Hejsan!
Köpte i september förra året. Badet är gjort 2008.
La märke till igår kväll att silikonfogen runt om i dushen har spruckit och är svart liknande bakom.

Har täcknat en försäkring vid köp av bostaden för dolda fel med mera..

Se gärna bilderna och avgör själv. Är detta något att oroa sig över?

Sprucken och svartmögelangripen silikonfog i hörnet av en dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är rätt gjort ska det inte vara något att oroa sig för, bara en renhållningsfråga. Tätskiktet sitter bakom kaklet. Jag gissar att huset är i trä? Att det spruckit tyder bara på att huset rör på sig, det ska tätskiktet klara om det är rätt gjort.

är lägenhet. bor i betongblock. från år 1958 3:e våning

Till att börja med är det ingenting i detta som tyder på ett dolt fel.
Sedan som Anna_H säger, inget att oroa sig för så länge tätskiktet är korrekt gjort.
Ta bort den gamla fogen, rengör och foga på nytt.

Det ser ut som att det inte fogats ordentligt från början, att man använt lite för lite fogmassa just där.

Tack för svar! känns ju väldigt bra! Hur går ett tätskikt till om man får fråga? Mvh

jippi44 skrev:
Tack för svar! känns ju väldigt bra! Hur går ett tätskikt till om man får fråga? Mvh
En vanlig form av tätskikt är en särskild tät duk som man limmar upp på golv och väggar innan man sätter kakel och klinker. Det är även en massa manschetter för rör, i hörnen osv osv. Mycket pill för att det ska bli helt tätt överallt. Googla lite på tätskikt badrum så hittar du säkert en massa information. Eller så kollar du in hos t.ex. BKR och kollar deras så kallade branschstandard för tätskikt. (ByggKeramikRådet)

Rubriken redigerad, det är bra om rubriken ger en beskrivning eller iallafall antydan till vad ämnet avhandlar.

/moderator

Dolt fel används vid köp av fastighet, du har köpt en del i en förening då används inte den termen utan här är det Köplagen som gäller. Bra att veta i framtiden.

Hej,

Lyfter den här gamla tråden då jag råkat ut för exakt samma sak, fast i hus.
Silikonfogarna var helt lösa när jag petade på de. Och fullt med svartmögel på och bakom.
Jag antar att det inte är ett dolt fel, och jag tror inte det är ett problem med tätskiktet då det borde visat sig på andra sätt.

Nu till min fråga: Hur går jag bästa tillväga för att fixa silikonfogen?
Jag tänker mig ungefär såhär:
•Dra bort all gammal silikon
•Tvätta med mögeltvätt
•Låta ytan torka upp ordentligt i ett par dagar med golvvärmen på
•Foga om med våtrumssilikon

Min kunskap om våtrum är minst sagt begränsad så jag tar gärna emot tips :)

Som delmoment i tvätten skulle jag även pensla in klorin där

• Gilla
Herr_Man
  • Laddar…
Din plan ser rimlig ut. Däremot ska man egentligen inte ha silikon ända ner i botten i mötet mellan vägg och golv; vatten behöver nämligen kunna vandra från väggen till golvet. Hur man bär sig åt för att undvika det vete fasen, själv använde jag vanlig fog.

• Gilla
Herr_Man
  • Laddar…
B Bullmorsa skrev:
Din plan ser rimlig ut. Däremot ska man egentligen inte ha silikon ända ner i botten i mötet mellan vägg och golv; vatten behöver nämligen kunna vandra från väggen till golvet. Hur man bär sig åt för att undvika det vete fasen, själv använde jag vanlig fog.
Då det är silikon i resten av badrummet så tänkte jag fortsätta med det i duschen.
Men bra tips om att det inte ska tryckas hela vägen in. Frågan är hur jag löser det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.