Hej!

Håller på att sätta ihop ritningar för bygglov till ett tillbygge.
Den nya ytterväggen kommer att hamna någon meter från tomtgräns, vilket grannarna har sagt är ok eftersom det inte stör dem.

Däremot kommer det att hamna ca 6 meter från grannarnas hus, så jag håller på att kolla på vilken brandklassning som behöver uppfyllas och hur det ska uppfyllas.

Jag undrar även om jag behöver rita in eller ange detta på ritningarna/handlingarna? Om så är fallet, finns det något exempel på hur detta ska göras?
Jag har sökt runt en del, men hittar inget liknande exempel.

Tacksam om ni har lite goda råd.

BirgitS
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte grannarna som bestämmer om du får eller inte får bygga någon meter från tomtgränsen utan detaljplanen. Så vad står det i detaljplanen?
Jag var kanske otydlig. Det gäller alltså inte tomtgräns mot gata utan mot just grannen.

Tror jag läst hela detaljplanen, men kan inte minnas att det står något om det där. Avstånd mellan hus kanske nämns där, men det är ju därför det behöver till en viss grad av brandklassning.

Det jag menar är alltså att grannen är villig att skriva på grannintyget som kommunen kommer att skicka ut.

BirgitS
S Sixten76 skrev:
Jag var kanske otydlig. Det gäller alltså inte tomtgräns mot gata utan mot just grannen.
Det är ändå inte grannen som bestämmer. Kommunen kommer däremot att väga in grannens åsikt när de tar ett beslut, men de kan neka ändå. Liksom de kan tillåta fast grannen säger nej.
S Sixten76 skrev:
Tror jag läst hela detaljplanen, men kan inte minnas att det står något om det där. Avstånd mellan hus kanske nämns där, men det är ju därför det behöver till en viss grad av brandklassning.
Då är det nog 4,5 m som gäller.

Jag föreslår att du tar kontakt med avdelningen för bygglov och pratar med en handläggare för att få reda på om du kan få ett bygglov så nära tomtgränsen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ändå inte grannen som bestämmer. Kommunen kommer däremot att väga in grannens åsikt när de tar ett beslut, men de kan neka ändå. Liksom de kan tillåta fast grannen säger nej.
Varför jag nämnde grannen var bara för att vara tydlig att grannen inte kommer att försöka stoppa det hela.

Ja, jag kommer att ta kontakt med dem, men jag vill gärna ha lite skisser för att visa hur jag tänkt, därav denna tråd.

Claes Sörmland
Brandsäkerhet ska inte prövas som en del av bygglovet. Det beror på att det är ett tekniskt egenskapskrav som ska prövas efter att man har fått bygglov när man ansöker om startbesked. Se propositionstexten till nya PBL (prop. 2009/10:170 sid. 288):

Text från proposition som förklarar uppfyllande av bygglovskraven enligt nya PBL (prop. 1993/94:178 s. 55 och 63).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med att det är en prövning av ett bygglov inom detaljplan ska enbart dessa frågor prövas (det är en uttömmande lista):
  • planenlighet
  • genomförandetiden
  • placering och utformning
  • omgivningspåverkan
  • utformningskraven
  • anordnande av tomter, allmänna platser och andra områden
  • förvanskningsförbudet
  • varsamhetskravet
Se Boverket: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/bygglov_inom_dp/

• Gilla
Sixten76 och 3 till
  • Laddar…
S Sixten76 skrev:
Hej!

Håller på att sätta ihop ritningar för bygglov till ett tillbygge.
Den nya ytterväggen kommer att hamna någon meter från tomtgräns, vilket grannarna har sagt är ok eftersom det inte stör dem.

Däremot kommer det att hamna ca 6 meter från grannarnas hus, så jag håller på att kolla på vilken brandklassning som behöver uppfyllas och hur det ska uppfyllas.

Jag undrar även om jag behöver rita in eller ange detta på ritningarna/handlingarna? Om så är fallet, finns det något exempel på hur detta ska göras?
Jag har sökt runt en del, men hittar inget liknande exempel.

Tacksam om ni har lite goda råd.
Hej,

Som byggnadsinspektör på kommun så kommer här lite tips och råd! 😊
Brandkravet prövas inte i lovet, det stämmer. Dock prövas det i startbeskedet som krävs för att få börja bygga så av den anledningen kan det vara lika att skicka in allt direkt.
För ett avstånd på 6m behöver väggen klassas som EI60, (alternativt att både din vägg och grannens vägg håller EI30 men det blir ju svårt att påverka deras brandskydd i den här frågan) och du får Max ha 4kvm glasyta som är oklassificerade (vanliga fönster), mer än så så behöver även fönstren vara brandskyddsklassade.
Byggnadsnämnden kommer mest troligt begära in en enklare brandskyddsbeskrivning där du ska visa att du vet vilka krav som gäller. Jag hade streckat väggen på ex. En planritning och skrivit att den ska uppföras i EI60-klass, eller bara skriva ihop ett dokument där du förklarar vad kravet är och hur du tänker uppfylla det 😊
Hoppas det var tydligt nog 😅

• Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
L Leesabina skrev:
Hej,

Som byggnadsinspektör på kommun så kommer här lite tips och råd! 😊
Brandkravet prövas inte i lovet, det stämmer. Dock prövas det i startbeskedet som krävs för att få börja bygga så av den anledningen kan det vara lika att skicka in allt direkt.
För ett avstånd på 6m behöver väggen klassas som EI60, (alternativt att både din vägg och grannens vägg håller EI30 men det blir ju svårt att påverka deras brandskydd i den här frågan) och du får Max ha 4kvm glasyta som är oklassificerade (vanliga fönster), mer än så så behöver även fönstren vara brandskyddsklassade.
Byggnadsnämnden kommer mest troligt begära in en enklare brandskyddsbeskrivning där du ska visa att du vet vilka krav som gäller. Jag hade streckat väggen på ex. En planritning och skrivit att den ska uppföras i EI60-klass, eller bara skriva ihop ett dokument där du förklarar vad kravet är och hur du tänker uppfylla det 😊
Hoppas det var tydligt nog 😅
Finns det beskrivningar på hur man uppnår 60 minuter respektive 30?
Jag har en gång byggt mig ett garage nära mitt eget hus och (25 år sen) sa byggnadsnämden "närmare än en meter= dubbla gipsskivor och längre avstånd= enkla gipsskivor" men det kanske var lägre krav då...

• Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Jag har en gång byggt mig ett garage nära mitt eget hus och (25 år sen) sa byggnadsnämden "närmare än en meter= dubbla gipsskivor och längre avstånd= enkla gipsskivor" men det kanske var lägre krav då...
Träguiden har bra beskrivningar på väggkonstruktioner med trästomme, se länk.
Annars brukar man säga att dubbla vanliga gipsskivor (2x12mm) uppfyller EI30 och att det krävs åtminstone dubbla brandgips (2x15mm) för EI60 😊

https://www.traguiden.se/om-tra/bra...-brandmotstand/exempel-pa-avskiljande-vaggar/

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Sen att tillägga så är det lägre krav för en komplementbyggnad som byggs nära ett hus, då gäller bara EI30-kravet på väggen.
När det är två bostadshus som hamnar nära varandra höjs kravet och blir EI60.

• Gilla
Amino och 4 till
  • Laddar…
Tack alla, precis den informationen jag söker!

Nu dök det upp en fråga till. Har gjort en skiss för att visa vad jag menar. Frågan är om även den orangemarkerade väggen behöver brandklassas likt den blåmarkerade i och med att den ligger inom 9 meter från grannhuset?

Skiss av en tomtgräns med en tillbyggnad, där en blåmarkerad och en orangemarkerad vägg inom 9 meter från ett närliggande hus visas.
Skapa konto

S Sixten76 skrev:
Tack alla, precis den informationen jag söker!

Nu dök det upp en fråga till. Har gjort en skiss för att visa vad jag menar. Frågan är om även den orangemarkerade väggen behöver brandklassas likt den blåmarkerade i och med att den ligger inom 9 meter från grannhuset?

[bild]
För vissa kommuner räcker det med endast den fasadsida som är mot grannen men för att vara på säkra sidan hade jag nog gjort det. Då klarar du även kraven när man ser till brandstrålningen.
Sen ser jag inga nackdelar med att även göra den delen av väggen Brandskyddad, annat än då merkostnaden det kanske medför 😊

Se bild för strålning vid brand.
Diagram över två byggnader A och B som visar avståndet 8 meter mellan dem, med markerade vinklar på 135 grader och områden som påverkas av brandstrålning.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Leesabina skrev:
För vissa kommuner räcker det med endast den fasadsida som är mot grannen men för att vara på säkra sidan hade jag nog gjort det. Då klarar du även kraven när man ser till brandstrålningen.
Sen ser jag inga nackdelar med att även göra den delen av väggen Brandskyddad, annat än då merkostnaden det kanske medför 😊

Se bild för strålning vid brand.
Hatt av, stort tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.