Hej!
Ska sätta staket längs en sträcka på ca 10 meter, höjd ca 150-200 cm. Efter lite provgrävning, ca 30 cm, så kunde jag konstatera att berg dök upp, är mkt berg på tomten så ingen förvåning där inte.
Hur som helst. Då är det att glömma härliga Stavrex markskruv, och kanske istället borra hål i berget å ankra fast. Min fråga är då, finns det stolpskor som har armering så det räcker med 30 cm + cm som faktiskt måste ner i berget? Skulle det vara en stabil lösning isåfall? Vet inte hur mkt dom faktiskt behöver gå ner i borrhålet…
Hur hade ni gjort?
Tack för all hjälp.
Ska sätta staket längs en sträcka på ca 10 meter, höjd ca 150-200 cm. Efter lite provgrävning, ca 30 cm, så kunde jag konstatera att berg dök upp, är mkt berg på tomten så ingen förvåning där inte.
Hur som helst. Då är det att glömma härliga Stavrex markskruv, och kanske istället borra hål i berget å ankra fast. Min fråga är då, finns det stolpskor som har armering så det räcker med 30 cm + cm som faktiskt måste ner i berget? Skulle det vara en stabil lösning isåfall? Vet inte hur mkt dom faktiskt behöver gå ner i borrhålet…
Hur hade ni gjort?
Tack för all hjälp.
Alternativt tänker jag om man skulle borra hål i berget, sätta ner armeringsjärn och sen gjuta stolpsko på den med gjutrör osv?C cpt skrev:Hej!
Hur hade ni gjort?
Tack för all hjälp.
Att göra plintar är nog bäst, blir svårt att få fästa för någon form spjut gåt inte. Borra i berget 3 hål 12 mm och stoppa i 10 mm aemeringsjärn. Dom ska stanna ca 5 cm från överkant plint, Att få skprna i våg kan vara lite knepigt om man imte gjort spdant förr. Men ta då skor som går att justera, linjera dom går bra med en ståltråd ( spoltråd på varuhuset )C cpt skrev:
Detta var precis min tanke efter att jag läst ditt första inlägg. Då kan du dessutom anpassa höjden helt på varje rör, så du får samma höjd.C cpt skrev:
Överväg dock plattjärn istället för stolpskor så blir det mycket stabilare.
Kan meddela att detta gick toppen. Slog ner armeringsjärn, 12 mm, och gjöt betong på detta, allt från 20-40 cm. Oavsett höjd så blev det toppen, rör sig inte en millimeter 👍🏻
Körde för övrigt med 5 mm tjocka plintjärn. Satte ihop dom med 96 mm kloss mellan och lodade sen upp dom vid gjutning. Funkade kalas. Kan rekommendera 5 mm tjocka järn, hade två stolpar som jag var tvungen å köra 3 mm tjocka på och det blev enorm skillnad i stabilitet. 3 mm är helt enkelt för klent och flexar för lätt, iaf om man är som mig där jag vill känna riktigt bra stabilitet.
Helheten med allting blev dock toppen. Tack för era svar! 😃
Körde för övrigt med 5 mm tjocka plintjärn. Satte ihop dom med 96 mm kloss mellan och lodade sen upp dom vid gjutning. Funkade kalas. Kan rekommendera 5 mm tjocka järn, hade två stolpar som jag var tvungen å köra 3 mm tjocka på och det blev enorm skillnad i stabilitet. 3 mm är helt enkelt för klent och flexar för lätt, iaf om man är som mig där jag vill känna riktigt bra stabilitet.
Helheten med allting blev dock toppen. Tack för era svar! 😃
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
@cpt
Tack för uppföljning! Jag står i begrepp att göra liknande för en spalje, fast med infästning i berg (plintjärn med ankarmassa i borrade hål). Har klurat på hur man skall få inlodningen så exakt som möjligt -- upplevde du att detta svårt?C cpt skrev:
Ja, jag hade två ställen där jag behövde fästa i berg. Köpte då såna här, 2 per stolpe:Maalox skrev:
https://www.ahlsell.se/products/infastning/byggbeslag/stolpartiklar/389065
per stolpe satte jag då ihop två järn med genomgående bultar (2 per stolpe) en kloss som mått mellan järnen, i mitt fall satte jag en kloss på 96 mm för stolpe på 95 mm.
Se bild.
Sen hyrde jag en kraftig betongborrmaskin på Ramirent, och borr på 30 mm. Borrade så djupt som ”pinnen” är ungefär. 30 mm gav mig utrymme att vinkla åt sidan/fram/bak för lodning. Dammsög ur från damm, sen körde jag i sluring, dvs cement med vatten. Typ 1 del cement, 1,5 del vatten så man kunde fylla hålet lite smidigt. Ankarmassa så dyrt.
Lodade upp det hela, lite meckigt men la stöd från sidorna som kunde hålla det där jag ville ha den! Torkade rätt långsamt, skulle säga minst 24h nu.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Dra el till fönster/sätta in lampkontakter vid fönstren
El -
Bärlinor direkt mot stengrund eller sätta stolpsko i berget
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan grannen sätta laddbox på radhusväggen vid mitt sovrumsfönster?
Bygglov -
Hur gör jag om jag ska gjuta och i denna sätta en stolpsko?
Grund & Markarbeten -
Avstånd till brännbart vid installation, sätta plåt på vägg?
Ved, Pellets, Flis