Tycker det är självklart att om ett hus inte uppfyller kraven för att kallas ett attefallshus och slippa bygglov så är det inte ett attefallshus som slipper bygglov.

Min granne har byggt ett attefallshus på sin lilla radhustomt som tar min utsikt och genom grannens medgivande ligger alldeles intill dennes tomt. Skulle tro att framtida husköpare inte är så pigga på denna placering och att det kan inverka negativt på marknadsvärdet för grannens hus. Attefallshuset är alldeles överdimensionerat för den lilla tomten. Hade aldrig kunnat byggas utan grannens medgivande. Så det minsta man kan begära är väl att det verkligen ska uppfylla alla krav för att vara ett attefallshus. Skulle dessutom dispens ges, så är det väl bara att bygga och sedan säga "hoppsan" om man blir påkommen och förvänta sig att kommunen ger dispens.
 
S Stellan Svealand skrev:
Tycker det är självklart att om ett hus inte uppfyller kraven för att kallas ett attefallshus och slippa bygglov så är det inte ett attefallshus som slipper bygglov.

Min granne har byggt ett attefallshus på sin lilla radhustomt som tar min utsikt och genom grannens medgivande ligger alldeles intill dennes tomt. Skulle tro att framtida husköpare inte är så pigga på denna placering och att det kan inverka negativt på marknadsvärdet för grannens hus. Attefallshuset är alldeles överdimensionerat för den lilla tomten. Hade aldrig kunnat byggas utan grannens medgivande. Så det minsta man kan begära är väl att det verkligen ska uppfylla alla krav för att vara ett attefallshus. Skulle dessutom dispens ges, så är det väl bara att bygga och sedan säga "hoppsan" om man blir påkommen och förvänta sig att kommunen ger dispens.
Den byggnad du beskriver uppfyller kraven på attefallsbyggnad.
 
M MetteKson skrev:
Den byggnad du beskriver uppfyller kraven på attefallsbyggnad.
Den gör det nu, ja. Den har flyttats efter anmodan från byggnadsnämnden att antingen rivas eller flyttas.

Jag tycker alltså att kriterierna för attefallshus redan är generösa och att det minsta man kan begära av de som bygger attefallshus är att de följer kriterierna.
 
Redigerat:
S Stellan Svealand skrev:
Den gör det nu, ja. Den har flyttats efter anmodan från byggnadsnämnden att antingen rivas eller flyttas.
Jag blir nyfiken på vad det var som byggnadsnämnden tyckte var fel? En granne kan ge medgivande enl PBL. Byggnadsnämnden är ju de som ger startbesked efter att de har granskat attefallsanmälan. De borde sett att något var fel då.

Jag tycker också att det blir fel med placering av attefallshus ibland. Tanken att ge extra byggrätt utöver det en detaljplan är bra, men det passar inte i alla situationer.
 
  • Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag blir nyfiken på vad det var som byggnadsnämnden tyckte var fel? En granne kan ge medgivande enl PBL. Byggnadsnämnden är ju de som ger startbesked efter att de har granskat attefallsanmälan. De borde sett att något var fel då.
För nära kommunens mark. Tillsynsmannen, trodde han jobbade på byggnadsnämnden, men det kanske är fel. Uppmätning gjordes efter någon gjort en anmälan.

Det är ett ofog också det här med grannens medgivande. Pröva att säga nej och se hur bra det går. Massiv påtryckning. Talar ur egen erfarenhet x 2.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Byggaren har helt klart mätt fel. Det är ju objektivt sant eftersom byggnaden står för nära tomtgränsen. Vilken instruktion byggaren har fått, om någon, vet jag inte.
Att säga att någon gjort fel när du inte vet vad de hade för instruktioner är rätt kaxigt.
Vet du inte vad instruktionen var så finns det inget ”objektivt sant”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.