Aldrig ritat något sådant här förut utan bara gått på info jag hittat på andra sidor:
Vi tänkte inte bygga in den utan låta det vara öppet under, så den balk jag markerat med blått känns lite lustig, men det får kanske vara så?
Dessutom så planerar vi inte att förankra den i huset heller, och bara ställa den på enkel marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi tänkte inte bygga in den utan låta det vara öppet under, så den balk jag markerat med blått känns lite lustig, men det får kanske vara så?
Logga in
Skapa konto
Dessutom så planerar vi inte att förankra den i huset heller, och bara ställa den på enkel marksten.
Tack, det lät som en bra idé, vi testar!A Alexander HB skrev:
Jo, misstänkte det. Men har ingen lust att lägga till något som det jag har markerat i blått nedan, för det förändrar uttrycket för mycket, men däremot så kanske den andra 45 gradaren jag smugit in under taket kan fungera?F fribygg skrev:
Logga in
Skapa konto
Jag tror du behöver gå upp i höjd på den bärande balken i framkant på taketE eobet skrev:
Såg dock nu att plattorna/snåpelarna inte är symmetriskt fördelade, så det jag sa gäller bara närmast kameran på den första bilden du la upp. På andra sidan vilar ju en av golvreglarna på bärlinan mellan två pelare, så där bör du inte kapa bärlinan (den blåa balken).E eobet skrev:
Den satte jag till 95x95 precis som de vertikala är så allt blir jämnt och snyggt. Jag är i södra Sverige så vi får väldigt lite snö.F fribygg skrev:
Om jag förstått denna sidan rätt så är det vid 45x170 "en cc på 60 cm ger en spännvidd på 2,3 m", och eftersom jag valde 45x140 med cc 50cm så hoppades jag att en spännvidd på 1,6m skulle vara tillräckligt:K kniv skrev:
https://www.husgrunder.com/altan/altan-reglar-plintar/
Du behöver ha grövre virke eller fler stolpar till taket när du har upp till 5 m spännvidd.E eobet skrev:Den satte jag till 95x95 precis som de vertikala är så allt blir jämnt och snyggt. Jag är i södra Sverige så vi får väldigt lite snö.
Om jag förstått denna sidan rätt så är det vid 45x170 "en cc på 60 cm ger en spännvidd på 2,3 m", och eftersom jag valde 45x140 med cc 50cm så hoppades jag att en spännvidd på 1,6m skulle vara tillräckligt:
[länk]
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Med så där många markplattor kan du skippa bärlinorna under, bara sätta kottlingar och sänka ner trädäcket närmare marken.
Taket hade jag nog satt en stolpe i det hängande hörnet och vridit taket 90 grader så kan du fälla in bärlinorna över stolparna och öka på takbalkarna något. 5m kommer hänga ner en del av bara egenvikten om du bygger så lågt. Klarar inte snölast, men det är väl en risk man kan välja.
Glöm inte bort bygglov, eller attefallsbyggnad
Taket hade jag nog satt en stolpe i det hängande hörnet och vridit taket 90 grader så kan du fälla in bärlinorna över stolparna och öka på takbalkarna något. 5m kommer hänga ner en del av bara egenvikten om du bygger så lågt. Klarar inte snölast, men det är väl en risk man kan välja.
Glöm inte bort bygglov, eller attefallsbyggnad