Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Data som samlats för ett syfte får inte användas för ett annat.

Elförbrukningen visar ju vilken tid du äter middag, när du stiger upp på morgonen. Hur många veckor du är bortrest osv. Även om bara årsförbrukningen delas så visar den ju på snål/slösaktig livsstil...
Jag kan när jag är på tjänsteresa i princip berätta vad familjen ätit till frukost, om de försovit sig osv. Allt baserat på elförbrukningen minut för minut. Lägger jag till temperaturen på varmvattnet så får jag ännu högre precision. Lägg sedan till lampor, rörelsesensorer mm och det blir riktigt creepy...
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Data som samlats för ett syfte får inte användas för ett annat.

Elförbrukningen visar ju vilken tid du äter middag, när du stiger upp på morgonen. Hur många veckor du är bortrest osv. Även om bara årsförbrukningen delas så visar den ju på snål/slösaktig livsstil...
Nä, ingen vet vad elen används till.🤣
Och Eon vet inget om fastigheten, nu vill jag påstå att du är helt fel ute.
Att man cannabis belysning tänds på kvällen och hembrännaren går dagtid ger jämn förbrukning.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan när jag är på tjänsteresa i princip berätta vad familjen ätit till frukost, om de försovit sig osv. Allt baserat på elförbrukningen minut för minut. Lägger jag till temperaturen på varmvattnet så får jag ännu högre precision. Lägg sedan till lampor, rörelsesensorer mm och det blir riktigt creepy...
Japp, men utifrån du vet vem som finns i byggnaden och förbrukningskällor bakom elmätaren.😉
Vad vet elleverantören om det!
 
A AndersS skrev:
Japp, men utifrån du vet vem som finns i byggnaden och förbrukningskällor bakom elmätaren.😉
Jajamensan, men lägger man till infon från Ratsit och en satellitbild så...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan när jag är på tjänsteresa i princip berätta vad familjen ätit till frukost, om de försovit sig osv. Allt baserat på elförbrukningen minut för minut. Lägger jag till temperaturen på varmvattnet så får jag ännu högre precision. Lägg sedan till lampor, rörelsesensorer mm och det blir riktigt creepy...
Jo det är intressant hur mycket man kan sluga ut på distans med tillgång till diverse förbrukningsdata, lägg därtill data från ev larmanläggningar som man strängt taget har relativt dålig koll på hur data verkligen hanteras och hur pass svåråtkomliga dessa är för potentiella inkräktare.

Har kanske inte så mycket med trådämnet att göra men visst indirekt, tror inte jag skaffat Homewizard utan nyfikenheten på vad olika prylar egentligen drar betingat av solcellsinstallationen. Larmanläggningen har vi sedan långt tidigare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jajamensan, men lägger man till infon från Ratsit och en satellitbild så...
Då blir man på gränsen till paranoid och konspiratorisk.😇
 
  • Gilla
  • Haha
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
H Harald Blåtumme skrev:
Jo det är intressant hur mycket man kan sluga ut på distans med tillgång till diverse förbrukningsdata, lägg därtill data från ev larmanläggningar som man strängt taget har relativt dålig koll på hur data verkligen hanteras och hur pass svåråtkomliga dessa är för potentiella inkräktare.

Har kanske inte så mycket med trådämnet att göra men visst indirekt, tror inte jag skaffat Homewizard utan nyfikenheten på vad olika prylar egentligen drar betingat av solcellsinstallationen. Larmanläggningen har vi sedan långt tidigare.
Jag har redan integrerat larmstatus från mitt sector alarm system i min smarta hem styrning:

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sector_alarm_status.py
 
A AndersS skrev:
Misstänker att Eon har kontrakterat ett företag och som kanske testar en fuling att jag inte har koll på min förbrukning, eller?
D djac skrev:
kan bekräfta att EON använder externa säljföretag för försäljningen,
G Greger_08 skrev:
Dom var så extremt sega att ha att göra med och hörde aldrig av sig samt strulade när det var dags att montera så rev kontraktet fick bara ett "ok var tråkigt" som svar :)..

Hade nog varit min sämsta affär någonsin annars 😎...
Så inte nog med att de skinnar livegna elabbonenter de försöker kränga dåliga installationer av solpaneler också. Verkar vara ett riktigt skojarföretag. Platsar nog lämpligen på någon svart lista.
 
A AndersS skrev:
Då blir man på gränsen till paranoid och konspiratorisk
Eller införstådd med dagens realiteter…
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.