galento
Intet Intet skrev:
HÀr Àr originalet. Min Àr bara en retrobil.
1955 var första Äret.
[bild]
Wow hĂ€rlig bil 👍👍👍👍
 
Intet Intet skrev:
Varför det. En 75:Ärig konstruktion som fortfarande fungerar alldeles utmÀrkt. Hur kan det vara fel?
Tja, för att Äterknyta till "HEMI" (vilket var svaret pÄ önskemÄlet om att trycka in sÄ stor ventilarea som möjligt i toppen) sÄ Àr det ganska svÄrt att bygga en fyrventilstopp med stötstÀnger. (Inte omöjligt, det finns ett par dieslar som har det, men sÄ har de ocksÄ varvstopp pÄ 3500 rpm typ). Den allra sÀmsta fyrventilstopp som existerar flödar bÀttre Àn en riktig HEMI.
 
Va inte sÄ hÄrd mot Hemin, de Àr helt ok 400hk motor som inte kostar skjortan ;)

Bekants Merca ville inte starta av nÄgon anledning, det sas att det rök kraftigt frÄn högersidan av motorn nÀr han vÀl fick i gÄng den. Jag frÄgade om startmotorn fastnade nÀr den vÀl startade men det fick jag inget klart svar pÄ, automaten vill inte lÀgga i backen och om det kom efter rökutvÀcklingen fÄr vi hoppas att det brann av nÄgon kabel som automaten delar med motorn sÄ den fick spunk och strular med vÀxlingarna.

Gott om plats var det ont om, trÄngt och jÀvligt gör det lÀtt att Àlska landet!
GrÄ pickup med öppet flak parkerad lÀngs vÀg, bogserar bilslÀp med röd sportbil. Bilar och skog i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
Hemi Àr frÀnt sÄ Àr det bara.
Varför tror ni annars det gÄr att sÀlja en hemi cuda cab för tiotals miljoner
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Toyota avensis dcat 2.2 -10 snart 50' mil
Senaste Àgaren har Äkt 3.5-4000 mil om Äret de sista 8Ären
Är det slut pĂ„ den snart eller kan den vara vĂ€rd 30'?
 
nino nino skrev:
Toyota avensis dcat 2.2 -10 snart 50' mil
Senaste Àgaren har Äkt 3.5-4000 mil om Äret de sista 8Ären
Är det slut pĂ„ den snart eller kan den vara vĂ€rd 30'?
Beror vĂ€l vĂ€ldigt mycket pĂ„ hur den Ă€r skött. Är det automat sĂ„ lĂ€r det nog vara stor risk att lĂ„dan behöver Ă„tgĂ€rdas och om det Ă€r manuell sĂ„ kan nog kopplingen behöva bytas om inte alltför lĂ€nge om det inte Ă€r gjort. Vet inte om Toyota hade dubbelmassasvĂ€nghjul men det ska ocksĂ„ bytas i sĂ„ fall och dom brukar vara ganska dyra.

Var det 2.2 som hade problem med topplocksskruvarna?
 
N Niq skrev:
Beror vĂ€l vĂ€ldigt mycket pĂ„ hur den Ă€r skött. Är det automat sĂ„ lĂ€r det nog vara stor risk att lĂ„dan behöver Ă„tgĂ€rdas och om det Ă€r manuell sĂ„ kan nog kopplingen behöva bytas om inte alltför lĂ€nge om det inte Ă€r gjort. Vet inte om Toyota hade dubbelmassasvĂ€nghjul men det ska ocksĂ„ bytas i sĂ„ fall och dom brukar vara ganska dyra.

Var det 2.2 som hade problem med topplocksskruvarna?
Fullservad stÄr det, vet inte om det Àr gjort pÄ firma eller om Àgaren gjort det sjÀlv, inte pratat med han Àn.
AutomatlÄda och full utrustad.

Var det inte tidigare Ă„rsmodellerna som hade problem?
 
Jag har fÄtt reklam om "Turboshine" flera ggr pÄ Facebook. Verkar ju kanonbra pÄ film, bara spraya pÄ matt lack, torka av och det blir blankt och skinande. Antar att det kanske Àr bluff? NÄgon som provat, jag har inte hittat nÄgra recensioner...
 
K Kurtivan skrev:
Jag har fÄtt reklam om "Turboshine" flera ggr pÄ Facebook. Verkar ju kanonbra pÄ film, bara spraya pÄ matt lack, torka av och det blir blankt och skinande. Antar att det kanske Àr bluff? NÄgon som provat, jag har inte hittat nÄgra recensioner...
Är det inte bara en "keramisk" snabbförsegling?

Jag testade biltemas för 89:- i helgen, verkar funka hittills
 
nino nino skrev:
Hemi Àr frÀnt sÄ Àr det bara.
Varför tror ni annars det gÄr att sÀlja en hemi cuda cab för tiotals miljoner
Third gen hemis Àr nÄgot annat. Att det gÄr att sÀlja en second gen hemi bil för stora pengar beror pÄ att det sÄldes ungefÀr 10000 bilar totalt med en sÄn motor i... Amerikanska bilar var ju slit och slÀng pÄ den tiden, sÄ en hel del bilar blev nog skrot..
 
SÄ Àr det, men frÀnt Àr det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fullservad stÄr det, vet inte om det Àr gjort pÄ firma eller om Àgaren gjort det sjÀlv, inte pratat med han Àn.
AutomatlÄda och full utrustad.

Var det inte tidigare Ă„rsmodellerna som hade problem?
Ja och det var sÀkert generation 2 som det gÀllde dessutom. LÄter ju bra Toyota brukar ju vara ganska enkla o hÄllbara mekaniskt. Tror nog att du mÄste avgöra pÄ plats i hurdant skick den Àr.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Third gen hemis Àr nÄgot annat. Att det gÄr att sÀlja en second gen hemi bil för stora pengar beror pÄ att det sÄldes ungefÀr 10000 bilar totalt med en sÄn motor i... Amerikanska bilar var ju slit och slÀng pÄ den tiden, sÄ en hel del bilar blev nog skrot..
Eftersom Hemin var en ren racemotor som gjordes gatkörbar frÄn ca: 800hk till modesta 475hk, var den försedd med mekaniska lyftare sÄ ventilspelet behövde justeras, vilket var mycket ovanligt i USA. Att grabbar och instruktionsböcker inte hör ihop, Àr inget nytt, vilket minimerade antalet ytterligare.
 
Sen blev ju Hemi omsprungen ganska snabbt av wedge topparna. Hemi, inte sĂ„ bra som det lĂ„ter lixom 😉
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen blev ju Hemi omsprungen ganska snabbt av wedge topparna. Hemi, inte sĂ„ bra som det lĂ„ter lixom 😉
Max wedge tillverkades parallellt (tror jag) med Hemin. Deras effekt var nÀstan lika men Hemin var vÀsentligt dyrare. DÀrav det lÄga antalet tillverkade. Som sagt, Hemin var en racemotor som gjordes körbar i vardagstrafik. Förgasare och brist pÄ variabla ventiltider gav motorerna vÀldigt ojÀmn gÄng pÄ lÄga varv. Blub blub blub.

 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.