491 läst · 9 svar
491 läst
9 svar
Golvvärme garage - hur påverkar det en tvåpelarlyft?
Hej,
Vi ska bygga ett nytt garage på 75kvm. Tanken är att också installera en tvåpelarlyft som jag vet kräver att plattan är 150mm. Om man skulle gjuta in vattenburen golvvärme, skulle man kunna göra det i plattan utan att äventyra styrkan hos plattan? Eller behövs de tas med i beräkningen och öka plattans tjocklek till 180mm exempelvis?
Sen undrar jag också vad ni tycker gällande golvvärme och vanlig luftvärmepump som alternativ. Jag tänker att det är najs att ha golvvärme för att snö eller annat som blött ner golvet kanske torkar bättre. Eller gör det inte så stor skillnad tror ni?
Tanken är att ha runt 15 grader året om i garaget.
Vi ska bygga ett nytt garage på 75kvm. Tanken är att också installera en tvåpelarlyft som jag vet kräver att plattan är 150mm. Om man skulle gjuta in vattenburen golvvärme, skulle man kunna göra det i plattan utan att äventyra styrkan hos plattan? Eller behövs de tas med i beräkningen och öka plattans tjocklek till 180mm exempelvis?
Sen undrar jag också vad ni tycker gällande golvvärme och vanlig luftvärmepump som alternativ. Jag tänker att det är najs att ha golvvärme för att snö eller annat som blött ner golvet kanske torkar bättre. Eller gör det inte så stor skillnad tror ni?
Tanken är att ha runt 15 grader året om i garaget.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 384 inlägg
Med 15⁰ så kommer golvet vara ungefär 16-18° och kommer fortfarande kännas kallt och fortfarande torka dåligt. Jag är inte såld på golvvärme som primär värme (förutom estetiska fördelarna) och särskilt inte i ett utrymme som inte värms upp ordentligt.
Gör du inte mycket dammiga aktiviteter som sätter igen pumpen tycker JAG det är bättre, själv kör jag bara med el-element men det betalar jag också med SE1 priser.....
Gör du inte mycket dammiga aktiviteter som sätter igen pumpen tycker JAG det är bättre, själv kör jag bara med el-element men det betalar jag också med SE1 priser.....
Redigerat:
Det med temperaturen och torkning tänkte jag inte på. Fördelen är väl att man kan gasa på värmen lite när det blivit blött men. Men du har nog
Rickard. skrev:Med 15⁰ så kommer golvet vara ungefär 16-18° och kommer fortfarande kännas kallt och fortfarande torka dåligt. Jag är inte såld på golvvärme som primär värme (förutom estetiska fördelarna) och särskilt inte i ett utrymme som inte värms upp ordentligt.
Gör du inte mycket dammiga aktiviteter som sätter igen pumpen tycker JAG det är bättre, själv kör jag bara med el-element men det betalar jag också med SE1 priser....
Sant, tänkte inte på att temperaturen kanske inte når den nivån för effektiv torkning. Kanske är värt att endast ha luftvärmepump sedan kanske elslinga som kan brassas på nångång sådär för att torka upp.Rickard. skrev:Med 15⁰ så kommer golvet vara ungefär 16-18° och kommer fortfarande kännas kallt och fortfarande torka dåligt. Jag är inte såld på golvvärme som primär värme (förutom estetiska fördelarna) och särskilt inte i ett utrymme som inte värms upp ordentligt.
Saken är den att vi varken har fjärr eller bergvärme så min första tanke hade varit att gräva för det och sen ha det som uppvärmning i både hus och garage. Men det blir lite större investering isf..
300 isolering ?
Antar att betongplattan inte är gjuten ännu .H henrik.aahman skrev:
Blir enkelt att förbereda för 150 mm betong till förstärkningen för lyften . Gräv lite djupare just där men behåll isoleringstjockleken .
Tippar att det räcker med 1 x 1 m + vet du exakt vart lyften skall bo så undvik att lägga värmeslang där pelarna skruvas fast . Tror inte värmeslang äventyrar hållfastheten i plattan .
Har i mitt eget garage 200 mm isolering under plattan , 300 mm hade nog varit bättre .
Men garaget är svalaste stället på sommaren 🙂