618 läst · 9 svar
618 läst
9 svar
Hur kan avloppsvatten komma tillbaka i toaletten men inte golvbrunnen?
Har ett badrum i källaren där jag har noterat på senare tid att det ibland kan ha kommit tillbaka grumligt vatten med pappersflagor, mm trots att det tidigare spolats och varit rent. Jag antar att vatten på något vis trycks tillbaka upp ur golvet och över kanten som utgör vattenlås, för att till slut hamna i toalettskålen. Har tidigare haft stopp som krävde spolning så det skulle inte förvåna mig om något kärvar. Det kanske slutar med spolbil men jag har också en spolslang till högtryckstvätt som jag kanske provar först.
Det som jag tycker är konstigt är varför jag inte märkt att det trycks upp vatten ur någon av golvbrunnarna i samma badrum. Det står en duschkabin två meter bort som går till samma rör, först till toan och sedan vidare ut mot gatan. Jag har inte flyttat den (men det är väl nästa steg), men jag tycker att det borde ha runnit fram under kabinen eller luktat tydligt om det stiger svartvatten... Har dock ibland hört det låta från golvbrunnen när jag spolat i toan. Vattnet måste väl högre upp för att komma upp i toaletten än för att komma upp ur golvbrunnen, så golvbrunnen borde väl drabbas först?
Hur kan det bli så här?
Det som jag tycker är konstigt är varför jag inte märkt att det trycks upp vatten ur någon av golvbrunnarna i samma badrum. Det står en duschkabin två meter bort som går till samma rör, först till toan och sedan vidare ut mot gatan. Jag har inte flyttat den (men det är väl nästa steg), men jag tycker att det borde ha runnit fram under kabinen eller luktat tydligt om det stiger svartvatten... Har dock ibland hört det låta från golvbrunnen när jag spolat i toan. Vattnet måste väl högre upp för att komma upp i toaletten än för att komma upp ur golvbrunnen, så golvbrunnen borde väl drabbas först?
Hur kan det bli så här?
Vi hade ett återkommande problem med detta oxå. Tog hem rörmokare som fick filma hela systemet. Visade sig att det var en t-koppling under toan där självklart papper och skit fastnade. Bara bila upp och lägga nytt rör men det stod som tur är försäkringsbolaget för.
Litet försök till egen åtgärd genomförd... Spolade med högtryckstvätt och rensslang. Det gick bra tills jag matat in ca 9 meter från duschgolvbrunnen. Där kommer jag inte längre, men jag vet inte om det är på grund av någon krök som jag fastnar i (slangen är ju tunnare och mjukare än proffsens). I så fall är det utanför huset och det finns enligt tidigare ägare också någon form av kopplingspunkt mellan olika rör där innan det går vidare mot gatan. Det kanske är någon blockering där eller så är det återigen någon krök...
Tre funderingar:
1. Ca 1-1.5 m från golvbrunnen så ändrar spolljudet från rensslangen karaktär lite. Kan det indikera att det står vatten i röret upp till den punkten?
2. Det gungar i toavattnet när jag spolar och grejar med slangen. Är även detta ett tecken på att det står vatten i röret och att det "drar" i vattnet i vattenlåset, eller brukar det bete sig så?
3. Kan problem med avluftningen ge såna här symptom?
Tips och tankar mottages tacksamt. "Ta dit spolbil" står redan på idélistan...
Tre funderingar:
1. Ca 1-1.5 m från golvbrunnen så ändrar spolljudet från rensslangen karaktär lite. Kan det indikera att det står vatten i röret upp till den punkten?
2. Det gungar i toavattnet när jag spolar och grejar med slangen. Är även detta ett tecken på att det står vatten i röret och att det "drar" i vattnet i vattenlåset, eller brukar det bete sig så?
3. Kan problem med avluftningen ge såna här symptom?
Tips och tankar mottages tacksamt. "Ta dit spolbil" står redan på idélistan...
Det hände när det tack vare t-kopplingen blev en propp som cement så kom det upp i duschen, en andra golvbrunn och i handfatet och det var då, efter otaliga försök med rensband och högtryck men avloppsvattnet fortsatte att komma upp tills hela badrummet upp till anklarna med skiten som vi insåg att det var mer än vad vi själva kunde lösa och ringde Spolia akut då vi redan hade en taxi ståendes utanför sedan en timme för att ta oss till Arlanda. Det märkliga var även att vi nyligen tömt brunnen.J jahallåja skrev:
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Att jag själv fastnade vid spolning berodde nog på att jag hamnade i en brunn utanför husväggen och slangen reste sig istället för att pricka fortsatta rör ut mot gatan. Sedan dess har det varit bättre men proffs var här idag och både spolade och filmade. Inget blockage, lite smått förskjutna rör närmare gatan men inget ras eller stora problem... Håller tummarna för att det magiskt har löst sig...
Det hoppas jag med 😀. Lycka tillJ jahallåja skrev:Att jag själv fastnade vid spolning berodde nog på att jag hamnade i en brunn utanför husväggen och slangen reste sig istället för att pricka fortsatta rör ut mot gatan. Sedan dess har det varit bättre men proffs var här idag och både spolade och filmade. Inget blockage, lite smått förskjutna rör närmare gatan men inget ras eller stora problem... Håller tummarna för att det magiskt har löst sig...
Problemet med förorenat vatten tillbaka i toaletten verkar vara avhjälpt men nivån i toaletten (och kanske vattenlås i golvbrunnarna) sjunker ibland vilket gör att jag misstänker något med avluftningen. Ibland luktar det svagt avlopp i samma badrum.
Har tidigare varit uppe och luktat i röret på taket och det är ju avloppslukt, vilket gjorde att jag trodde att det var ok.
Fråga: är det av någon anledning en dålig ide att mata ner en rensslang från högtryckstvätten (eller ett rensband) just i det röret för att se om det är någon halvblockering som kan fås bort på det viset?
Har tidigare varit uppe och luktat i röret på taket och det är ju avloppslukt, vilket gjorde att jag trodde att det var ok.
Fråga: är det av någon anledning en dålig ide att mata ner en rensslang från högtryckstvätten (eller ett rensband) just i det röret för att se om det är någon halvblockering som kan fås bort på det viset?
Hahaha, ja du bra fråga. Har du nät som täcker för löv, fåglar osv så finns det knappast något att spola bort. Med det sagt så kan jag berätta vad som hände första julen i huset. På kvällen den 23e så började det verkligen lukta skit/avlopp i hallen utanför toaletten. Varpå vi spolade rent och det blev lite bättre. På julafton ökade stanken så att den täckte hela huset och jag fick kväljningar när jag satt i vardagsrummet och försökte äta julmiddag i min ensamhet (sjuk) då maken var hos föräldrarna och firade. Jag stannade hemma för att försöka kurera mig till dagen efter då hela släkten skulle komma på kalkon middag då den 25e är makens födelsedag.J jahallåja skrev:Problemet med förorenat vatten tillbaka i toaletten verkar vara avhjälpt men nivån i toaletten (och kanske vattenlås i golvbrunnarna) sjunker ibland vilket gör att jag misstänker något med avluftningen. Ibland luktar det svagt avlopp i samma badrum.
När maken kom hem hade jag redan däckat av stanken. Så han spolade igenom från rensbrunnen men inget stopp så tillslut bestämde han sig för att köra ner slangen i toaletten .
Jag ligger i sängen och tittar ut genom altandörren när jag ser i fönstret till lill stugan speglingen av taket och en formidabel fontän som sprutar ut vatten högt över taket.
Ropar omedelbart till gubben att sluta och berättade vad som skett.
Det visade sig att slangen på något otroligt sätt lyckades leta sig ner i toaletten och upp i avluftningen 😂.
Om det var pga av detta som stanken avtog sakta eller inte kommer vi aldrig få veta.
Bara en rolig anekdot 🙀
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skarva inkommande aluminium och koppar
El -
Jag kan inte komma in i tvättstugan, hur kan jag slipa ner tröskeln?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Inkommande vatten - byta vattenmätare etc.
Vatten & Avlopp -
Vattnet försvinner kort för att sen komma tillbaka igen
Vatten & Avlopp -
Är kakel och klinker på dekis? Börjar matta på golv och vägg komma tillbaka?
Badrum