C cpalm skrev:
- tydligen åtråvärt i sammanhanget.
Ja för att förhållandet mellan speed och täckning är rätt bra där.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja för att förhållandet mellan speed och täckning är rätt bra där.
Perfekt landsbygdsband vi har 700, 800, 900, 1800 och 2600 vid en av våra fastigheter och närmaste mast från den operatör vi har.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Fördelen med flash är stöttålighet (kvittar i NAS eller TV-box) och att söktiden är magnituder kortare, men det kvittar vid sekventiell videoskrivning (i princip iaf). HDD håller magnetiseringen i årtionden, flash några år i absolut bästa fall (edit: laddningen i cellerna).
Det där är väl rätt långt från sanningen. Jag har fortfarande en Macbook från 2010 med 128GB SSD som lever och frodas förutom att batteriet svällde upp och fick bytas. Och på den tiden var det klart sämre med livslängden. Enda gången jag haft problem var med ett 8GB vanligt gammalt SD-kort i en dashcam, det dog ganska fort. Men med ett nytt minneskort som var mera avsett för uppgiften så fungerade det bättre.
 
MultiMan
Generellt sett, ju äldre NAND-teknik, desto bättre skrivtålighet och retention utan ström. De som inte orkar läsa vad jag skriver kommer missförstå tekniken. I en laptop är SSD:n alltid inkopplad och kan underhålla/ladda om cellerna regelbundet. Därmed aldrig någon risk för dataförlust förrän cellernas livslängd är uppnådd (och reservblocken är slut), vilket som sagt tar längre tid med äldre celler av SLC och MLC-typ.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Fördelen med flash är stöttålighet (kvittar i NAS eller TV-box) och att söktiden är magnituder kortare, men det kvittar vid sekventiell videoskrivning (i princip iaf). HDD håller magnetiseringen i årtionden, flash några år i absolut bästa fall (edit: laddningen i cellerna).
Fördelen jag hade velat ha med SSD i boxen var tystheten, störde mig alltid på ljudet från knattret från HDD:n.
 
MultiMan
Ja, det är ytterligare en faktor, man slipper oväsen från snurrande skivor och servomotorer som kastar runt läshuvuden så fort det går.

Oavsett mina jämförelser så är SSD valet för de allra flesta vanliga konsumenter eftersom industrin och köparna valt det. T ex datacenter har specialkrav där andra lösningar fortfarande ingår, t ex band och mekaniska diskar.

Backblaze är väl en av få datacenter som valt att under lång tid publicera data över hur olika enheter håller i sådan drift och i detta inlägg från 2023 står det att alla datadiskar de använder är HDD, men att de provar SSD för serverboot.

https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q2-2023/

Diskussionstråd om jämförelse av felprocent mellan SSD och HDD med hänvisning till Backblaze bloggpost.

https://www.backblaze.com/blog/ssd-drive-stats-mid-2022-review/

Tabell över Backblaze SSD-felfrekvenser med detaljerade uppgifter om tillverkare, modell, storlek, enhetsantal, driftstimmar och felstatistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Graf jämför SSD och HDD livslängds AFR från Backblaze, visar högre avbrottsfrekvens för HDD än för SSD över åtta år från Q2 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men som sagt, detta är för ett specifikt scenario där SSD enbart används för sin snabbhet och inte att lagra stora mängder data.
 
Vad är det ni diskuterar egentligen? Köper man rätt sorts ssd för hur man ska använda den så håller det. SSD för lagring i servrar är inte billigt men håller. I de system för pm data vi säljer till operatörer används ssd diskar sedan många år och detta är system som sett till diskanvändning går på full fart dygnet runt med datainläsning eller aggregering av data. Jag ser inte att vi har fler felrapprter på dessa diskar än när man använde skivdiskar. Det är ”standardsystem” från hp eller dell som används.

Vanliga diskar har precis samma ”problem” som ssd med kontinuerligt drift och där finns det ju nu, även bland konsumentprodukterna, diskar gjorda för servrar, nas osv.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det ni diskuterar egentligen?
Undrar jag också?
Denna tråd handlar om vad man skall göra när Boxer lägger ner sändningarna över antenn.
INTE om för/nackdelar med viss SSD-teknik.
Vänligen håll er till ämnet och starta en ny tråd om minnesteknik.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.