S
D Daniel 109 skrev:
Att all el har samma pris.
På marginalen, jo
 
P
Nissens Nissens skrev:
Javisst, och det är din inställning som visar på en naivitet av oändlig storlek. Sveriges insats för Tyskalnd märks knappt även om vi lägger alla våra medel där. Du begriper nog inte hur små vi är. Självklart skall Tyskland själva betala sina åtgärder. De har mer än råd med det…
Det är knappast frågan om att inte ha råd, utan snarare om att inte vara dum i huvet.
 
K
Jag bryr mig inte längre om elräkningarna eftersom dom är obetydliga. Jag ser installationen solceller som en försäkring. Om ni tror att elpriserna kommer att vara extremt låga i framtiden o inte ens följa KPI, sitt i båten och gör int ett skit. Om du tror blir dyrt i framtiden byt värmepump, isolera, sätt solceller ect
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är knappast frågan om att inte ha råd, utan snarare om att inte vara dum i huvet.
Snarare att när grannen är dum så drabbas man själv.
 
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag tar gärna 100kwh el dagtid på sommaren - valfri dag till min bil.

Planerbart är överskattat. Inga problem flytta sin förbrukning till när elen finns. Iaf om den finns var 24e timme...

[bild]
Fattar inte riktigt poängen, men vill du anpassa ditt liv till elpriset och skaffa utrustning/tjänster för att optimera utefter vad elen kostar samt låta bilen stå parkerad hemma på dagarna sommartid så får man respektera det. Glöm bara inte att köra ordentligt med bilen på natten så den är urladdad på morgonen 👍
 
P
lilytwig lilytwig skrev:
En växelriktare kan enkelt styras och regleras. Det är bara att styra ner effekten om det skulle behövas.
Det är nog inte generellt sant.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Precis som en egenföretagare inte kan dra av momsen på sin privata konsumtion mot firmans moms.
Det är nog okänt för många egenföretagare …
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Självklart måste de rika länderna (som tex Tyskland) fixa sina utsläpp, det är självklart.
Njae, det är inte självklart för Tyskland.

Om jag ser någon som håller på att drunkna och drar med sig andra så går jag inte därifrån muttrande att han får rädda sig själv.
Nissens Nissens skrev:
Det är skillnad på fattiga länder som inte har råd/kunskap.
De mest korrumperade U-länderna borde vi ockupera och ta över skötseln av.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Politiker, beslutsfattare och elanvändare verkar ofta inte förstå, att elkraftens funktion, långsiktiga driftsäkerhet och en rimligt låg kostnad, bland annat, bygger på "fysikaliska begränsningar" som inte ändras för att det vore ”mera passande” eller ”politiskt lämpligt”.

Även om vi många gånger önskar att vår elkraftförsörjning skall vara gratis (eller i alla fall nästan gratis) så finns det hela tiden en begränsning som i mångt och mycket beror på fysikaliska begränsningar och möjligheter.

Kopplingen till ekonomiska faktorer behöver naturligtvis inte inträffa direkt, men vår elkraftförsörjning är inte, och kan inte bli gratis. Gör vi misstaget att inte förstå de "fysikaliska begränsningar" som finns, när vi t.ex. bygger något, då märker vi det, förr eller senare, och får då betala kostnaden.

Samtidigt som politiker, beslutsfattare men även elanvändarna har velat ”önska” eller bestämma hur elkraften skall utvecklas, så har samtidigt mängden elkraftingenjörer (erfarna och sakkunniga i elkraftteknik) minskat dramatiskt.

När beslutet att stötta och förenkla, att kunna genomföra, solcellsinstallationer på villataken kom så blev jag förbryllad. Jag hade inget emot att vi kan ha en egen elgenerering (det drömmer jag fortfarande själv om) men villkoren måste, till exempel, vara rimliga, vara uthålliga (klara det intresse som uppstår), korrespondera mot fysikaliska lagar etc.

Jag har i tidigare inlägg skrivit om den omvända effektriktningen i redan byggda elnät till villor, om de spänningsvariationer som uppstår vid effektinmatning och uttag, om elpriser som inte på rätt sätt får styra hur vi matar in eleffekt i ett elnät som hela tiden måste vara i balans etc.

De ingenjörer som, har påpekat att villkoren för solceller på villataken inte är tidsmässigt hållbara, eller ens rättvisa på elmarknaden gentemot andra energislag eller andra elanvändare har mötts av arrogans. De har målats upp som motståndare mot en ”sund utveckling”.

När vi nu i Europa märker att några länder har hunnit längre på sin väg att skapa risk för att elförsörjningen kollapsar, då måste vi ta detta till oss och agera förståndigt.

Trots att jag själv är villaägare har jag avstått från att satsa på solceller på villataket, villkoren ”lät för bra för att vara sant” framför allt om man beaktar den fysikaliska verkligheten och stabiliteten i vår elkraftförsörjning.

Blir det solceller så blir det rimligen kopplat till reservkraft. Ett reservkraftbehov som har ökat för, bland annat, villaägare, genom de ageranden vi gjort på elkraftområdet de senaste åren och läget i omvärlden.

Jag läser att; ”Svensk Solenergi har skickat brev till energi- och näringsminister Ebba Busch om hur regeringens förslag i höstbudgeten påverkar en redan hårt ansatt bransch.”
[länk]

Jag förstår att många som satsat på solceller vill rädda sin satsnings ekonomi genom att inte ändra villkoren, eller genom att göra en långsam avtrappning fram till år 2038. Men innebär det verkligen att vi undviker att hamna där andra europeiska länder hamnat?

Vi måste öka elkraftkunskapen i vårt samhälle och låta de som kan hur elkraftsystemet fungerar komma till tals när vi tar beslut. Vi måste dessutom skyndsamt (d.v.s. redan för 10 år sedan) öka intresset för att utbilda fler elkraftingenjörer som hinner ut och praktisera och bli erfarna så de kan agera på dagens situation.🙂
P pmd skrev:
Det är nog inte generellt sant.
Enkelt är nog relativt, men tekniskt sett är det precis vad invertern gör hela tiden. De flesta system är nog i grunden satta till 100% leverans till grid. Att justera det är ganska lätt om man vet hur det görs. Att göra det dynamiskt kräver dock något tilläggssystem och då blir det aningen krångligare, men det är görbart. Vad som krävs här är att regelverket ändras så att det blir krav på reglering. Tekniken finns, men få vill betala för en funktion som inte "behövs", förutom jag och några andra nördar.
 
Varför skulle det vara ett generellt krav? Det är fullt tillåtet att sälja el till negativt pris. Skulle det bli överskott så att frekvensen stiger så är det krav på att de drar ner effekten, och stänger av helt om frekvensen drar iväg.
 
S Snikhol skrev:
På marginalen, jo
Vad menar du med det?
All el som säljs på nordpool en specifik timme har samma pris. Men om du har styrbar produktion så säljer du inte de timmar det är lägst pris. På så vis får bättre betalt. Reglerkraften ligger helt utanför nordpools dagenförehandel.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med det?
All el som säljs på nordpool en specifik timme har samma pris. Men om du har styrbar produktion så säljer du inte de timmar det är lägst pris. På så vis får bättre betalt. Reglerkraften ligger helt utanför nordpools dagenförehandel.
Eh ja? Var finner du motsägelsen i det jag skrev?
 
Du skrev
S Snikhol skrev:
På marginalen, jo
Tittar man en enskild timme är det samma pris på all el, inte elen på marginalen.

Men all el säljs inte samma timme, eller ens på dagenföremarknaden. Så nej, all el har inte samma pris.
 
D Daniel 109 skrev:
all el säljs inte samma timme, eller ens på dagenföremarknaden. Så nej, all el har inte samma pris.
Jag fattar inte, priset på all el jag kan konsumera har ett timpris satt dagen innan.
Menar du att det priset kan ändras i efterhand?
 
  • Gilla
Snikhol
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jag trodde soltimmar är viktigare än temperatur.
Men oavsett, så ger solel mest när man behöver den som minst.
Det räcker förvisso inte att enbart titta på årsmedeltemperaturen, men solceller har bättre verkningsgrad med lägre temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.