15 932 läst · 9 svar
16k läst
9 svar
Andra året med ny gräsmatta
Jaha, då har snart vintern passerat och gräsmattan verkar må bra efter första vintern. Vi tänkte kalka och gödsla gräsmattan strax. Jag har dock märkt att marken är lite ojämn lite här och där. Hur åtgärda det? Ska jag köpa ett släplass matjord och ösa på tunna lager med i "groparna" eller hur gör man?
Generell lösning som är använd i alla tider, inget konstigt med det, får själv göra det varje år, pga har tjockt lager matjord.lemma skrev:
Sand är bra, pga dränering och vilket gräs älskar, nämnligen luft.
Samma gäller på odla forumet, men tar upp din problematik med lerjord
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=57651
Badgers har refererat till en sida som jag redigerat bort pga att den numera är alltför kommersiellt inriktad för att platsa i detta forum. Hänvisningar till denna referens finns dessutom i ett otal inlägg tidigare år i detta forum.
yonna, moderator
yonna, moderator
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Väldigt lerblandad jord eller kanske till och med ren lera och sand är inte bra. När det blandas upp så leder det till att det blir en cementliknande blandning när det torkar upp. Ska precis anlägga gräsmatta själv och har mycket lera i underlaget. I den har jag fått rådet att fräsa ner fint grus.
Med ledning av det så borde Fästtig lägga på fint grus istället istället vilket inte kanske är så kul att lägga på ytan. Lägg ut dressjord istället för att jämna till och kratta ut det för att fylla groparna.
Med ledning av det så borde Fästtig lägga på fint grus istället istället vilket inte kanske är så kul att lägga på ytan. Lägg ut dressjord istället för att jämna till och kratta ut det för att fylla groparna.
Kanonbra svar, det tackar jag för!
Vi har lagt på ett rejält lager ny topstar ovanpå ett lager b-jord. Troligen räcker det att lägga en toppdress av sand eller jordblandad sand.
Sen kommer ju frågan - när ska jag göra detta? Kontinuerligt under säsongen, tidig vår, snöfattig vinter eller....?
Vi har lagt på ett rejält lager ny topstar ovanpå ett lager b-jord. Troligen räcker det att lägga en toppdress av sand eller jordblandad sand.
Sen kommer ju frågan - när ska jag göra detta? Kontinuerligt under säsongen, tidig vår, snöfattig vinter eller....?
Efter Lemmas inlägg och Robert_Maria samt er Fasting65 förfrågan, så får jag väl skriva lite mer utförligt ang. dressa. Kunskap ang. gräsmattor har jag själv fått mycket av min far som tidigare arbetade många år med anläggningsarbete för golfbanor, parker och trädgårdar.
Lergjord som nämns är inget vidare för underlag som "matjord" för fin gräsmatta. Det saknar två viktiga egenskaper som man vill ha i fina gräsmattor: nämnligen dränerande egenskaper (om inte har detta skapar vattensamlingar, lägre PH samt ökad, snabbare mosstillväxt som måste kalkas bort) samt lufttillförsel. (just det, maskarnas jobb vilket är så nyttigt för att få syre ner till rötterna!).
Finns massor man kan göra med lerjord, men det beror ju på vilken arbetsinsats man vill göra (anläggning innan man sår blir ju att tillsätta mullämnen, sand( 0,2-3 mm) och eller singel 1-3 mm lite kalk o näringsämnen)
(här finns säkert lika många varianter som anläggare, men syftet är detsamma)
Göra detta för hand, mycket jobb.....
Sen har man ju jobbet ifall inte gjort, det där med årlig luftning...
- Då ang, dressa (minst arbetsinsats då) då man har lerjord och vill ha dränerande egenskaperna samt luft och utjämning av gräsmatta:
Ej tillsätta några mullämnen. Ej tillsätta stemjöl eller grus (då alltså krossade produkter, vilket har otvättad en hel del stenmjöl, då blir det inget vidare)
Vid dressning då tillsätts oftare och konternuerligt sand (några gånger per år)med ungerfärligt kornstorlek 0,2 -2 mm (här finns det lite olika åsikter).
Upprepat med sand, är för att få en genomsläppligt dränerande ytskikt (är det humusämnen i dressingblandingen här så behålls fukten, leder till mosstillväxt mm)
Vid varje dressningstillfälle, är det max 5 mm påbyggnad som gäller för att få gräset att komma igenom snabbt.
- Ang. dressa för enbart utjämnande effekt på andra jordtyper efter vinter o övriga förändringar.
Då är det samma som ovan som gäller, 3 -4 mm påbyggnad max 5 mm. Görs på våren när gräset har kommit igång riktigt med tillväxt (något man märker när man få börja ta fram gräsklipparen lite oftare). kan upprepas några gånger.
Sen går det göra det även en gång på hösten när gräsmattan börja gå till vila för att dämpa effekterna som dyker upp till våren.
Så är det för mig, vilket jag få pula med.
Här kan man även använda sig av sandblandad jord (gör det själv när jag vill öka på nivån lite extra, lite slapp är man ju ibland)
- Ang. dressa för pga högt slitage sker på gräsmatta
Kan vara lämpligt, görs då lite då och då över året (på fotbollplaner, idrottsanläggningar är inte ovanligt att de gör det). En princip som man kan även använda på villaträdgårdar.
- Ang. dressa för att få konternuerlig hög kvalite på gräsmatta.
Här är väl golf greenen förebilden Dressning sker här flertal gånger per år, med max sandstorlek 1 mm för att ha "precision" och ytan måste vara perfekt för att kunna klippa lågt samt ge perfekta puttar. (Men en vanlig villaträdgård är ingen golfgreen, eller(?), enorm skötsel krävs)
Btw, har en granne nått hus bort som har tagit det här med gräsmatta på blodigt allvar. Han gör det mesta för att få golfgreen looken. Exempel på vad han gör: enorma mängder med gödning (flytande, fast organisk och kemisk) klipper då gräsmattan varje dag ibland varannan. vertikalskärning, Dressning, luftning kontenuerligt, kalkning (många gånger per år). Vattning på kvällarna med diverse spridare, så fort det inte har regnat på några dagar. Barnen får bara vistas på några ställen, pga slitage risken.
Varje år tas en större anläggningsvällt i bruk från en entreprenadfirma för att ta bort de små, små sjunkningar som har hänt under vintern.
Vilken vanlig dödlig orkar med sådant?
Slutligen har jag sett här i forumet att dressa är något som många inte tänker på kontenuerlig skötsel. Det är inte bara de bästa gräsfröna, bästa jorden, bästa gräsklipparen mm. En gräsmatta behöver kontenuerlig skötsel för att hålla sig fin.
Edit: Robert_Maria, vill du ge din blivande gräsmatta de bästa förutsättningarna, så ger jag tipset att ta bort en hel del av din lerjord (kanske även ytterligare dränering behövs av tomten, eftersom det är lerjord?)och ersätter den med kvalitetsmatjord. Men sen är ju det där med kostnaden/arbetsinsatsen också...
Phu, det var en del visst
Lergjord som nämns är inget vidare för underlag som "matjord" för fin gräsmatta. Det saknar två viktiga egenskaper som man vill ha i fina gräsmattor: nämnligen dränerande egenskaper (om inte har detta skapar vattensamlingar, lägre PH samt ökad, snabbare mosstillväxt som måste kalkas bort) samt lufttillförsel. (just det, maskarnas jobb vilket är så nyttigt för att få syre ner till rötterna!).
Finns massor man kan göra med lerjord, men det beror ju på vilken arbetsinsats man vill göra (anläggning innan man sår blir ju att tillsätta mullämnen, sand( 0,2-3 mm) och eller singel 1-3 mm lite kalk o näringsämnen)
(här finns säkert lika många varianter som anläggare, men syftet är detsamma)
Göra detta för hand, mycket jobb.....
Sen har man ju jobbet ifall inte gjort, det där med årlig luftning...
- Då ang, dressa (minst arbetsinsats då) då man har lerjord och vill ha dränerande egenskaperna samt luft och utjämning av gräsmatta:
Ej tillsätta några mullämnen. Ej tillsätta stemjöl eller grus (då alltså krossade produkter, vilket har otvättad en hel del stenmjöl, då blir det inget vidare)
Vid dressning då tillsätts oftare och konternuerligt sand (några gånger per år)med ungerfärligt kornstorlek 0,2 -2 mm (här finns det lite olika åsikter).
Upprepat med sand, är för att få en genomsläppligt dränerande ytskikt (är det humusämnen i dressingblandingen här så behålls fukten, leder till mosstillväxt mm)
Vid varje dressningstillfälle, är det max 5 mm påbyggnad som gäller för att få gräset att komma igenom snabbt.
- Ang. dressa för enbart utjämnande effekt på andra jordtyper efter vinter o övriga förändringar.
Då är det samma som ovan som gäller, 3 -4 mm påbyggnad max 5 mm. Görs på våren när gräset har kommit igång riktigt med tillväxt (något man märker när man få börja ta fram gräsklipparen lite oftare). kan upprepas några gånger.
Sen går det göra det även en gång på hösten när gräsmattan börja gå till vila för att dämpa effekterna som dyker upp till våren.
Så är det för mig, vilket jag få pula med.
Här kan man även använda sig av sandblandad jord (gör det själv när jag vill öka på nivån lite extra, lite slapp är man ju ibland)
- Ang. dressa för pga högt slitage sker på gräsmatta
Kan vara lämpligt, görs då lite då och då över året (på fotbollplaner, idrottsanläggningar är inte ovanligt att de gör det). En princip som man kan även använda på villaträdgårdar.
- Ang. dressa för att få konternuerlig hög kvalite på gräsmatta.
Här är väl golf greenen förebilden Dressning sker här flertal gånger per år, med max sandstorlek 1 mm för att ha "precision" och ytan måste vara perfekt för att kunna klippa lågt samt ge perfekta puttar. (Men en vanlig villaträdgård är ingen golfgreen, eller(?), enorm skötsel krävs)
Btw, har en granne nått hus bort som har tagit det här med gräsmatta på blodigt allvar. Han gör det mesta för att få golfgreen looken. Exempel på vad han gör: enorma mängder med gödning (flytande, fast organisk och kemisk) klipper då gräsmattan varje dag ibland varannan. vertikalskärning, Dressning, luftning kontenuerligt, kalkning (många gånger per år). Vattning på kvällarna med diverse spridare, så fort det inte har regnat på några dagar. Barnen får bara vistas på några ställen, pga slitage risken.
Varje år tas en större anläggningsvällt i bruk från en entreprenadfirma för att ta bort de små, små sjunkningar som har hänt under vintern.
Vilken vanlig dödlig orkar med sådant?
Slutligen har jag sett här i forumet att dressa är något som många inte tänker på kontenuerlig skötsel. Det är inte bara de bästa gräsfröna, bästa jorden, bästa gräsklipparen mm. En gräsmatta behöver kontenuerlig skötsel för att hålla sig fin.
Edit: Robert_Maria, vill du ge din blivande gräsmatta de bästa förutsättningarna, så ger jag tipset att ta bort en hel del av din lerjord (kanske även ytterligare dränering behövs av tomten, eftersom det är lerjord?)och ersätter den med kvalitetsmatjord. Men sen är ju det där med kostnaden/arbetsinsatsen också...
Phu, det var en del visst
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Tack för tipset men att ta bort lera blir nog svårt, vi har bara massor med olika grad av lerinblandning på tomten. Vi kommer däremot att fräsa ner både fint grus och mull i underlaget innan vi lägger på matjorden. Därigenom hoppas vi att under förutsättningarna skapa ett så bra underarbete som möjligt.Badger skrev:Edit: Robert_Maria, vill du ge din blivande gräsmatta de bästa förutsättningarna, så ger jag tipset att ta bort en hel del av din lerjord (kanske även ytterligare dränering behövs av tomten, eftersom det är lerjord?)och ersätter den med kvalitetsmatjord. Men sen är ju det där med kostnaden/arbetsinsatsen också...
Läste precis nu efter mitt inlägg din tråd Projekt 'Den perfekta gräsmattan' och Bagarns råd, vilket är bra för den som vill lägga ner lite mer tid på gräsmattan (för det är ju lite hobby det med;-))Robert_Maria skrev:Tack för tipset men att ta bort lera blir nog svårt, vi har bara massor med olika grad av lerinblandning på tomten. Vi kommer däremot att fräsa ner både fint grus och mull i underlaget innan vi lägger på matjorden. Därigenom hoppas vi att under förutsättningarna skapa ett så bra underarbete som möjligt.
Det jag skrev ovan gäller när du har en etablerad gräsmatta och hur dressa sådan.
Men: Eftersom både Bagarn och du nämner grus lite slarvigt ihop med sand så får jag reda ut begreppen lite (inte konstigt heller, för det är inte många som tänker på hur många kvaliteer det finns igentligen. Samt att olika firmor, väljer att kalla det olika saker).
Sand
Sand är naturligt, inget krossat bergmaterial, sandkornen är därför rundade. Det jag skrev ovan, med de olika kvaliteerna ang. dressning (golfgreener används då tex finsand) men är även fint inslag i jord för att förbättra växtligheten (gäller inte bara gräsmatta). För toppdressing, används grövre sand.
Grus, naturgrus
Är kan man säga är sand
Som jordförbättring går det använda grov sand, (brukar skiktas då för olika kvaliteer. Dvs Naturligt, rundat grus,) Här finns det massor av olika kvaliteer. Kallas ibland för naturgrus, natursingel eller helt kort och gott för singel. Kanon för dränering och förbättring av jord.
Krossade produkter, krossgrus
Kallas ibland lite slarvigt för sand, ibland grus, men har inte riktig samma egenskaper eftersom de är inte av naturen rundade korn. Även här finns det massvis av sorter. Men inget av detta bör användas för att dressa. vissa kvaliteer går även att användas för jordförbättring.
Men använda krossgrus/krosssand är inget vidare på ett flertal områden, men ypperligt för många andra.
Finns säkert en och annan som har använt krossade sandprodukter till sandlådan. Det är inget vidare (blir lite för kompakt), det ska vara natursand.
Lycka till med trädgården.
Liknande trådar
-
Nybyggt hus, golvvärme trasig plus andra fel, hur mycket stålar hålla inne?
Juridik -
Nytt hus i andrahand - ingen garanti
Juridik -
Hur kan jag ändra på täcksidan på nya dörrar?
Fönster & Dörrar -
Hur kan jag ändra på fronten på nya dörrar?
Fönster & Dörrar -
Nyanlagd gräsmatta - andra året katastrof
Gräsmatta