99 047 läst · 609 svar
99k läst
609 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Ekonomin är oftast överordnad allt annat, men det är inte självklart vilken boendeform som är billigast eller dyrast. Det finns många parametrar som spelar roll.K Krille4 skrev:
Jag begränsade mig dock till garagefrågan i inlägg #589. Radhusområden av TSs typ är inte ett mellanting mellan villa och lägenhet i alla avseenden.
Nä det är självklart inte ett mellanting i alla avseenden - jag skrev bara att det för många är en bra kompromiss.P pmd skrev:Ekonomin är oftast överordnad allt annat, men det är inte självklart vilken boendeform som är billigast eller dyrast. Det finns många parametrar som spelar roll.
Jag begränsade mig dock till garagefrågan i inlägg #589. Radhusområden av TSs typ är inte ett mellanting mellan villa och lägenhet i alla avseenden.
/Krille
I usa är det fullt rimligt att ta bilen för att åka och köpa en takeaway-kaffe. Är det verkligen något vi skall sträva efter som samhälle?P pmd skrev:Stadsplanerarna vid den tid då många av de områdena planerades hade helt enkelt inte fattat att bilen var framtidens melodi. Det är lite konstigt för på 1960-talet borde det ha varit uppenbart och eftersom Sverige tar efter USA i det mesta så behövde man nästan ha skygglappar för att inte förstå. USA låg ett par decennier före i detta avseende.
Är det inte bättre att ha olika områden med olika förutsättningar? Detta radhusområde är inte lämpligt för den som är gravt bilberoende. Likaså är det kanske inte lämpligt med bostad innanför tullarna om man vill ha bil. Den som inte vill ha bil bör låta bli en villa på landet.
(. Ja, givetvis var det sådant jag syftade på. )tensiden skrev:
Det var kanske så när området planerades, men tiden har inte stått still. Numera är det allt fler som har bil och vill kunna använda den på en enkelt och bekvämt sätt, även om de bor i radhus.tensiden skrev:
Fast det där är väl bara delvis sant - eller hur?P pmd skrev:
Bilen var faktiskt uppfunnen även på 70- och 80-tanen när många av dessa radhusområden etablerades.
I nybyggnation planeras idag, speciellt i storstadsområden, för betydligt färre bilar än för några decennier sedan. Många områden byggs med ambitionen att vara nästan helt bilfria. I den s.k. verkligheten fungerar det ofta lite annorlunda men det planeras för färre bilar, inte fler.
Även om man har rätten på sin sida är det oerhört tondövt att anlägga en parkeringsplats vid sin ytterdörr i ett område planerat för lekande barn och fotgängare. Har man önskan att aldrig behöva ta mer än tio steg kanske man skall skaffa en bostad i ett annat område. Vägarna i sådana områden är för det mesta inte anlagda för massor av trafik och det skulle inte bli så roligt om alla gjorde som TS granne. Jag antar att grannen varken har småbarn eller hund...
Att det ofta är strul att få till laddplatser i den här typen av områden gör såklart situationen lite mer pikant.
Men de kanske inte var lika många som senare?Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja, det är riktigt korkat.Slottsbäcksväktarn skrev:
Det håller jag med om. Om man vill ha ett bekvämt bilägande ska man nog inte bosätta sig i ett område som är planerat för mycket få, eller inga, bilar.Slottsbäcksväktarn skrev:
Liknande trådar
-
Granne har byggt altan vid tomtgräns, vem har rätt?
Bygglov -
Granne byggt attefallstillbyggnad för nära tomtgräns
Bygglov -
Granne byggt utekök på min tomt!
Juridik -
En bra firma för plattsättning och underarbete parkering mindre tomt
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Grannen vill anlägga parkering. Tomtgräns?
Grund & Markarbeten