Men på tal om potenta motorer... får säga att jag älskar ljudet av Volvos femcylindriga turbo! Riktigt rått och härligt.

Här är en liten uppvisning på Nürnburgring av en bra förare:

 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Beror väl väldigt mycket på hur den är skött. Är det automat så lär det nog vara stor risk att lådan behöver åtgärdas och om det är manuell så kan nog kopplingen behöva bytas om inte alltför länge om det inte är gjort. Vet inte om Toyota hade dubbelmassasvänghjul men det ska också bytas i så fall och dom brukar vara ganska dyra.

Var det 2.2 som hade problem med topplocksskruvarna?
Bör nog vara fixat om bilen gått 50"
Grannen drabbades vid 16" mil, det var en tidigare årsmodell, bilen var då bara 5 år, Toyota tog det på goodwill, de bytte motorblock.
Oavsett bil är 30" mycket för en bil som gått 50", vad som helst kan ge upp i morgon.
Å andra sidan, är bilen servad by the book har den fått ny olja var 1.500 mil, växellådsolja var 9" mil, kamrem vid 12" Toyota har ju fortfarande vettig serviceintervall om man vill att bilen ska gå länge.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bör nog vara fixat om bilen gått 50"
Grannen drabbades vid 16" mil, det var en tidigare årsmodell, bilen var då bara 5 år, Toyota tog det på goodwill, de bytte motorblock.
Oavsett bil är 30" mycket för en bil som gått 50", vad som helst kan ge upp i morgon.
Å andra sidan, är bilen servad by the book har den fått ny olja var 1.500 mil, växellådsolja var 9" mil, kamrem vid 12" Toyota har ju fortfarande vettig serviceintervall om man vill att bilen ska gå länge.
Är det inte kedja på dom?

Ska prova kika idag, på bilderna ser det väldigt fin ut.
Finns i närheten så det vore enklast att köpa den. Ägs av en bekants bekant.

Annars lutar det åt Kia Ceed, men dom är minst 25-30mil bort, samma pengar ungefär, gått 25-30'
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
@nino Den har alltså gått 20" fler mil än denna och är 12k dyrare?
[länk]

Det är mycket pengar för en långmilare även om det är en bekannt som säljer sin pärla.
Stämmer, sen är det väl 40-45mil enkel resa till den där.
Sen är den jag ska kika på fullt utrustad, taklucka, keyless, automat med paddlar, skinn, gps, adaptiv farthållare, minne på både stol och ratt mm mm
Men det är ju samtidigt fler grejer som kan strula

Är mest milen jag är lite fundersam över...
Den du länkade till är manuell, hade gärna haft automat


Edit
https://www.blocket.se/annons/1401270231
Ungefär samma utrustning på den här
 
Redigerat:
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bör nog vara fixat om bilen gått 50"
Grannen drabbades vid 16" mil, det var en tidigare årsmodell, bilen var då bara 5 år, Toyota tog det på goodwill, de bytte motorblock.
Oavsett bil är 30" mycket för en bil som gått 50", vad som helst kan ge upp i morgon.
Å andra sidan, är bilen servad by the book har den fått ny olja var 1.500 mil, växellådsolja var 9" mil, kamrem vid 12" Toyota har ju fortfarande vettig serviceintervall om man vill att bilen ska gå länge.
Säkert bör det vara så. Det var väl dessutom på gen 2 och inte på gen 3 så jag tror han kan bortse från det med topplocksskruvarna.

Jag ville inte ta ställning till priset då jag inte har någon aning om bilpriserna i Sverige.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
@nino Den har alltså gått 20" fler mil än denna och är 12k dyrare?
[länk]

Det är mycket pengar för en långmilare även om det är en bekannt som säljer sin pärla.
Blir säkert en mer rättvis jämförelse om du ser på samma generation.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Men på tal om potenta motorer... får säga att jag älskar ljudet av Volvos femcylindriga turbo! Riktigt rått och härligt.

Här är en liten uppvisning på Nürnburgring av en bra förare:

[media]
Jag sålde nyligen min C70 T5:a med dubbelt rostfritt avgassystem som lät riktigt rått och gott, den gick som bara f-n dessutom men efter 8 år med mig som sommarbil togs den över av en bilintresserad 20-åring som letat efter en sådan med målet att ha den som sommarbil med strikt originalutförande, förutom avgaset då.
Motorljudet från femmorna är jäkligt gott, kommer ihåg när Rickard Rydell spöade de flesta konkurrenterna i BTCC med sin 850 kombi på nittiotalet.
Den i filmen är också en kombi och har en bra chaufför.

Brukar titta på en del klipp från Ringen och det vore kul att åka med någon duktig förare ett varv, kanske kostar ett par fillingar men det vore det värt!
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Max wedge tillverkades parallellt (tror jag) med Hemin. Deras effekt var nästan lika men Hemin var väsentligt dyrare. Därav det låga antalet tillverkade. Som sagt, Hemin var en racemotor som gjordes körbar i vardagstrafik. Förgasare och brist på variabla ventiltider gav motorerna väldigt ojämn gång på låga varv. Blub blub blub.

[media]
Ja, men om man kollar lite rent tekniskt så är ventillayouten annorlunda. Wedge har ventilerna parallellt som även i NASCAR samma layout som används av Ford och GM. Medans dom är motstående i Hemi som dessutom gör det lite knöligare med hög kompression

Vassa kammar "choppy idle" för att få ut effekt är som ett måste när man har dåligt flöde i topparna. Variabla kamtider är inte jättevanligt, även på moderna högeffekt motorer (t.ex. MC)
 
mikethebik mikethebik skrev:
Jag sålde nyligen min C70 T5:a med dubbelt rostfritt avgassystem som lät riktigt rått och gott, den gick som bara f-n dessutom men efter 8 år med mig som sommarbil togs den över av en bilintresserad 20-åring som letat efter en sådan med målet att ha den som sommarbil med strikt originalutförande, förutom avgaset då.
Motorljudet från femmorna är jäkligt gott, kommer ihåg när Rickard Rydell spöade de flesta konkurrenterna i BTCC med sin 850 kombi på nittiotalet.
Den i filmen är också en kombi och har en bra chaufför.

Brukar titta på en del klipp från Ringen och det vore kul att åka med någon duktig förare ett varv, kanske kostar ett par fillingar men det vore det värt!
Kan bara hålla med om Volvos femmor.
Hade en chippad r-design v70 2011a som jag köpte ny.
Fick ett avgassystem bytt till så grova rör som det fick plats med.
Den lät riktigt gött och är en bil jag fortfarande kan sakna.
Riktiga fåtöljer till stolar som samtidigt i r-designen fått lite sidostöd.
3000 varv i 180 km, perfekt åka långt bil.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bör nog vara fixat om bilen gått 50"
Grannen drabbades vid 16" mil, det var en tidigare årsmodell, bilen var då bara 5 år, Toyota tog det på goodwill, de bytte motorblock.
Oavsett bil är 30" mycket för en bil som gått 50", vad som helst kan ge upp i morgon.
Å andra sidan, är bilen servad by the book har den fått ny olja var 1.500 mil, växellådsolja var 9" mil, kamrem vid 12" Toyota har ju fortfarande vettig serviceintervall om man vill att bilen ska gå länge.
30 000 000 är mycket för alla bilar, även unika bilar som gått 50 000 000 mil...

Tusen indikeras med Siffra'. Siffra" indikerar antal miljoner...
 
Byurn Byurn skrev:
30 000 000 är mycket för alla bilar, även unika bilar som gått 50 000 000 mil...

Tusen indikeras med Siffra'. Siffra" indikerar antal miljoner...
Rätt ska väl vara rätt men tror alla förstod
30" var väl ungefär vad hemi cudan gick för men den hade nog inte gått så långt 😄
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Rätt ska väl vara rätt men tror alla förstod
30" var väl ungefär vad hemi cudan gick för men den hade nog inte gått så långt 😄
Jo, jag var bara en dumdryg typ. Men kunde inte hålla mig... :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kanske en B18 kunde gå 30"
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bilen blev såld innan jag han kolla på den ☹️

Såg den utanför en affär och det sved faktiskt lite för den såg precis lika fin ut i verkligheten som på bilderna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.