10 563 läst · 14 svar
11k läst
14 svar
mitsubishi vl-100
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Den är säkert bra på att ventilera ett enda rum.
Men de fyra sovrummen får ju ingen förbättrad ventilation bara för att du ventilerar allrummet.
Och ljudnivån, min 25 dB är rätt hög, jämfört med Mitsubishis små L/L-värmepumpars 19 dB.
Hur ser planlösningen ut? Ingen möjlighet att installera riktig FTX-ventilation, som fördelar frisk luft och värme?
PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet Vempaya!
Men de fyra sovrummen får ju ingen förbättrad ventilation bara för att du ventilerar allrummet.
Och ljudnivån, min 25 dB är rätt hög, jämfört med Mitsubishis små L/L-värmepumpars 19 dB.
Hur ser planlösningen ut? Ingen möjlighet att installera riktig FTX-ventilation, som fördelar frisk luft och värme?
PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet Vempaya!
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Vi har haft vår i fem år och den körs på halvfart för lägre ljudnivå. Vi monterade den i samband med att vi bytte fönster och den kalla luften slutade smita in den vägen. Vi har dessutom frånluftsfläktar i badrummen och tilluft genom ventiler.
Den sitter i matrummet och ger bra luft där, i hallen och i vardagsrummet där det är öppen planlösning. Den ger också bra luft i stora sovrummet eftersom där finns ett badrum med frånluftsfläkt. Luften sugs från vardagsrummet genom sovrummet och ut i badrummet.
Däremot gör den ingen skillnad i barnens rum där det inte finns frånluft, och de dessutom ofta har dörrarna stängda.
Vi är mycket nöjda med den och det blev en väsentlig skillnad på luftkvaliteten sedan vi installerades den.
Den sitter i matrummet och ger bra luft där, i hallen och i vardagsrummet där det är öppen planlösning. Den ger också bra luft i stora sovrummet eftersom där finns ett badrum med frånluftsfläkt. Luften sugs från vardagsrummet genom sovrummet och ut i badrummet.
Däremot gör den ingen skillnad i barnens rum där det inte finns frånluft, och de dessutom ofta har dörrarna stängda.
Vi är mycket nöjda med den och det blev en väsentlig skillnad på luftkvaliteten sedan vi installerades den.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nu var det ju precis det som som Fred skrev:Vempaya skrev:
Som ofta sagts: Det finns inga genvägar till det perfekta hemmetF Fred vom Jupiter skrev:
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Tack KoW!
Den fungerar som jag tidigare skrev bra i öppen planlösning.
Eftersom frånluft helst ska tas i badrum och luften ska cirkulera i huset så bör nog Mitsubishin användas som komplement till självdrag eller centralfläkt.
Mitt hus är 88 kvm och lika mycket källare. Den öppna delen utgör typ 60 kvm. Om man tänker sig flera aggregat i olika rum så skulle jag hellre satsa på en något mer avancerad ventilation med värmeåtervinning från Pax. Kommer just nu inte ihåg vad den heter. Den kan kopplas till ventkanaler och betjäna flera rum och kostar som två Mitsubishi.
Den fungerar som jag tidigare skrev bra i öppen planlösning.
Eftersom frånluft helst ska tas i badrum och luften ska cirkulera i huset så bör nog Mitsubishin användas som komplement till självdrag eller centralfläkt.
Mitt hus är 88 kvm och lika mycket källare. Den öppna delen utgör typ 60 kvm. Om man tänker sig flera aggregat i olika rum så skulle jag hellre satsa på en något mer avancerad ventilation med värmeåtervinning från Pax. Kommer just nu inte ihåg vad den heter. Den kan kopplas till ventkanaler och betjäna flera rum och kostar som två Mitsubishi.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Jag menade Inte någon fullstor anläggning utan Pax Eos som är lite mindre och enklare att installera.
http://eos.pax.se/
http://eos.pax.se/
Vet någon om man kan styra vl-50 med en tyristor?
Har en attefallshus på 22 kvm och tycker att när man kör den på högsta hastighet så låter den alldeles för mycket, kör jag på lägsta så är det knappt att den blåser in luft, skulle vilja hitta något mitt emellan läge och då funderar jag på om man ställer den på högsta varvtal och sedan styr den med tyristor?
Har en attefallshus på 22 kvm och tycker att när man kör den på högsta hastighet så låter den alldeles för mycket, kör jag på lägsta så är det knappt att den blåser in luft, skulle vilja hitta något mitt emellan läge och då funderar jag på om man ställer den på högsta varvtal och sedan styr den med tyristor?
Hej fick du någonsinn svar på din fråga jag undrar också detta?S spamb skrev:Vet någon om man kan styra vl-50 med en tyristor?
Hör av dig om aktuellt. Jag har en till salu som jag köpte för att installera i sovrummet. Det blev istället en ny ftx-anläggning så Mitsubishin blev aldrig ens uppackad.Vempaya skrev:
HejP preben89 skrev:
Jag köpte en sån här 5 kanals regulator på Amazon och den fungerar kanon.
Ställer Mitsubishi på max hastighet och styr sedan med regulator hastigheten
https://www.conrad.se/p/transfomato...es&utm_source=google&utm_term=561719&vat=true
Har en vl100 i fritidshuset vilket skapar en betydligt bättre inomhusluft men vid års-rengöring så var det 2dl insekter i insuget. Är det nån som satt galler på insuget? Tror att jag ska ta nåt flexibelt nät+buntband som håller flugor och humlor ute iaf
Hej spamb!S spamb skrev:
Det var ju ett tag sedan du skrev i denna tråd men får jag fråga om din VL-100 går saktare på 1:an än på vanlig lågfart? Eller vilken spänning motsvarar standard lågfart?
Visst är denna från Amazon likadan?
https://www.amazon.se/Vortice-SCNR5-kanaler-vit-fläkthastighetsregulator/dp/B00651IBUE
Mvh Jocke
Redigerat: