Fairlane Fairlane skrev:
Men en besiktning är aldrig komplett, särskilt inte en som en säljare låter genomföra.
Kan du garantera att varenda eldosa i hela huset har öppnats och inspekterats?
Kommunen har godkänt avloppet skriver du, vilket jag tolkar som att det är enskilt avlopp? De kontrollerar väl anläggningen och eventuella värden? De filmar knappast all rör inomhus och utomhus för att se om det finns bakfall någonstans eller om en anslutning mellan två rör är på väg att glida isär etc.
Alldeles oavsett hur noggrann besiktning ni har genomfört och hur felfritt den visar att det är så har det inget med köparens besiktningsklausul att göra. När ni skriver under ett avtal där ni ger köparen rätt att besiktiga själva så kan ni inte sen säga att de inte får besiktiga för att ni redan har gjort det. Ville ni inte låta köparen besiktiga så skulle ni inte skrivit på ett avtal där ni ger dem den möjligheten.

För att komma vidare måste ni dock läsa kontraktet, och där kan vi inte hjälpa er då vi inte har tillgång till det hela. Vad säger kontraktet om:
  • Besiktningsklausul
  • Handpenning
  • Betalning
  • Tillträde
  • Vad som händer om en part inte uppfyller sin del


Vilken besikting är helt komplett? Ingen!
Vilken besikting är helt komplett? Ingen!
Inte ens flygplan.

Ovan som du har skrivit är inte tagit ur sitt sammanhang. Men visst, det vore bra om det skulle gå att göra på ditt vis.
 
Fattade jag det rätt att problemet med vägen var känt när kontraktet skrevs och därmed
betalades ingen handpenning?
Är det tveksamheter om vägen som köparen vill ha löst innan tillträde borde detta reglerats i kontraktet.
eller asvtå helt.

Så rent spontant känns det som köparen begått kontraktsbrott när ingen handpenning betalats och ni kan sälja till annan budgivare men allt hänger på hur kontraktet är skrivet

Vad säger mäklaren om att handpenningen inte blivit betald?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
L L Jan skrev:
Nej inte digitalt. Vill vara med på 100%
Ni är ju personligt närvarande digitalt, det börjar kännas som det finns saker som ni är oroliga för ska komma fram. Jag skulle dra öronen åt mig om säljaren kategorisk nekar till en egen besiktning. Visst, de har haft tillgång att titta i huset men det är ju inte samma sak som en besiktning av en besiktningsman.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Nej inte digitalt. Vill vara med på 100%
Det är svårt att framföra känslor i skrift. Så jag ber om ursäkt i förväg om jag missförstås nu.

Din inställning och attityd kring den här frågan får mig att börja undra om det finns något annat skäl än de du anger bakom oviljan att låta köparna genomföra sin egen besiktning?

återigen, låt processen ha sin gång. Gör det inte svårare eller krångligare än det behöver vara.
Att ni har har något behov av att vara fysiskt närvarande är inte något ni kan belasta köparna för. Det är inte de som ställer upp krav eller gör saker krångliga. De följer processen, som ni dessutom avtalat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Nej inte digitalt. Vill vara med på 100%
Jag har lite svårt att förstå varför!

De gånger vi har besiktiga hus (som köpare) så har det varit vi och besiktningsman.
 
  • Gilla
Spoton och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
Vilken besikting är helt komplett? Ingen!
Inte ens flygplan.
Exakt, ändå vågar du påstå att det är 100% felfritt...
L L Jan skrev:
Ovan som du har skrivit är inte tagit ur sitt sammanhang. Men visst, det vore bra om det skulle gå att göra på ditt vis.
?
 
Fairlane
L L Jan skrev:
Den som lånar ut nyckel bor nära och har koll.
Har den koll så behöver de ju inte låna nyckel. Då kan personen vara närvarande hela tiden och kanske kan ni be samma person vara närvarande under besiktningen? Betala en summa till personen som tack för hjälpen?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Har den koll så behöver de ju inte låna nyckel. Då kan personen vara närvarande hela tiden och kanske kan ni be samma person vara närvarande under besiktningen? Betala en summa till personen som tack för hjälpen?
Beslut är klubbat. Vi skall vara med.
 
  • Haha
  • Gilla
Jakobk och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
Servitut- väg fanns
Ok, var det skriftligt eller muntligt avtal?
Muntligt före 1972?
Inga ägarbyten har gjorts sen avtalet slöts som gjorde avtalet ogiltigt?

Frågorna kan säkert upplevas som provocerande, men fakta måste fram om du vill ha korrekta svar. Bara det att ni skrivit på ett avtal med besiktningsklausul utan att förstå att det innebär att köparen få besiktiga gör ju att man kan misstänka att det finns annat som ni missuppfattat.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Då så, då är ni med. Säljarna gör sin besiktning, ni är med. Affären genomförs eller inte. Alla har gjort sin del.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Efter rundringning nu till grannar där vet jag nu att köparnas bostad är såld. Vet ej tillträdet som deras köpare har.

Intressant! 😉😀😏😏
 
sysmali
L L Jan skrev:
Beslut är klubbat. Vi skall vara med.
Menar du att ingen av er (vi) kan vara med på besiktningen? Inte ens grannen med nyckeln?
 
Känns som både köpare och säljare inte förstått avtalet?!?
Köparen borde ha betalat handpenning om det inte är villkorat vägservitutet i avtalet. Och köparen borde väl genomfört besiktning inom x dagar efter kontraktskrivning?! (7-14 brukar va vanligt)
Vad står i kontraktet?! Ordagrant.

Och om det står att köparen har rätt att genomföra besiktning så måste de får göra det. Säljarens besiktning är ju mer av en reklam och förhandsinformation. Men inget som köparen har juridisk nytta av.

Om det är så att köparen begått kontraktsbrott genom att inte betala handpenning, strular och börjar pruta så hade jag gått till köpare 2. Men sett till att en jurist kollat att det är ok först.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Menar du att ingen av er (vi) kan vara med på besiktningen? Inte ens grannen med nyckeln?
Tar 3 dagar. Ingen kan av oss I nästa vecka.
 
Fairlane
L L Jan skrev:
Tar 3 dagar. Ingen kan av oss I nästa vecka.
Köparen har gjort en del konstigheter som att inte betala handpenning exempelvis.

Det känns som att ni som säljare också gjort en del konstigheter, som ath skriva på ett avtal med besiktningsklausul, utan att vilja leva upp till er del av avtalet. Att ni klubbar att någon av er måste närvara trots att det är 3 dagars jobb och ingen kan, känns också märkligt.
 
  • Gilla
arkTecko och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.