Om vi förutsätter att hållfasthetsberäkningen görs enligt konstens alla regler.

Kan en amatör förlänga en balkong (dvs "göra djupare") om han gör ordentlig research och köper ordentliga prylar? Eller är det här ett typexempel på nåt som man lämnar över till en konstruktör?

Bifogar bild på balkongen som jag skulle vilja göra ca 1,5m djupare...

• 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du kan ju be en konstuktör rita upp det och sen är det bara att följa ritningen

h-man skrev:
Kan en amatör förlänga en balkong (dvs "göra djupare") om han gör ordentlig research och köper ordentliga prylar? Eller är det här ett typexempel på nåt som man lämnar över till en konstruktör?
QUOTE]

Isåfall borde hälften av alla hemsnickrade altaner vara "undermåligt" byggda? Det är ju inte alla som kan öppna altan dörren och kliva ut i marknivå, finns ju sutterängshus.

Klart att man kan bygga själv om man vet vad man gör eller får lite hjälp med hur konstruktionen skall se ut. Spännande projekt om du gör det själv, lägg upp lite bilder på bygget isåfall.

Förresten, vad klassas som balkong och inte? Vad jag kan se på bilden så står den på marken och då borde det väl vara en altan? Eller är jag ute på den berömda cykeln?

Hehehe, den cykeln måste vara rosa :D Och du sitter på den!

Dzollero skrev:
Hehehe, den cykeln måste vara rosa :D Och du sitter på den!
En riktigt gammal och fin kärringhonda som är penselmålad ;)

Skämt åsido, stödpelarna står ju på marken, då är det väl ingen balkong?

den står med pelare på marken så visst kanske den borde kallas altan (det gjorde den faktiskt i prospektet) men det känns som en balkong... Ska se om jag kan hitta en konstruktör som kan ta en titt och återkommer förmodligen med många fler frågor...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.