Jag har en lägenhet med ett badrum från 1957 (när huset byggdes) Väggarna är halvkaklade och badkaret är inmurat. Måtten är 160*190*250 cm och jag har fått följande offert:

Keramisk beklädnad samt mont av tätsk. – 17370.-
Utrivning av befintlig golv/väggbeklädnad samt badkar. – 4740.-
Betongslipa ner färg/tapet övre del av vägg ink maskinhyror.- 2650.-
Flytspackla golv samt limma golvslinga. – 3950.-
Putsa, näta, spackla upp väggar. – 6320.-
Byte av golvbrunn samt montering av ny ink. mat. och maskinhyra. – 5363.-
Montage av U-tak. i hall/bad ink. material – 13730.-
VVS/inred: 35 arbetstimmar + 7000.- material
El ca 12 tim + material 4600.-

Material
Fix, fog, primer, tätskikt – 5420.-
Brunnslock/manchett, fiberremsor, silicon, flytspackel – 3600.-
Gips/putsbruk,rapid betong, nät. – 2367.-

Ovanstående priser är exklusive moms och arbetet är baserat på 395.-/timme

Ovanpå detta tillkommer all inredning i form av badkar, WC, tvättställ, handukstork och möbler för cirka 20-25 tusen.

Totalt sett pratar vi alltså om 120000 ink. moms + inredningen runt 30000.- Slutsumma runt 150000.-

Jag vet att killen som ska göra det är helt reko och våtrumsbehörig. Han har bra referenser och håller vad han lovar. Han har bland annat byggt ett kök till mig tidigare.

Jag kan bara inte låta bli att känna att jag blir lite blåst om jag antar ovanstående… Vad tror ni som vet? Är det här verkligen realistiskt?

Ser inget orimligt i de dära priserna. Kanske lite dyrt på vissa punkter men som du säger så har han ju bra referenser/erfarenheter.

Får ni dit en idiot för 30 papp mindre kan det ju gå bra men frågan om det är värt det? Finns roligare saker än att vara missnöjd i tio år. Det ÄR högkonjuktur nu och betelar inte DU gör någon annan det.

Man kan ju vänta lite och se hur det går med byggmarknaden, den har ju en förmåga att tappa luften väldigt plötsligt.

"30 papp mindre" är inte mindre än 20% av utgångspriset och det är ju inte sagt att resultatet blir sämre för det. Jag ville, som sagt, veta om det var rimligt och det är det ju knappast om vi pratar om "30 papp"

Men tack för ditt svar. Jag har tagit det till mig. :)

Satt i liknande tankar och nu bygger jag helt själv. Kostar så in i h...te med pengar ändå så hade jag lejt så hade de fått ta kåken som betalning. Det är så mycket man inte tänker på som ska göras. Man ser ju liksom bara det man "vill se". Man tänker det är bara att hiva på lite kakel men det är ju bland det allra sista och enklaste man gör, underarbetet är fruktansvärt krävande.

Dyrhet gäller i synnerhet i gamla hus där kanske inte elen/vattnet/avloppet är i mint condition.

Man kan säga lite enkelt att alla tar lika mycket betalt i slutändan. Därmed inte sagt att det dyraste är det bästa. Krångel blir ju fort pengar om man ska vara hemma från jobbet, jaga efter folk osv. Skulle lägga ganska många tusen extra bara för att slippa krångel om jag tänker efter.'

Sen verkar det ju bara så att badrum är till för att man ska bli fattig. :(

Kommer göra ett badrum som är något större men inte mycket har själv budgeterat 200k för det... räknar med runt 150k för arbete med material sen 50k till för kakel, klinkers och möbler.

Har du otur så kan det vara asbests i fixet till plattorna, då blir det sanering... och förmodligen mycket dyrare för utrivning

Det är tyvärr en rimlig kostnad för ett badrum, men likaväl dyrt jämfört med ett par år sedan. Har flera bekanta som begärt in offerter den senaste tiden och de ligger alla runt 100 000 + moms för liknande badrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.