K karlmb skrev:
Riktiga prylar har ju inte en billig driver inbyggd i ljuskällan.
Separat driver känns ju lite klumpigt. Riktiga prylar är de som gör jobbet utan krångel. E27 funkar ganska bra. Samma sak med fristående enheter som t.ex. HUE

Energiklass A på allt?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Spolar? För att få dimmingen att fuingera antar jag? Snacka om nödlösning.
K karlmb skrev:
Riktiga prylar har ju inte en billig driver inbyggd i ljuskällan.
Läser du igen utan dina "CC-glasögon" så ser du att det helt enkelt står "spotar". Från SG vilket är ett kvalitetsmärke. Dessa är dessutom dimbara med DALI. Jag förstår faktiskt inte vad du har emot dem, gör du det själv?

Vilka "CC-spotar" rekommenderar du istället för att få den funktion som både Krisitian och jag vill ha, nämligen dim2warm? Jag hittade inga sådana när jag letade för några år sedan, men det kanske finns nu.

De bör dessutom vara i storleksordningen 6-7W st för det behöver i.a.f. jag i min installation.

Problemet med ditt närmast religiösa korståg för det du kallar CC är att många scenarion inte går att lösa med dem. Och inom de områden där det finns produkter så är utbudet snålt. De flesta av oss vill anpassa belysningen efter våra behov och inte tvärtom.

Det finns dessutom inget som säger att system där det inte sitter en serie med rena LED som drivs av en konstantströms-driver automatiskt är dåliga, eller tvärtom. Det är betydligt mer komplicerat än så, och att du hela tiden försöker hävda motsatsen tyder på att du inte har så stor koll som du tror.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Lite kul att många skriver det ena eller det andra.
Jag har som jag skrev tidigare takspottar i hela huset, de är jämnt utspridda, totalt 24 st på 76 kvm. De ger ljus överallt vid behov, ger minimalt med skuggor som en stor taklampa tex ger. Hidealite med ganska bred spridning, alla utom badrum dimmbara (vet inte vilken spridning)
Förutom det har jag 21 lampor/ljuspunkter till, nära nog allt skärmat, jag gillar ljus, men vill inte se det.
Spottarna är alltså inte min belysning i huset.
 
R RoAd skrev:
Läser du igen utan dina "CC-glasögon" så ser du att det helt enkelt står "spotar". Från SG vilket är ett kvalitetsmärke. Dessa är dessutom dimbara med DALI. Jag förstår faktiskt inte vad du har emot dem, gör du det själv?

Vilka "CC-spotar" rekommenderar du istället för att få den funktion som både Krisitian och jag vill ha, nämligen dim2warm? Jag hittade inga sådana när jag letade för några år sedan, men det kanske finns nu.

De bör dessutom vara i storleksordningen 6-7W st för det behöver i.a.f. jag i min installation.

Problemet med ditt närmast religiösa korståg för det du kallar CC är att många scenarion inte går att lösa med dem. Och inom de områden där det finns produkter så är utbudet snålt. De flesta av oss vill anpassa belysningen efter våra behov och inte tvärtom.

Det finns dessutom inget som säger att system där det inte sitter en serie med rena LED som drivs av en konstantströms-driver automatiskt är dåliga, eller tvärtom. Det är betydligt mer komplicerat än så, och att du hela tiden försöker hävda motsatsen tyder på att du inte har så stor koll som du tror.
Tydligen känsligt för dig detta. Jag är ingen expert, men har noterat att produkterna finns, alltså ett stort utbud av CC-spottar. In hos LED-butiken.nu eller var du brukar shoppa, men hos Hide-alite (om än lite i skymundan), och kanske främst hos lite med avancerade säljare av proffsbelysning då.
Att du inte hittar det på Bauhaus är ju rätt ointressant.
Du kan säkert hitta någon spot som har "allt", inkl direktstyrning via wifi eller zigbee (och "allt" använder ju Plejd i sin pitch..gillar du det upplägget alltså?), men vad kostar 15 st av den? Är det relevant för TS eller nån annan än dig?
Just varmdim har jag dålig koll på, men påstår du att det är något som inte finns i traditionella "låddrivers" då? Amazing. Jag ska genast tänka om..
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Separat driver känns ju lite klumpigt. Riktiga prylar är de som gör jobbet utan krångel. E27 funkar ganska bra. Samma sak med fristående enheter som t.ex. HUE

Energiklass A på allt?
Klumpigt? Har du så trångt att du inte får plats med några drivers, typ1-3 st per rum, i en nyinstallation? Energiklassen lär ju bli enklare att få till A om man använder separata drivers LED, eller har du annan info?
 
K karlmb skrev:
Tydligen känsligt för dig detta.
Själv orkade jag inte ge mig in i dessa evinnerliga "Bygga Hus"-diskussionerna. Var med i den gamla Plejd-tråden 😄
 
  • Haha
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Själv orkade jag inte ge mig in i dessa evinnerliga "Bygga Hus"-diskussionerna. Var med i den gamla Plejd-tråden 😄
Är du plejdare? 😂
 
  • Haha
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Är du plejdare? 😂
Nä... Gud förbjude 😉. Schneidare...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Klumpigt? Har du så trångt att du inte får plats med några drivers, typ1-3 st per rum, i en nyinstallation? Energiklassen lär ju bli enklare att få till A om man använder separata drivers LED, eller har du annan info?
Ju färre enheter/komponenter destå enklare att hålla det effektivt, det är samma komponenter som behövs, skillnaden är bara hur det packeteras och i det stora hela irrelevant.

Drivdon och lysdioder går sönder ibland, det är bra om det är lätt att byta ut dom i efterhand.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ju färre enheter/komponenter destå enklare att hålla det effektivt, det är samma komponenter som behövs, skillnaden är bara hur det packeteras och i det stora hela irrelevant.

Drivdon och lysdioder går sönder ibland, det är bra om det är lätt att byta ut dom i efterhand.
Det här stämmer inte alls, det är stor skillnad på kvalitet på komponenter. Konsumentprodukter har oftast lägre nivå på komponenter och det finns ingen genväg som gör att du får plats med samma komponenter i en E27. Det man kompromissar med är, livslängd, prestanda, emc, startströmmar, flimmer etc. De flesta tänker inte ens på de här egenskaperna vilket gör det mindre relevant för många, men ska man vistas länge på samma plats till exempel om man har hemmakontor kan det vara intressant att ljuset inte flimrar. Alla armaturtillverkare har olika nivåer på sina produkter, men snittet på dem är väldigt varierande.
 
  • Gilla
  • Älska
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Det här stämmer inte alls, det är stor skillnad på kvalitet på komponenter. Konsumentprodukter har oftast lägre nivå på komponenter och det finns ingen genväg som gör att du får plats med samma komponenter i en E27. Det man kompromissar med är, livslängd, prestanda, emc, startströmmar, flimmer etc. De flesta tänker inte ens på de här egenskaperna vilket gör det mindre relevant för många, men ska man vistas länge på samma plats till exempel om man har hemmakontor kan det vara intressant att ljuset inte flimrar. Alla armaturtillverkare har olika nivåer på sina produkter, men snittet på dem är väldigt varierande.
Kunde inte sagt det bättre själv!
 
R
K karlmb skrev:
Tydligen känsligt för dig detta. Jag är ingen expert, men har noterat att produkterna finns, alltså ett stort utbud av CC-spottar. In hos LED-butiken.nu eller var du brukar shoppa, men hos Hide-alite (om än lite i skymundan), och kanske främst hos lite med avancerade säljare av proffsbelysning då.
Att du inte hittar det på Bauhaus är ju rätt ointressant.
Du kan säkert hitta någon spot som har "allt", inkl direktstyrning via wifi eller zigbee (och "allt" använder ju Plejd i sin pitch..gillar du det upplägget alltså?), men vad kostar 15 st av den? Är det relevant för TS eller nån annan än dig?
Just varmdim har jag dålig koll på, men påstår du att det är något som inte finns i traditionella "låddrivers" då? Amazing. Jag ska genast tänka om..
Verkar nog som att det är för dig detta är ett känsligt ämne. Handlar en tråd om belysning så är du nästan alltid inne och slänger ur dig "skaffa CC". Utan minsta hänsyn till om de produkter som har "multipla lösa ljuskällor som drivs av ett CC-drivdon" (för det är ju det du menar) passar för det som efterfrågas.

Jag tycker bara jag påpekade det utan att vara känslosam alls, det var i.a.f. min avsikt.

Det blev du tydligen så stött av att du är tvungen att försöka med någon slags härskarteknik genom att påstå saker jag inte skrivit i en ton som är allt annat än snygg. Jag väljer att inte besvara det.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skickar med det motsatta. Det har varit min strategi sedan LED introducerades. Har bytt alla befintliga halogenlampor mot GU10 LED, men några år senare kan jag konstatera att dessa verkar ha stora problem med hållbarheten, trots att jag köper kvalitetslampor. Där jag bygger nytt nu blir det integrerat och jag försöker använda samma överallt och ha några i reserv.
Gu10 har liten formfaktor på basen där man trycker in elektroniken, dålig naturlig kylning. Så elektroniken går varm, och får då i regel en dålig livslängd.

Gu10 LED är liksom en dålig kompromiss. Ledtekniken passar bäst i armaturer som från början är designade för LED. Då får man bra ljus och livslängd.

Jag försöker köra med integrerad LED också nu där det är möjligt, det går för övrigt att reparera dessa om de går sönder ganska enkelt om man är lite händig, så man måste inte kasta hela armaturen om den lägger av.

Mina Malmbergs integrerade led har gått sönder på löpande band efter några år, de verkar vara undermålig kvalitet...
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Verkar nog som att det är för dig detta är ett känsligt ämne. Handlar en tråd om belysning så är du nästan alltid inne och slänger ur dig "skaffa CC". Utan minsta hänsyn till om de produkter som har "multipla lösa ljuskällor som drivs av ett CC-drivdon" (för det är ju det du menar) passar för det som efterfrågas.

Jag tycker bara jag påpekade det utan att vara känslosam alls, det var i.a.f. min avsikt.

Det blev du tydligen så stött av att du är tvungen att försöka med någon slags härskarteknik genom att påstå saker jag inte skrivit i en ton som är allt annat än snygg. Jag väljer att inte besvara det.
Varenda gång jag påpekar det okända för så många (även tydligt denna tråd), att CC är så mkt bättre, så måste du in och säga att det minsann inte finns precis allt på den marknaden.
Nä, liksom att det finns allt till 230V enheter heller.
Ska vi säga så? Så behöver du inte påpeka det nästa gång.
 
R
K karlmb skrev:
Varenda gång jag påpekar det okända för så många (även tudlii denna tråd), att CC är så mkt bättre, så måste du in och säga att det minsann inte finns precis allt på den marknaden.
Nu blandar du ihop mig med någon annan. Jag tror att jag ifrågasatt något du skrivit i frågan typ en gång tidigare. Men det är tröttsamt att se dig gång på gång tala om för folk att de ska välja en helt annan lösning till sin belysning än vad de efterfrågar. Påminner en hel del om beteendet andra har när det gäller Plejd.

Det är ju inte så att "nästan allt" går att lösa med de system du kallar för "CC". Det är tvärtom ganska få belysningsinstallationer som funkar med dem. Egentligen bara rena spotlights med en färg/temperatur.

K karlmb skrev:
Nä, liksom att det finns allt till 230V enheter heller.
Ska vi säga så? Så behöver du inte påpeka det nästa gång
Vi verkar ju vara överens. Det behövs olika lösningar för olika problem. Så det kanske är du som ska sitta på händerna och inte rekommendera "din tolkning av CC" till allt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.