Maria T
Intet Intet skrev:
Nu har du dragit upp spänningen till klimax: -Vad kallades du?😄
Haha, ja du, en bit av mitt dåvarande efternamn. Men det var också lite av en "grej", att kalla kompisarna för Henriksson och Sjöström istället för deras förnamn. Min pappa tyckte det var förkastligt eftersom det lät så militäriskt. Alla generationer har väl sitt som de tycker är unikt, annars skulle vi aldrig lyckas klippa navelsträngen.
 
Maria T
Fotografen Fotografen skrev:
Som jag minns det hade vi åk 1-9 bara en av varje, 1978-1987.
Dina skolkamraters föräldrar hade helt klart bättre fantasi än mina skolkamraters föräldrar (1972-1981).
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Haha, ja du, en bit av mitt dåvarande efternamn. Men det var också lite av en "grej", att kalla kompisarna för Henriksson och Sjöström istället för deras förnamn. Min pappa tyckte det var förkastligt eftersom det lät så militäriskt. Alla generationer har väl sitt som de tycker är unikt, annars skulle vi aldrig lyckas klippa navelsträngen.
Efternamn blev populärt hos vissa lärare i högstadiet, de som ville vara lite korrekta och gick i kostym.
 
Maria T
Fotografen Fotografen skrev:
Efternamn blev populärt hos vissa lärare i högstadiet, de som ville vara lite korrekta och gick i kostym.
Upplevde samma, inte positivt alls, *harkel* lite brunskjorta i min mening.
 
  • Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
Polare skulle här om dagen beskriva en bilist i en mindre bil som höll ut i en kurva vid ett vägbygge så mycket att den höll på att krocka med mötande bil.
"Kärringen höll ut som om hon körde möbelbuss"

Då kommer vi in på möbelbuss. Skulle man flytta för inte allt för många år sen kom en möbelbuss med en massa flyttgubbar, de var ofta anställda över dagen, man samlade ihop lite gubbar på stan, starka Finnar hittades tex ofta på nån parkbänk.

Både möbelbussen, och förhoppningsvis den anställningsformen är glömda.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Varianter liknande denna minns jag på vägarna i min barndom, 70-tal...:

[bifogad fil]
Visst. Det var flyttbilar
 
Och på Stockholms central hade de bagage ägare som titulerades "stadsbud".

I högtalarna ropades det -"stadsbud till perrong 9".
 
Isakare Isakare skrev:
den anställningsformen är glömda.
Tyvärr inte. I varje storstad i mellanEuropa finns platser där man kan plocka upp folk för ett dagsjobb med usla villkor. Skulle förvåna mig om det inte finns även i Sverige.
 
Isakare Isakare skrev:
Då kommer vi in på möbelbuss. Skulle man flytta för inte allt för många år sen kom en möbelbuss med en massa flyttgubbar, de var ofta anställda över dagen, man samlade ihop lite gubbar på stan, starka Finnar hittades tex ofta på nån parkbänk.

Både möbelbussen, och förhoppningsvis den anställningsformen är glömda.
Har minne av att det fans en speciell arbetsförmedling i Stockholm för just dagsarbetare ända in en bit på 90-talet - dvs. man ställde sig i kö för en eller få dagar jobb som diskare eller annan typ av endagarsjobb som tex. flyttkarl etc. och passade för dem som inte gillade schemalagd jobb och ställde sig i kön tidigt på morronen bara de dagar de kände för eller just akut behövde pengarna... det var nog många med alkohol-bekymmer som hankade sig fram den vägen och var tvungen att vara nykter och något så när i form just den dagen...

den moderna formen av detta ser man på fodora och uber mfl. baserad på gigekonomi med peng för var utförd uppdrag men i övrigt ingen övrig anställningstrygghet och försäkringar - och jag är inte säker på att denna formen är speciellt mycket bättre än versionen med dagsarbetare förr i tiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Varianter liknande denna minns jag på vägarna i min barndom, 70-tal...:

[bifogad fil]
Precis, där har vi en möbelbuss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.