M _Magnus L skrev:
Boxer slutar sända markbunden TV i GBG och dess närhet den 31/10-2024 enligt kundtjänst hos BOXER (Tele2). Behövde "BARA" sitta i närmare 2 timmars telefonkö för att få veta detta. Så nu blir det igen att hjälpa vänner och bekanta med bättre lösningar. Provade deras Smart TV box!? totalt kass sämre än de som finns i modernare TV:er idag. Minst krångligt är det kanske med AppleTV eller Telias Box MEN igen ny box nya utgifter samt att många kunder vill kunna välja kanal 1-12 med fjärrkontrollen inte knappa runt på olika "Applikationer" välja Viasat ibland och TV4 då och eller kanske MAX eller vad de döps om till.
Detta är inte korrekt. Boxer slutar med betalkanaler i marknätet 2024-12-31.
https://www.boxer.se/nyheter/boxer-andrar-distribution-av-tv-tjanster
 
Ringde IDAG och efter som sagt närmare 2 timmars kötid fick jag veta att de stängde ned sändningarna i GBG och dess närområde den 31/10-2024. Kanske de bara säger så från Tele2 för att LURA in kunder på deras internettjänster. Hade en av deras säljare på dörren som lovade ALLT, billigt internet, hemtelefoni, mobiltelefoni och IP TV etc. Det föll som ett korthus dyrare samt det fungerade INTE! men igen problemet är att BOXER uppköpta av Tele2 bara babblar runt. Jag har sagt upp mitt avtal då jag inte vill betala för extra månad då de igen inte kan leverare.
 
Jag hade gärna fortsatt med Boxer och markbunden TV, men det du säger stämmer inte med vad support hos Tele2 (Boxer) säger till mig. Jag har ringt till dem 2 ggr denna veckan trots att de lär ha en av världens sämsta telefonsupport både då det gäller information men framförallt svarstiden. Kanske Tele2 borde prova att de ringer tillbaka om det är lång svarstid? Många erbjuder ju den tjänsten! Men troligen inte nu då man uppenbart valt begrava marknätet för ADSL/ISDN eller vad de nu vill . Samt ja jag kan snurra runt i olika "Appar" knåpa hitta något MEN smidigt NEJ!
 
Det är inte jag som påstår att Boxers betalkanaler försvinner 2024-12-31.
Det är Boxer som påstår det på länken jag skickade.

Vad Boxers kundtjänst säger ska man ta med en stor skopa salt.
Det mesta Boxers kundtjänst meddelat mig om nedläggningen har varit helt uppåt väggarna.
 
engs
T tergo skrev:
lite om ämnet
[länk]
Tänkte ta upp just detta, borde innebära att PS + TV4 kommer få stå för de fasta kostnaderna av marksända nätet själva.
Undrar om det innebär höjning av PS-avgiften eller på sikt en avveckling av marknätet? Både och beroende på tidsperiod ser jag i min småkula.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns dock inget bolag som driver ett helt affärsområde bara för samhällsnytta. Det är 100% orealistiskt.
Samhall?
 
Ja det är väl så jag upplever det också att Tele2 (Boxer) ljuger och far med osanning. De vill visa hur få som nyttjar marknätet.
 
D Dilato skrev:
Samhall?
Det kanske är undantaget som bekräftar regeln. Men det är också statligt ägt så kanske ändå inte ens det...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Äger staten Tele2!? Trodde de var de var som då Kinnevik lovade fri TV med SverigeParabolen på -90 talet.
Folk köpte installerade sedan 6 månader senare var det krav på kryptering D2MAC undrar hur många säljare installatörer som fick jobba gratis då. Sedan blir jag besviken om jag nu sagt upp ett fungerande avtal med BOXER om än det bara fungerar två månader extra. För jag uppskattar dels enkelheten att byta kanal sedan tror jag ur samhällssäkerhetssynpunkt att det är säkrare med information via en sändarmast jämfört med internet. Samma gäller säker med då man klipper bort all telefonledningar i koppar och det nu krävs strömförsörjning på flera punkter samt pålitlig informationskälla. Sedan jag vet att man kan "kapa" en sändarantenn MEN då har man i princip redan ofred.
 
M _Magnus L skrev:
Äger staten Tele2!?
Nej Samhall.

M _Magnus L skrev:
För jag uppskattar dels enkelheten att byta kanal sedan tror jag ur samhällssäkerhetssynpunkt att det är säkrare med information via en sändarmast jämfört med internet.
Du har fortfarande samhällets kommunikationskanal via marknätet. SVT1, SVT2 och TV4. Samhällsnyttan med att kunna se betalkanaler via marknätet är synnerligen begränsad.

M _Magnus L skrev:
Samma gäller säker med då man klipper bort all telefonledningar i koppar och det nu krävs strömförsörjning på flera punkter
Telefonnätet är i riktigt dåligt skick och uppfyller inte några av dagens krav på accessnäten. Ej heller var det speciellt säkert.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M _Magnus L skrev:
Boxer slutar sända markbunden TV i GBG och dess närhet den 31/10-2024 enligt kundtjänst hos BOXER (Tele2). Behövde "BARA" sitta i närmare 2 timmars telefonkö för att få veta detta. Så nu blir det igen att hjälpa vänner och bekanta med bättre lösningar. Provade deras Smart TV box!? totalt kass sämre än de som finns i modernare TV:er idag. Minst krångligt är det kanske med AppleTV eller Telias Box MEN igen ny box nya utgifter samt att många kunder vill kunna välja kanal 1-12 med fjärrkontrollen inte knappa runt på olika "Applikationer" välja Viasat ibland och TV4 då och eller kanske MAX eller vad de döps om till.
Här slutade de sända den sista juni, men de sänder än....

Jag lutar lite åt att det handlar om att marknadsföra sina "hubbar", och försöka bli av med de kunder som använder Boxers äldre lösningar via antenn.

Problemet är att för dem som inte har möjlighet till snabbt mobilt bredband eller fiber, så funkar inte internet baserat.

Så ett antal kunder kommer de ha svårt att bli av med.
 
Som rubriken säger, Boxer slutar, vad göra?
Alt 1: Gå över till Tele2, med googlepuck på gott och ont
Alt 2: Skaffa en suoersmart-TV och streama friskt runt i fria appar och olika betaltjänster
Ait 3: dyk ner i Appleträsket och lär dig älska det
Alt 4: Vägra allt ovanstående och titta p 1,2 4 och K i marknätet. Vill du se nåt annat kan du leta på gamla hårddiskar eller΅DVD-skivor efter nåt som du sparade undan förra århundradet
Det verkar vara med Boxer som med gamla stora konstnärer, dom blev aldrig uppskattade under sin livstid!

Jag valde alt 1, men jag ringde inte Bpxer. Jag gick in på Tele2 hemsida och bad dom ringa upp mig. Efter en halvtimme ringde en trevlig kille upp och redde ut skiten. Jag fick ett bra erbjudande som ger mig bättre tjänst än förut till ett lägre totalpris än tidigare även efter de två rabatterade åren.

Att klaga på den nya fjärrkontrollen är inte heller särskilt konstruktivt, det är bara att vänja sig. Klagomålen påminner osökt om Trefikmagasinet på 1900-talet när Mimmi Fors testade nya Saab turbo och retade sig på ACC-funktionen. "man har ju inte koll på värmen när fläkten gör som den vill"

Världen förändras, följ med eller hoppa av, men du kan aldrig backa tiden
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
C
Lite konspiratoriskt, men kan det vara att Tele2 är ute efter att frigöra 700 MHz-bandet för mobilt bredband?
 
C cpalm skrev:
Lite konspiratoriskt, men kan det vara att Tele2 är ute efter att frigöra 700 MHz-bandet för mobilt bredband?
....men det är inget de kan besluta om själva. Nu finns det ett sändningstillstånd för tv där, och när det går ut så måste det ju tilldelas den som ska använda spektrumet, typiskt via en auktion där operatörerna bjuder på det.

Om du tittar i PTS inriktningsplan för spektrumet så tror jag du ser att det inte finns någon plan för en sådan förändring och jämför man med vad som ändå är tomt på 700 så är detta en rätt liten del. Detta är dock ett rätt snårigt område så jag vill säga att jag inte är mer än ungefär 22% säker på vad jag säger här....
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
....men det är inget de kan besluta om själva. Nu finns det ett sändningstillstånd för tv där
Jovisst, men det sändningstillståndet tillhör Boxer om jag förstått det rätt. Och mobiloperatörerna trycker tydligen på för att få (ytterligare) allokering på 700MHz-bandet - tydligen åtråvärt i sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.