S sjoelund skrev:
1.8 kubik med sätena fällda är ungefär lika mycket mer än Niro EV (1.45 kubik) som den är mindre än Tesla Model Y (2.1 kubik)

Men en skåpbil är väl ändå bättre ergonomiskt?
Behövs verkligen allt utrymmet? Jag ser dagligen hantverkarbilar där ett litet huvud sticker upp i nederkant på vindrutan..
 
K karlmb skrev:
Behövs verkligen allt utrymmet? Jag ser dagligen hantverkarbilar där ett litet huvud sticker upp i nederkant på vindrutan..
Det beror på om man sätter i system att handla saker de alltid borde ha med sig på Ahlsell eller inte. Förstår inte att det finns elektriker som inte har klammer eller kabel i bilen. Sedan ska ju det lite större man inte har i bilen varje dag också få plats, inklusive emballage.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det beror på om man sätter i system att handla saker de alltid borde ha med sig på Ahlsell eller inte. Förstår inte att det finns elektriker som inte har klammer eller kabel i bilen. Sedan ska ju det lite större man inte har i bilen varje dag också få plats, inklusive emballage.
Jo, grejen med en sån bil är väl att man har mkt med sig.. Men...
Fanns ju en cyklande rörmokare i Sthlm...🤣
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är väl många som sagt upp sig om de fick dras med en Ford istället för en ordentlig Transporter eller Crafter också 😅
Min far fick en Proace ett kort tag, men fick snabbt en Crafter igen.
Men han har ju rätt bra utrustning, truckerstol, stora motorn, fyrhjulsdrift mm :)
Transit Custom är ju skitbra, speciellt senaste generationen.
 
Va sjutton!

Nu var ny Berlingon stendöd på morgonen när jag skulle iväg. Hade lite bråttom men hann mäta på 12v-batteriet som visade 2-3V.... Slängde på CTEK-laddaren och kastade mig in i sportbilen istället och drog iväg. Förhoppningsvis är inte batteriet helkass, misstänker att bilen stått ett tag innan den såldes, så inte omöjligt.

Meddelade säljaren också, men han tyckte jag skulle ringa assistans direkt ;) Nåja vi får väl som om det hjälper att ladda först!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hoppas batteriet bara va urladdat och klarat sig
Mjo. Annars får de väl bjussa på ett nytt.

Lite konstigt för bilen har stått ansluten till laddaren sedan i måndags så borde ha laddat från HSP-batteriet kan man tycka.
 
Jag kan inget om Berlingo som så, men det finns flera elbilar (bl.a. Volkswagens) som haft problem med att 12 V-batteriet inte laddats annat än vid körning, trots att högvoltsbatteriet laddats.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan inget om Berlingo som så, men det finns flera elbilar (bl.a. Volkswagens) som haft problem med att 12 V-batteriet inte laddats annat än vid körning, trots att högvoltsbatteriet laddats.
Mjo, jag har nog läst något om det. Men vi har ju kört typ var och varannan dag så borde laddat skapligt!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det var batteriet.
Efter 8 timmar med CTEK är allt som vanligt. Fick också lära mig att man bör låsa bilen så fort den inte används då saker annars ligger och drar.

Jag som hatar att ha låsta bilar på gården. Vill inte hålla på och springa in och hämta nycklar så fort jag vill slänga in något i bilen eller hämta solglajorna ;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte öppna den med app på telefonen?
 
S Styrman_jansson skrev:
Det var batteriet.
Efter 8 timmar med CTEK är allt som vanligt. Fick också lära mig att man bör låsa bilen så fort den inte används då saker annars ligger och drar.

Jag som hatar att ha låsta bilar på gården. Vill inte hålla på och springa in och hämta nycklar så fort jag vill slänga in något i bilen eller hämta solglajorna ;)
Ah, fett störigt. Vad skönt det är med gamla hederliga bilar som inte gör massa konstigt och fungerar även om man glömt bort den ett tag
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag som hatar att ha låsta bilar på gården. Vill inte hålla på och springa in och hämta nycklar så fort jag vill slänga in något i bilen eller hämta solglajorna
Nycklarna i mittkonsolen då eller bor du inte bra nog för det?
 
S
Nu har jag testat något nytt. Körde hemifrån med 100% och med en byggtoa liggandes på släpet bakom. Körde 15,5 mil och bilen drog 2,62 kWh/mil och kom fram med 47%. Lastade av byggtoan och fick betalt och åkte hemåt direkt
Borde ju gå att åka hem utan laddstopp när släpet är tomt tänkte jag. 2,06 kWh/mil drog det hem. 3-7 grader ute och torr asfalt.

Sista 3 kilometerna var batteriet på 0%. 😂🫣
Sköldpaddan kom fram vid 0% men det gick att köra som vanligt förutom farthållaren. Det plingade en varning varje gång man tryckte på gaspedalen. Hyundai 😍💪. Inte som VAGa bilar som går in nåt limp mode under 7%.

Totala resan:
Instrumentbräda på elbil med noll procent batteri, 310,7 km körsträcka, begränsad effekt-symbol och total förbrukning på 23,3 kWh/100 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resan hem:
Instrumentpanel på en Hyundai som visar en körsträcka på 157,7 km, en energiförbrukning på 20,6 kWh/100 km och batterinivå på 0%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilens instrumentpanel visar batteriets laddstatus, 0% kvar och 10 timmars väntad laddtid, efter att ha kört med tomt släp, totalt 18271 km körsträcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.