Claes Sörmland
Känns lite som perifer lagstiftning som saknar samhällsförankring. Åt det skrattretande hållet. Vill man använda strösocker, kanel, ättika, bikarbonat, såpavatten eller vad det nu må vara från matvaruaffären för att bekämpa nån pest så har nog inte ens våra mest grönt ideologiskt präglade grannar synpunkter på det tänker jag. Det ligger utanför det acceptabla i samhället att driva en sån linje och jag skulle vilja se den åklagare som drar någon till rätten för att ha sprutat hemmablandat såpavatten i sitt trädgårdsodling. Jag kan mycket väl se samma åklagare agera på användning av ett glyfosatpreparat, allt understött av samtidens kemofobi och okunskap.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Har de några som helst belägg för att det inte går att klippa ner den? Att man måste bevaka ytan under lång tid är uppenbart. Men att det inte skulle gå ser jag som orimligt. Är det ytterligare ett galet råd?
 
Jag förmedlar enbart en nyhet och för ingens talan i frågan 😏
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Parkslide nyheter;

[länk]
Låter inte bra alls!
Intressant också...:
det förekommer många felaktiga råd för hur man bekämpar parkslide både på sociala medier och i den allmänna trädgårdsbranschen. Det hjälper till exempel inte i längden att ständigt klippa eller dra upp de skott som kommer upp.
 
Claes Sörmland
Spännande med hybridiseringen med bokharabinda men hybriderna lär ju inte spridas i trädgårdssammanhang så vi får nog aldrig veta hur den är i odling. De flesta hybrider blir ju rätt intermediära mellan föräldrarna så gissningsvis inte lika utpräglad som parkslide vad gäller rotsystemet.

Att hybriden skulle sprida sig utan människans hjälp i landet låter mindre sannolikt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Men hybridiseringen kan korsa med parkslide och få resultat som blir mer lika parkslide.

Jag är nyfiken på om det finns några belägg för att det är dumt att rycka eller klippa.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag är nyfiken på om det finns några belägg för att det är dumt att rycka eller klippa.
Naturvårdsverket har skrivit det och därmed accepteras det som korrekta sakuppgifter och återges i t ex journalistiska alster och av andra myndigheter. Och Naturvårdsverket i sin tur listar ju inte referenser för sina påståenden/uppgifter eller låter texterna genomgå vetenskaplig sakunniggranskning före de publicerar sina texter så de kan fritt skriva vad myndighetens medarbetare tycker är lämpligt.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Var på Nordens ark idag. I hänget för tigrar hade Parkslide upptäckts. Enligt skylten kan rötterna vila i 50år!!!

Skylt om bekämpning av parkslide, visar text och bilder av växten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tigrar i hängn bakom ett staket med grönska och parkslide i bakgrunden på Nordens ark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Var på Nordens ark idag. I hänget för tigrar hade Parkslide upptäckts. Enligt skylten kan rötterna vila i 50år!!!

[bild][bild]

[media]
Bland tigrarna i hägnet lär det bli riktigt jobbigt att bekämpa parksliden, oavsett vilken metod man väljer att använda...
 
S skogaliten skrev:
Bland tigrarna i hägnet lär det bli riktigt jobbigt att bekämpa parksliden, oavsett vilken metod man väljer att använda...
Daniel kan väl komma och rycka?
 
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Daniel kan väl komma och rycka?
Du tänker att tigrarna söker skydd då?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du tänker att tigrarna söker skydd då?
Ja. För de tror att förkortning av "kilo" skivs med stort "K".
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
LD50 är större än 10 g/kg i möss kaniner och getter så nej, det är inte akut giftigt för människor. Men det är rätt ointressant, ingen menar att vi ska äta det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.