Hej, jag har ett ständigt problem att få till varmvatten i denna panna. Har inte bott så länge och försökt ta mig igenom manualen samt ändrat på små saker löpande.
Finns det någon vänlig själ som via bilderna som bifogas kan upptäcka vart jag kanske måste fokusera / vrida / ändra ?
Försöker lära mig men gärna någorlunda pedagogiskt :). Tackar ödmjukast på förhand

• Teknisk etikett, rör, VVC-system, säkerhetsinformation, Nibe, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkopplingar med kulventiler och märkta rör för varmt och kallt vatten, omslutna av isolering.
    Skapa konto
  • Två termometrar visar temperatur, en analog och en digital på industriell utrustning.
    Skapa konto
  • Wilo cirkulationspump installerad vid rörsystem, digital display visar driftinformation, omgivet av kablar och rör.
    Skapa konto
  • En pannas invändiga delar inkluderar rör, en pump, ventiler och isolering.
    Skapa konto
  • Värmesystem med expansionskärl, rörkopplingar, varningslappar, och cirkulationspump i ett tekniskt utrymme.
    Skapa konto
  • Värmesystemets styrenhet med visning av temperatur, smutsig, öppet lock, indikatorlampor, ratt och knappar.
    Skapa konto
På 2:a & 6:e bilden syns VVB-koppel/armatursats med termostatreglering för utgående varmvatten.
Den kan kärva.
Prova att vrid ratten (med + - inritat på) fram och tillbaka några gånger.

Demmpa Demmpa skrev:
På 2:a & 6:e bilden syns VVB-koppel/armatursats med termostatreglering för utgående varmvatten.
Den kan kärva.
Den du menar ?

• Ett rör med ventil och böj i suddig, dåligt belyst inomhusmiljö.
    Skapa konto
Ja

Provade dra i den lite fram och tillbaka, satt jäkligt hårt, men ska se nu om det händer något om en stund :).
Satte den sedan så långt på V som det gick

Demmpa Demmpa skrev:
Ja
Visst är det termometern på bild 3 som visar runt 20 grader som är för att visa temp på varmvatten i beredaren? Har inte provat i dusch än, men de. Rör sig endast upp mellan 30 sen tillbaka till 20 ganska snabbt.

Denniserik90 Denniserik90 skrev:
Visst är det termometern på bild 3 som visar runt 20 grader som är för att visa temp på varmvatten i beredaren? Har inte provat i dusch än, men de. Rör sig endast upp mellan 30 sen tillbaka till 20 ganska snabbt.
Nej, det är framledningstenperaturen i radiatorkretsen. Alltså temperaturen på vattnet som går till radiatorerna som värmer huset.

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är framledningstenperaturen i radiatorkretsen. Alltså temperaturen på vattnet som går till radiatorerna som värmer huset.
Ah tack, provade duscha men var ingen direkt skillnad.
Är ju då inte iskallt, men blir knappt ljummet. (oftast någon sekund av att det blir skålhett innan det återgår till kallare.

Kanske stigarröret till varmvattnet har rostat av i tanken så det i princip blir kortslutning mellan kall- och varmvatten i botten på tanken?

J Josth skrev:
Kanske stigarröret till varmvattnet har rostat av i tanken så det i princip blir kortslutning mellan kall- och varmvatten i botten på tanken?
Låter dyrt eller svårt att lösa själv

Man skrotar då pannan. Den är väl typ 35 år gammal eller liknande?

J Josth skrev:
Man skrotar då pannan. Den är väl typ 35 år gammal eller liknande?
Fattar, men vill försöka det jag innan jag måste göra det :). Vi håller på att byta reningsverk just nu som inte är billigt :).

Om man behöver en bättre elpanna billigt kan man t.ex. köpa en begagnad frånluftsvärmepump av den traditionella typen såsom NIBE 310P eller 360P på blocket. Vissa säljs med trasig kompressor för några tusenlappar och kompressorn har man ju ingen användning för ändå.

Demmpa Demmpa skrev:
Den kan kärva.
Har samma problem. Röret från beredaren är jättevarmt men vattnet ut i kran blir typ 40 grader.
Då borde det väl vara blandningsventilen eller ?
Ska försöka få loss den. Sitter jättehårt

Borde absolut vara den, jag var lite mer hårdhänt. Har numera bara problem med satt jag inte kan reglera värmen i duschen, men det är inte pannans fel

• Gilla
björn persson54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.