Åkt Lidingö runt på moped idag, outforskad mark även fast jag bott i Stockholm hela livet, 57 st var vi som bjöds på en fin runda a 4,5 mil.
Som vanlig kommer man hem och stinker 2T olja om kläderna, minst 50% av mopederna ryker så man tror det är en ångmaskin, eller en Ford med dåliga ventiltätningar framför.
Har hela rundan legat bakom mitt Ex på hennes Italienare med Minarellimotor från 1975, den ryker inte alls, kommer bara varm luft ur ljudämparen.
Mopeden har inkörningsinstruktionerna kvar på en lapp. 4% 500 km, sen 2% olja.
Vi har kört den på Alkydlatbensin 2T sen den köptes för 7 år sen, Mest Aspen, men även andra märken.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
galento
Kanske nåt med italienska motorer , den Piaggio PX 200 jag hade var också rökfri med hemblandat 2 t bränsle.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Idag lämnade jag hemma med sjukt barn så jag tänkte jobba på Yaris som jag behöver få i ordning men detta med att palla upp den blev lite jobbigt.

Först ska man inte lyfta på axeln (har jag dock gjort vid däckbyten i 15 år typ, dock ej på mitten) fick jag lära mig nyligen, det finns en lyftpunkt nära dragkroken men den är ganska högt uppe så man får inte bilen vidare högt om man inte pallar upp den.

Ett alternativ är att lyfta bilen under fjädern läste jag, provade och det verkar funka bra:
[bild]

Men då jag ska vila bilen på de här lyftpunkterna (som jag aldrig litat fullt på) så märker jag det börjar deformera sig mot pallbocken. Så här vill jag inte ha pallbockarna. Jag tycker bästa stället vore axeln, längst ut nära hjulen.
Vad är anledningen till att inte lyfta i bakaxeln? Vi har med en gammal Yaris. Har haft den sen 2009 och lyft mitt på bakaxeln med en ca 30cm lång tillsågad Ask-planka över 2ggr/år. . Det är grovt gods och ingenjörsögat säger att det borde vara en rätt lämplig punkt att lyfta på
 
F
A AndersS skrev:
En bekant hade denna på 80-talet och är ovanlig.
[bild]
Hade 246 Dinon också trasig plastfront eller vad är kopplingen?
 
F
F fsn skrev:
Naturligtvis, det är sen gammalt.
Fö helt otroligt att man kan få en så stor plastbit i troligtvis ABS ur ett så stort verktyg med ett flertal backar för det priset. Formsprutningskvalitén är bra, skägg i delningslinjer för backar synliga men under omständigheterna bättre än väntat. Inklusive splitter, klarglas-dimljus fastsättningsdeltaljer… 250EUR.

Jag kanske har annan feedback när den skall passas in.


[bild]
Nu har barnet slitit som fan med demontering av en framskärm och front. Började passa in den nya fronten men föga förvånande så är passformen extremt Kinesisk. Plasten har krympt för mycket och tar liksom lite slut när man skall runt strålkastarna. Nån som passat in Kinesiska skitfronter i troligtvis rött spröd plast förut som har några vägvinnande tips på hur man går vidare?
 
F fsn skrev:
Hade 246 Dinon också trasig plastfront eller vad är kopplingen?
Det får du fundera på, för det var en 206GT på bilden.🤣
 
F fsn skrev:
Vad är anledningen till att inte lyfta i bakaxeln? Vi har med en gammal Yaris. Har haft den sen 2009 och lyft mitt på bakaxeln med en ca 30cm lång tillsågad Ask-planka över 2ggr/år. . Det är grovt gods och ingenjörsögat säger att det borde vara en rätt lämplig punkt att lyfta på
Står att man inte får lyfta där på typ alla bilar, jag alltid har lyft där iaf.
 
C
Isakare Isakare skrev:
Står att man inte får lyfta där på typ alla bilar, jag alltid har lyft där iaf.
Skall inte påstå att jag säkert vet att det är därför man avråder, men det blir ju inte särskilt stabilt om man lyfter i hjulupphängningen(?)
 
F
C cpalm skrev:
Skall inte påstå att jag säkert vet att det är därför man avråder, men det blir ju inte särskilt stabilt om man lyfter i hjulupphängningen(?)
Det är inte rörliga delar.
 
F
A AndersS skrev:
Det får du fundera på, för det var en 206GT på bilden.🤣
Jaha, lite svårt att se skillnad på 206 och 246. Men nu när du säger att det är en 206 så är ju kopplingen självklar 🤔
 
C
F fsn skrev:
Det är inte rörliga delar.
Hur menar du? Att hjulupphängningen är stelt monterad i karossen?

Bilens hjulupphängning och avgassystem underifrån, fokus på hur hjulupphängningen är monterad i karossen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Hur menar du? Att hjulupphängningen är stelt monterad i karossen?

[bild]
Lyfter du i mitten så är det liksom status quo
 
C
F fsn skrev:
Lyfter du i mitten så är det liksom status quo
Tja, men det är likväl en rörlig del. Fine om man lyfter där för att ställa ner bilen på pallbockar mot lämplig del av chassit (tänker jag), men om bilen står lyft i den punkten och du t.ex. skall demontera ett bromsok och drar och sliter i en fastrostad skruv så är det inte helt otänkbart att bilen glider av.
 
F
C cpalm skrev:
Tja, men det är likväl en rörlig del. Fine om man lyfter där för att ställa ner bilen på pallbockar mot lämplig del av chassit (tänker jag), men om bilen står lyft i den punkten och du t.ex. skall demontera ett bromsok och drar och sliter i en fastrostad skruv så är det inte helt otänkbart att bilen glider av.
Bra då vet jag. Har bara bytt hjul 2 gånger/år samt ett byte av bromsbackar och trummor. Det är stabilt så det räcker och blir över.
 
C
F fsn skrev:
Bra då vet jag.
Mja, det var ingen pekpinne, utan som sagt en kvalificerad gissning på frågan som ställdes om varför det avråds från detta. Sen får väl var och en använda sitt eget omdöme.

Sen är det ju generellt så med sådana saker att inget farligt händer så länge man inte gör bort sig. Bytte t.ex. hjullager i somras och navmuttern skall då dras med 280 Nm. Kom då på mig själv med att det var tur att jag inte slarvat med uppallningen den gången, för det blir sjuka krafter när man står och hänger för kung och fosterland på ett 60 cm långt spärrskaft.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.