278 392 läst · 1 217 svar
278k läst
1,2k svar
Vilka bygger med Smålandsvillan?
Alla hus med enbart mekanisk frånluft har ett mindre undertryck i huset. Undertrycket gör att ny uteluft kommer in genom öppningar avseda för tilluft i sovrum och v-rum och vandrar till husets frånluftsdon.
Dock ska det inte komma in luft via otäta skarvar från husets olika sektioner!
Har huset större undertryck måste fläkten ställas in och ev. kolla att utelufts ventilerna är öppna.
Dock ska det inte komma in luft via otäta skarvar från husets olika sektioner!
Har huset större undertryck måste fläkten ställas in och ev. kolla att utelufts ventilerna är öppna.
Hej.
Jag undrar hur ni som har fixat till övervåningen har gjort med avloppet.
Jag tycker att placeringen på avloppsstammen från nedre våningen ligger på ett knepigt ställe (har ett Nybro). I min lilla hjärna kan jag inte riktigt begripa hur man ska kunna flytta avloppet. Det känns fel att borra ett hål på 110 mm igenom golvreglarna.
Hur har ni andra "tacklat" detta?
Mvh
Jag undrar hur ni som har fixat till övervåningen har gjort med avloppet.
Jag tycker att placeringen på avloppsstammen från nedre våningen ligger på ett knepigt ställe (har ett Nybro). I min lilla hjärna kan jag inte riktigt begripa hur man ska kunna flytta avloppet. Det känns fel att borra ett hål på 110 mm igenom golvreglarna.
Hur har ni andra "tacklat" detta?
Mvh
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
Det är väl tänkt att det ska vara en vägghängd toa, med avloppsanslutning i väggen.
Så har jag blivit informerad.
Till duschen blir det väl till att borra, antar jag.
Så har jag blivit informerad.
Till duschen blir det väl till att borra, antar jag.
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
Har börjat fundera på att isolera övervåningen i mitt Nybro-hus.
Eftersom takboarden hänger ner mellan takstolarna blir det inte mycket till luftspalt vid den öppna takfoten.
Är det här något som bör åtgärdas med exempelvis en distanslist, är det felbyggt eller
blir det tillräckligt luftdrag ändå? Som det är nu så är det bara öppet i kanterna intill takstolarna.
Med insektsnät blir det ännu mindre luftgenomströmning till vinden!
Under takfotsöppningen sitter vitmålade foder och bakom dessa en klämd, svart, cylinderformad
plast-nät-rulle.
Vad gör den klämda nätrullen för nytta?
Eftersom takboarden hänger ner mellan takstolarna blir det inte mycket till luftspalt vid den öppna takfoten.
Är det här något som bör åtgärdas med exempelvis en distanslist, är det felbyggt eller
blir det tillräckligt luftdrag ändå? Som det är nu så är det bara öppet i kanterna intill takstolarna.
Med insektsnät blir det ännu mindre luftgenomströmning till vinden!
Under takfotsöppningen sitter vitmålade foder och bakom dessa en klämd, svart, cylinderformad
plast-nät-rulle.
Vad gör den klämda nätrullen för nytta?
Henke.B skrev:Alla hus med enbart mekanisk frånluft har ett mindre undertryck i huset. Undertrycket gör att ny uteluft kommer in genom öppningar avseda för tilluft i sovrum och v-rum och vandrar till husets frånluftsdon.
Dock ska det inte komma in luft via otäta skarvar från husets olika sektioner!
Har huset större undertryck måste fläkten ställas in och ev. kolla att utelufts ventilerna är öppna.
Självklart ska det komma in ny luft från ventilerna i väggarna men ska det oxå dra från nyckelhål och eluttag? eller står fläkten för högt ocg suger för mycket luft då?
Ni som har inrett eller ska göra det vad har ni tänkt ha för värme där uppe? Vattenburen eller el-radiatorer eller el-golvvärme?
skulle väl vara bäst med vattenburen men om man eldar i kaminen mycke som vi gör och sänker värmen på pannan så sänker man ju oxå värmen på overvårningen och värmen från kaminen räcker nog inte till att värma både uppe och nere.
Vet inte vad man ska välja, funderar på golvvärme på hela övervårningen, någon som har det? Någon som vet om det finns nått sätt att styra värmen separat uppe och nera om man tar vattenburet, har nibe 310 och på den finn bara en ratt att höja och sänka värmen så sänker man på den så sänker man ju som sagt i hela huset inte bara nere. Man kanske måste ha 2st shuntar, en för nere och ne för uppe?
skulle väl vara bäst med vattenburen men om man eldar i kaminen mycke som vi gör och sänker värmen på pannan så sänker man ju oxå värmen på overvårningen och värmen från kaminen räcker nog inte till att värma både uppe och nere.
Vet inte vad man ska välja, funderar på golvvärme på hela övervårningen, någon som har det? Någon som vet om det finns nått sätt att styra värmen separat uppe och nera om man tar vattenburet, har nibe 310 och på den finn bara en ratt att höja och sänka värmen så sänker man på den så sänker man ju som sagt i hela huset inte bara nere. Man kanske måste ha 2st shuntar, en för nere och ne för uppe?
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
Servicekillen som kontrollerade och justerade ventilationen i vårt Nybro-hus,neo1 skrev:
ersatte medföljande fläktmotor med en mindre variant, eftersom standardmotorn
enligt honom var överdimensionerad för huset.
Med gamla motorn susade det rejält i frånluftsventilerna, i läge 2.
Med nya motorn och samma inställning, har vi ändå tillräckligt sug, men inget oljud från ventilerna.
Intresant, samma sus från ventilerna har vi i vårat Nybro(kanske något lägre sus nu), servicekillen som var här och ställde in NIBE'n sa aldrig något om detta. Det som är irriterande är att om jag via menyn ändrar fläkhastigheten till ett lägre varvtal så justerar NIBE'n automatiskt till ett högre läge lite senare.... skulle vilja 'låsa' fläkten i det lägre läget (NIBE 360).ByggareBacchus skrev:Servicekillen som kontrollerade och justerade ventilationen i vårt Nybro-hus,
ersatte medföljande fläktmotor med en mindre variant, eftersom standardmotorn
enligt honom var överdimensionerad för huset.
Med gamla motorn susade det rejält i frånluftsventilerna, i läge 2.
Med nya motorn och samma inställning, har vi ändå tillräckligt sug, men inget oljud från ventilerna.
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
Kan tillägga att jag har fjärrvärmeväxlare, inte frånluftsvärmepump.
Fläkten på vinden ventilerar bara ut inomhusluften.
Men det spelar ju egentligen ingen roll i sammanhanget...
Med nya fläkten har det blivit knäpptyst, lagom ventilerat och billigare elnota.
Fläkten på vinden ventilerar bara ut inomhusluften.
Men det spelar ju egentligen ingen roll i sammanhanget...
Med nya fläkten har det blivit knäpptyst, lagom ventilerat och billigare elnota.
neo1 skrev:
Jag tänker köra vattenburen värme med radiatorer.
Har dock ett problem, och det är ena uppgången av rör från nedre våningen.
Från huvudfördelaren i tvättstugan kommer det upp PEX-rör på två ställen, en på vardera långsidan i huvuddelen av huset.
På ena stället (ovanför köket) är rören som kommer upp, väldigt korta och placerade väldigt långt ut i "kallvinden". Om jag sträcker ut rören maximalt så kommer de att sticka in ca en decimeter i huset. Det här gör det oerhört tajt att få till en vettig skarv/fördelning/vidarekoppling.
Min tanke var att köra med PEX i väggarna med en fördelare kopplad till vardera uppgång. Då rören på ena stället är så korta, ser jag ingen bra lösning att göra detta på.
Är det bara mitt hus som har detta fenomen eller är det lika i andra Nybro?
Om man skulle sänka fläkten i niben så den drar mindre luft hur skulle det påverka pannan? för som det är nu så tycker jag att den suger mycke av den varma luften inne och det kommer in mycke kalluft utifrån. det finns ju tabeller för hur mycket luft den ska suga för olika husmodeller men har det någon innverkan på pannan om man sänker fläkten så den får mindre luft
tex att den blir mindre effektiv och dyrare i drift, om man sänker så tar den ju inte lika mycke av den varma inneluften och den suger inte in lika mycke kall uteluft. Vad händer om man stänger alla ventiler i vägarna så det inte kommer in lika mycke kallluft?
tex att den blir mindre effektiv och dyrare i drift, om man sänker så tar den ju inte lika mycke av den varma inneluften och den suger inte in lika mycke kall uteluft. Vad händer om man stänger alla ventiler i vägarna så det inte kommer in lika mycke kallluft?
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
Nu har ju jag som sagt ingen frånluftsvärmepump, men...
rent generellt så ska väl tilluftsventilerna vara helt öppna (eller delvis öppna om det är riktigt kallt ute)
för att inomhusluften skall kunna bytas kontinuerligt.
Är det kallt ute, eller å andra sidan väldigt varmt och dålig luft inne pga mycket folk eller eldning i kaminen
kan man tillfälligt reglera utventileringen genom att antingen dra på eller minska varvtalet.
En bieffekt av stängda ventiler är ökat drag ifrån dörrspringor, nyckelhål, modulskarvar mm.
rent generellt så ska väl tilluftsventilerna vara helt öppna (eller delvis öppna om det är riktigt kallt ute)
för att inomhusluften skall kunna bytas kontinuerligt.
Är det kallt ute, eller å andra sidan väldigt varmt och dålig luft inne pga mycket folk eller eldning i kaminen
kan man tillfälligt reglera utventileringen genom att antingen dra på eller minska varvtalet.
En bieffekt av stängda ventiler är ökat drag ifrån dörrspringor, nyckelhål, modulskarvar mm.
Neo1
Låter som du behöver sänka varvtalet på fläkten. Drag från nyckelhål bör inte vara märkbart än mindre från elutag. Om det är en 310 du har kan du ändra varvtalet bakom luckan för reglagen. Står också i instruktionsboken.
Tänk dock på att luftombytet blir tillräckligt. Och att pumpen får den luft som den ska ha.
Annars Min 15l/s bad, 10 kök, 10 tvätt, 5kläd.
Se också till att alla ventiler inte är strypta till rätt flöde. Totalflöde ställer man in på fläkten och fördelar ut på ventilerna.
Undertrycket i huset kan du mäta med en tryckmätare. Stäng alla fönster mm och mät genom nyckelhållet.
Men som du förstår är det inte så lätt om du inte har alla instrument som krävs. Men jämför med luftprotokollet du borde ha fått med installationen/ igångkörningen.
Annars kontakta berörd installatör!!
Hoppas du blev lite klokare
Låter som du behöver sänka varvtalet på fläkten. Drag från nyckelhål bör inte vara märkbart än mindre från elutag. Om det är en 310 du har kan du ändra varvtalet bakom luckan för reglagen. Står också i instruktionsboken.
Tänk dock på att luftombytet blir tillräckligt. Och att pumpen får den luft som den ska ha.
Annars Min 15l/s bad, 10 kök, 10 tvätt, 5kläd.
Se också till att alla ventiler inte är strypta till rätt flöde. Totalflöde ställer man in på fläkten och fördelar ut på ventilerna.
Undertrycket i huset kan du mäta med en tryckmätare. Stäng alla fönster mm och mät genom nyckelhållet.
Men som du förstår är det inte så lätt om du inte har alla instrument som krävs. Men jämför med luftprotokollet du borde ha fått med installationen/ igångkörningen.
Annars kontakta berörd installatör!!
Hoppas du blev lite klokare
Som jag förstått det blir kalluften från varje enskild tilluftsventil mindre om man har alla sina ventiler öppna. Då sprids suget från undertrycket ut över alla ventiler. Mängden luft som ska in är alltid den samma så länge undertrycket är detsamma.
Ingen som hört något om detta från sin säljare?snysop skrev:Idag var vi och skrev entreprenadskontrakt. Fick då reda på att det finns en "ny" grund tillgänglig för de som bygger grunderna till SMV-hus. Det är något som liknar en ALBA-grund och är godkänd av SP. Läs mer här: [länk]
Fick beskedet om att den inte skall kosta något extra och isoleringen på väggar och "golv" i grunden kommer vara 150mm. Man slipper också avfuktaren och sätter istället in en kanalfläkt.
Om den nu inte blir så mycket dyrare än den vanliga isolerade grunden så kommer vi köra på en sådan här grund. Någon mer som hört något om denna från sin SMV-säljare?
Man får visst också något plakat med ett individuellt nummer som visar att grunden är godkänd från SP och SITAC.