1 253 läst · 20 svar
1k läst
20 svar
Nya regler för dubbfria däck i vinter
Sida 1 av 2
Det krävs från och med i år en speciell märkning, en alptopp, för dubbfria däck. Den har krävts sedan 2019 vid försäljning, men om du har äldre däck än så är det dags att köpa nya.
https://www.dagensps.se/motor/glom-inte-nya-dackregler-galler-i-vinter/
/Höghus
https://www.dagensps.se/motor/glom-inte-nya-dackregler-galler-i-vinter/
/Höghus
Det är väl bara nya certifieringar och dags att fasa ut det gamla. Tror inte det är hårdare krav, mina sommardäck har alptoppen...(I Sverige säljs de som sommardäck)D Dr Benz skrev:
Huh… hur kan dina sommardäck ha en alptopp. Det låter snarare som att du kör med vinterdäck på sommaren? Vilket tyvärr än så länge är lagligt.S Staffan-N skrev:
Om de heter sommardäck eller odubbade vinterdäck beror lite på vem som säljer dem:D Dr Benz skrev:
https://www.yokohamatire.com/tires/geolandar-a-t-g015
Bra grepp under sommaren. Däckljud och ekonomi är det som fick stryka på foten (alla gatdäck är ju kompromisser...)
Till vintern blir det dubbdäck.
Varför är det så dåligt med vinterdäck på sommaren att det borde förbjudas?
Därför att det inte går att komponera en gummiblandning som håller för 10- plusgrader och mer och även runt nollan och mindre. Det skall dessutom ha alla andra säkerhetsaspekter som vattenplaning. Snö, modd, is väldigt varm asfalt, Och hålla så länge som möjligt och rulla lätt och vara så tyst som möjligt osv.S Staffan-N skrev:Om de heter sommardäck eller odubbade vinterdäck beror lite på vem som säljer dem:
[länk]
Bra grepp under sommaren. Däckljud och ekonomi är det som fick stryka på foten (alla gatdäck är ju kompromisser...)
Till vintern blir det dubbdäck.
Varför är det så dåligt med vinterdäck på sommaren att det borde förbjudas?
Sommartid med vinterdäck ger enormt ökat däckslitage i.e längre bromssträcka. Bara på den punkten borde det vara olagligt.
Men det är ju vara en ganska diffus skala mellan vintriga och somriga däck? Geolandar AT beter sig verkligen som ett par sommardäck, medan ett par ordentliga Hakkapelitta har katastrofalt grepp på torr asfalt varma vinterdagar.D Dr Benz skrev:Därför att det inte går att komponera en gummiblandning som håller för 10- plusgrader och mer och även runt nollan och mindre. Det skall dessutom ha alla andra säkerhetsaspekter som vattenplaning. Snö, modd, is väldigt varm asfalt, Och hålla så länge som möjligt och rulla lätt och vara så tyst som möjligt osv.
Sommartid med vinterdäck ger enormt ökat däckslitage i.e längre bromssträcka. Bara på den punkten borde det vara olagligt.
Det skulle vara ett kontraproduktivt incitament för däcktillverkarna om man förbjöd snöflingan sommartid, då certifieringen är utformad för grepp på snö och egentligen inte säger något om slitage och bromssträcka sommartid. Det kanske skulle kunna finnas en motsvarande symbol för sommardäck, men då blir det bara en tidsfråga innan det tillverkas däck med som klarar båda testerna....
Ja och den behöver inte ens sticka ut, det finns bara en gräns på max dubbvikt, max utstick och max antal dubb/däck.RoTe skrev:
Dock måste däcket vara avsett för att kunna dubbas.
15 § Dubb i personbilsdäck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är avsett för dubbning.
https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2009-19.pdf
Tror du har fel, andra namn är Allvädersdäck eller Allround, även europeiska friktionsdäck , osv. Du får själv välja😎D Dr Benz skrev:
Flera av dessa har haft m+s men saknat symbolen.
Sedan brukar de vi använder ibland benämnas nordiska dubbfria eller friktionsdäck och har haft symbolen sedan tidigare, dvs före 2019.