Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Visst går det att laga. Om det inte går att hitta ett exakt likadant. Men det är inte så mycket merjobb att tillverka en ny fösterbåge. Det är inga spröjs.
Orsaken är nog att det är tillverkat av för fönster dåligt virke. Äldre fönster klarar sig bättre även trots bristande underhåll.
Orsaken är nog att det är tillverkat av för fönster dåligt virke. Äldre fönster klarar sig bättre även trots bristande underhåll.
Tänkte du laga själv eller lämna bort den?K Kjelle123 skrev:
Som andra skriver så är den där lagningen på ungefär samma svårighetsgrad som att göra en ny ytterbåge, så hittar du ingen som kan göra en ny lär du ha samma problem att hitta någon som kan laga.
Därmed inte sagt att det är särskilt svårt. Håller faktiskt själv på just nu med en båge i väldigt snarlikt skick.
Ok. Tack för svar.imported_Benno skrev:
Jag kanske försöker göra nya själv. Problemet är o göra nedsänkning där fönstret ska ligga. Saknar verktyg. Handöverfräs?C cpalm skrev:Tänkte du laga själv eller lämna bort den?
Som andra skriver så är den där lagningen på ungefär samma svårighetsgrad som att göra en ny ytterbåge, så hittar du ingen som kan göra en ny lär du ha samma problem att hitta någon som kan laga.
Därmed inte sagt att det är särskilt svårt. Håller faktiskt själv på just nu med en båge i väldigt snarlikt skick.
/ Kjelle
Gjort ett fönster från noll till en lada. Handöverfräs funkar fint. Utmaningen är att hitta bra virke och sen rätt pilligt att få till skarvarna. Tips: rita upp hela fönstret på ett stort papper på arbetsbänken, t ex golvskyddspapper. Gör det snabbare att mäta, se om det är vinkelrätt mm.
Hänger inte med riktigt, men tack ändå.G g.kraft skrev:
Bra tips.TackD Deltidslantisen skrev:
Ja, bordssåg är rätt verktyg här. Inte minst för kittfalsen, men även karmdelen måste ju klyvas till rätt dimension.G g.kraft skrev:
Angående virke använder jag själv spill från timmerreparationer. Man behöver en bit torkat kärnvirke (furu), gärna tätvuxet. Kärnsidan uppåt och kittfalsen sågas i märgen. Om jag förstått det rätt.
Kollar på bordssåg nu. Jula säljer en som kanske duger. Tack för bra tips.C cpalm skrev:Ja, bordssåg är rätt verktyg här. Inte minst för kittfalsen, men även karmdelen måste ju klyvas till rätt dimension.
Angående virke använder jag själv spill från timmerreparationer. Man behöver en bit torkat kärnvirke (furu), gärna tätvuxet. Kärnsidan uppåt och kittfalsen sågas i märgen. Om jag förstått det rätt.
/ Kjelle
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Vissa säljer färdigt bågvirke. Bara kapa till och foga ihop. Man kommer långt med en "japansåg" om man är noggrann.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer