E Emanuel01 skrev:
Den rymmer en byggskiva då jag köpte den för de måttet. Skäms nu, har ju fan läst D matte. Och så skriver jag fel prefix. Ibland är man idiot :)
Då rymmer nog kärran dryga 3m3 stjälpt ved och du fick ett riktigt bra pris.
 
F fribygg skrev:
Då rymmer nog kärran dryga 3m3 stjälpt ved och du fick ett riktigt bra pris.
Ja, ville betala mer men fick inte. Samtidigt mindre på kortsidorna så lite kupning.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Hämtade stockar från Sveaskog samtidigt då de lämnar stockar som de inte ville använda då de använt dem till övergångar vid diken så de var gratis. De tänkte att de kunde innehålla grus.
De bara lämna dem för att ruttna! Men hade staplat dem fint.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nilsson i Boda och 2 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Hämtade stockar från Sveaskog samtidigt då de lämnar stockar som de inte ville använda då de använt dem till övergångar vid diken så de var gratis. De tänkte att de kunde innehålla grus.
De bara lämna dem för att ruttna! Men hade staplat dem fint.
Så tänker att om man har ett stort skogsbolag vid gränsen kan man ju kolla denna möjlighet!
Vart inge grus i min motorsåg i alla fall när jag kom hem. Och kolla så det är ok med dem!
 
Cheesen
M Marcus_Carlsson skrev:
Här är en liten "servettkalkyl" -->

Vi gjorde typ 35 kubik staplat för 2 år sedan av eget virke. Men tror fan vi/jag höll på i 3 veckor (120h, lite utspritt under hela sommaren)

Trädfällning - 3 500 kr
Helghyra vedkombimaskin - 3 300 kr
Motorsågsbesin och olja - 1 000 kr
120h egen arbetat tid under hela sommaren.

Då jobbade vi med familjen stenhårt en hel helg med kombimaskinen, så blev säkert 8h varje dag fre-sön (24h totalt)

35 kbm enligt dessa priser (som vi redan har fastställt är väldigt högt, går att köpa svart billiagre) blir ju -->
35 x 1,66 x 1600 = 93 000 kr.

Utgifter inte inkluderat min tid = 8 300 kr.

Förtjänst 93 000 - 8 300 = 84 700 kr.

Utslaget / timme --> 84 700 / 120 =~ 700 kr / h

Kom ihåg virket var träd på gården/skogen som vi fällde.

Även om du köper svart till ett pris ca 800 kr så hade vi ca 350 kr/h för att göra detta.
Om du sålt virket som massaved så hade arbetsinsatsen vart betydligt lägre och du hade fått ut runt 15000:- för dina 35 kbm Man köper väldigt mycket ström för 15000:-
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du måste säga var i landet. Det är olika priser beroende på var du är också.
Jag skrev det senare. Norra skåne.

Det är fortfarande för dyrt över 1400 spänn utan hemkörning.
 
P
A AndersS skrev:
Däremot kan jag tänka mig att fälla och skänka bort.
Du bor för långt bort!
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Här är en liten "servettkalkyl" -->

Vi gjorde typ 35 kubik staplat för 2 år sedan av eget virke. Men tror fan vi/jag höll på i 3 veckor (120h, lite utspritt under hela sommaren)

Trädfällning - 3 500 kr
Helghyra vedkombimaskin - 3 300 kr
Motorsågsbesin och olja - 1 000 kr
120h egen arbetat tid under hela sommaren.

Då jobbade vi med familjen stenhårt en hel helg med kombimaskinen, så blev säkert 8h varje dag fre-sön (24h totalt)

35 kbm enligt dessa priser (som vi redan har fastställt är väldigt högt, går att köpa svart billiagre) blir ju -->
35 x 1,66 x 1600 = 93 000 kr.

Utgifter inte inkluderat min tid = 8 300 kr.

Förtjänst 93 000 - 8 300 = 84 700 kr.

Utslaget / timme --> 84 700 / 120 =~ 700 kr / h

Kom ihåg virket var träd på gården/skogen som vi fällde.

Även om du köper svart till ett pris ca 800 kr så hade vi ca 350 kr/h för att göra detta.
Om någon är villig att betala 93000 för 35m2 då skicka gärna pm. Jag säljer gärna för 2657 per m3. 😀
 
  • Pallar med staplat ved i plastförpackningar på en gårdsplan vid skogskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
man blir lite förvirrad över priser som vanlig människa. Vad anser ni är ett bra ok pris för 1 m3 stjälpt? och 1 m3 travad lövträd eller björk - tack 🙏
 
P preben89 skrev:
Vad anser ni är ett bra ok pris för 1 m3 stjälpt?
Det här är är ett bra pris för säljaren om han får nått sålt.
J J Vos skrev:
Jag säljer gärna för 2657 per m3. 😀
Om du @preben89 tycker det är dyrt rekomenderar jag att du hugger din egen ved.

Att skaffa råvaran transportera hem den, kapa och klyva samt torka veden så den är eldningstorr till första frosten så här på hösten kan för många vara ett rent nöje ( eller ett nästan oöverstigligt projekt väl värt att betala några tusenlappar för att nån kör hem och ställer av ett par kubik)
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
P preben89 skrev:
man blir lite förvirrad över priser som vanlig människa. Vad anser ni är ett bra ok pris för 1 m3 stjälpt? och 1 m3 travad lövträd eller björk - tack 🙏
800 dumpat på uppfarten.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Om du sålt virket som massaved så hade arbetsinsatsen vart betydligt lägre och du hade fått ut runt 15000:- för dina 35 kbm Man köper väldigt mycket ström för 15000:-
Det gäller listpris kanske för massaved men förtjänsten blir lägre givet frakt osv.

Bara rent sett kWh får man bra mycket mer om man eldar upp den kontra sälja enligt dina siffror. 15 000 kr ger dig ju knappt 15 000 kWh beroende på område.

Energiinnehåll björk 1900 kWh/m3
Verkningsgrad gammal järnspis 50%.
35 kbm staplade björk

1900 x 35 x 0.5 = 33 250 kWh
 
Cheesen
M Marcus_Carlsson skrev:
Det gäller listpris kanske för massaved men förtjänsten blir lägre givet frakt osv.

Bara rent sett kWh får man bra mycket mer om man eldar upp den kontra sälja enligt dina siffror. 15 000 kr ger dig ju knappt 15 000 kWh beroende på område.

Energiinnehåll björk 1900 kWh/m3
Verkningsgrad gammal järnspis 50%.
35 kbm staplade björk

1900 x 35 x 0.5 = 33 250 kWh
1 kubik travad björkvedved är ca 1400Kwh, och är den stjälpt så är det bara runt 900Kwh... så din kalkyl går inte ihop. 900x35x0,5 = 15750 kWh. Om du har en gammal luftvärmepump så behöver du bara förbruka runt 9000Kwh el för att motsvara dina 35 kubikmeter.
Mitt fastpris elavtal blev i år 67öre/kWh Det blir runt 6000:- du sågar, hugger, fraktar och fixar inte 35kubik egen ved för 6000:-

Men dom flesta som eldar med ved gör det ju för myskänslan och fritidssysselsättningen.. och det är ju värt en hel del.
 
Cheesen Cheesen skrev:
1 kubik travad björkvedved är ca 1400Kwh, och är den stjälpt så är det bara runt 900Kwh... så din kalkyl går inte ihop. 900x35x0,5 = 15750 kWh. Om du har en gammal luftvärmepump så behöver du bara förbruka runt 9000Kwh el för att motsvara dina 35 kubikmeter.
Mitt fastpris elavtal blev i år 67öre/kWh Det blir runt 6000:- du sågar, hugger, fraktar och fixar inte 35kubik egen ved för 6000:-

Men dom flesta som eldar med ved gör det ju för myskänslan och fritidssysselsättningen.. och det är ju värt en hel del.
Nja fast just mitt exempel var ju staplade ved 35 kbm så den går visst ihop. Men ska man köpa detta blir ju det sämre.

Men oavsett, som du säger, det är myskänslan som är primär motivation. Ska man bara max nyttjande och minska kostnader är moderna värmepumpar helt klart bättre och mindre tidskrävande.
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Nja fast just mitt exempel var ju staplade ved 35 kbm så den går visst ihop. Men ska man köpa detta blir ju det sämre.
M Marcus_Carlsson skrev:
Jämförelsevis, en snabb googling och vedkombinmaskiner har en kapacitet ca 5 m3/h. ([länk])

Det ger --> 5 m3 x 1,66 (faktor för stjäpt mot staplad) x 1 600 kr = 13 280 kr /h.

Hyrsam tar 3 300 kr helghyra.

Du jobbar 8+8 h lördag och söndag --> 16 x 5m3 x 1,66 = 132 m3.
Totalt värde på marknaden 132 m3 x 1 600 kr = 211 200 kr (!!) WAAAT?
Ska du inte passa på att köpa 80 kubik björk i långa längder för tusenlappen per kubik? Du har ju ett förädlingsvärde på dryg8200 kr i timmen att hämta hem om du kan vara så flitig vid vedmaskinen som din beräkning visar och dina siffror stämmer och isåfall tjänar du ju nästan 130 tusen en helg när du betalt maskinhyran.

Jag har dock inte så mycket björk i skogen att jag kan förse dig med råvara varenda helg (eller ens varenda månad), men det finns ju ca 300 000 andra privata skogsägare som du @Marcus_Carlsson oxå kan handla av när du fått full snurr på vedproduktionen.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.