863 läst · 21 svar
863 läst
21 svar
noll volt på abs-kontakten
tack, jag har nog prövat alla upptänkliga sätt att få respons på multimetern när hjulet snurrar men det är omöjligt, inte med att mäta motståndet heller. Antar att enda sättet är att köpa en frekvensmätare, de var dock inte så billiga... eller jag kan låna en obd mätare igen, får se hur jag skall lösa det...
Men givaren har väl 2 sladdar o inte 3 så den borde vara induktiv vilket då skall kunna ohmmätas så om multimeter inte visar värde så bör den vara kass. Om 3 polig givare har den digital utgång och matas med 12v plus 0V. Samt utgångsignal.
yes den visar motstånd i båda sensorerna inom riktvärdet så det verkar som att båda är ok. det händer dock ingenting när jag snurrar på hjulet men det måste vara mätaren som är för svag tänker jag.
nu har jag köpt en frekvensmätare iaf hoppas det gör susen..
https://share.temu.com/97F2uQ5TLjA
nu har jag köpt en frekvensmätare iaf hoppas det gör susen..
https://share.temu.com/97F2uQ5TLjA
Om broms-ecu:n klagar på en givare och CAN-kommuninationen till motor-ecu:n så skulle jag gissa på att lödningarna i broms-ecu:ns kontakt spruckit.
Konceptuellt går det till såhär:
http://bildmek.se/folders/MIN HEMSIDA2/V70 Rep av styrenhet ABS/imageset.html
etc.
Konceptuellt går det till såhär:
etc.
det visade sig vara både kontakten till abs och hjullagret som var fel, bytte båda och då funkade det fint igen...
Produkter som diskuteras i tråden