Huset i Göteborg och ytan 270M2 varav garage som har lite lägre temp, huset i övrigt ca 21 grader.
Värmepumpar "gillar" tydligen inte att få in för varmt vatten utifrån, 60-65 grader är max och acktanken kan ju bli väsentligt varmare från vedkamin alt solfångare. Laddomaten är en typ av blandare som begränsar temperaturen från acktanken.
Vi är mycket nöjda med installationen och ser fram emot vårt första år med anläggningen.
Vi är mycket nöjda med installationen och ser fram emot vårt första år med anläggningen.
Vattenmantlad kamin finns flera typer från ca 20000, vi satsade på en typ av kakelugn som var dyr, ca 50000 men då har den en inbyggd tank på 200 L som fungerar som magasin efter avslutad eldning. Kakelugnen lämnar värme ca 12 tim efter eldning.
Acktank med alla typer av anslutningar för framtida bruk ca 10000. Laddomat 2 st. Om jag minns rätt så blev totalen ca 70000 - 15000 i bidrag från Persson.
Laddomaten mellan FLVP och acktank är kopplad på ett sätt så att om vattnet som kommer från FLVP överstiger 60 grader så går det i retur till FLVP. Om temp lägre så späds det ut med det varmare vattnet i acktanken. Om acktanken har lägre temp så går vattnet in i acktanken och värms av FLVP.
Acktank med alla typer av anslutningar för framtida bruk ca 10000. Laddomat 2 st. Om jag minns rätt så blev totalen ca 70000 - 15000 i bidrag från Persson.
Laddomaten mellan FLVP och acktank är kopplad på ett sätt så att om vattnet som kommer från FLVP överstiger 60 grader så går det i retur till FLVP. Om temp lägre så späds det ut med det varmare vattnet i acktanken. Om acktanken har lägre temp så går vattnet in i acktanken och värms av FLVP.