J JohanLun skrev:
Men det är underligt att inte fler lösningar (finns ens några?) där laddappen tillsammans med elbolaget kan hålla koll på exakt laddkostnad och via tex att man "plippar" med en RFID tag på laddaren kopplar en laddsession till en logg med exakt hur mycket laddningen kostade inkl alla avgifter.
Jag håller inte koll på sessioner, men skulle kunna om jag hade flera bilar. I Home Assistant har jag dock exakta priset på laddstationen genom att kombinera Nordpool och laddarens mätare. Det enda som inte ingår är effektavgiften som är svår att avgöra vem som är skyldig till (det är iofs inte laddaren då jag begränsar den; antar tjänstebil skulle vilja ladda fullt och kosta extra 8 kWp * 40 kr/kWp i månaden). Annars är väl det enklaste sättet att ha 2 olika laddare? Men jag är ganska säker på att jag skulle kunna få ut individuell konsumtion och kostnad för den...
 
S sjoelund skrev:
Jag håller inte koll på sessioner, men skulle kunna om jag hade flera bilar. I Home Assistant har jag dock exakta priset på laddstationen genom att kombinera Nordpool och laddarens mätare. Det enda som inte ingår är effektavgiften som är svår att avgöra vem som är skyldig till (det är iofs inte laddaren då jag begränsar den; antar tjänstebil skulle vilja ladda fullt och kosta extra 8 kWp * 40 kr/kWp i månaden). Annars är väl det enklaste sättet att ha 2 olika laddare? Men jag är ganska säker på att jag skulle kunna få ut individuell konsumtion och kostnad för den...
Kul, har du något färdigt script som löser detta man själv bara kan kopiera, har ingen praktisk nytta av det, men kör HA och jag misstänker att Easee laddaren går att integrera i HA. Sen jag slutade med Tibber har jag funderat om jag skulle försöka hitta en HA integration som kan kolla elpriser och ladda när det är optimalt utifrån elpris och effektavgift, men jag har nu helt enkelt satt på schema så den laddar från sen kväll till tidig morgon då jag inte haft tid och ork och motivation att pilla med det.

A AndersS skrev:
Det kommer att lösas, men är inte klart och utveckling/utbyggnad pågår. I takt med att det blir fullt ut "moget" så kommer lösningar att finnas. Vi får bara acceptera att vi ännu inte är där ännu, vilket väl är trådens huvudsyfte i frågeställningen? Vi vill gärna att saker ska ske "här och nu" när något förändras😉 Lösningen idag blir att fråga sig "Är det för tidigt att köpa ellbil" utifrån varje enskilt behov och krav.
Ja, det är bara så underligt att detta med att göra betalning för laddning smidigt går så trögt. Hade man haft med det i kravspecen så hade det kunnat vara lite som teslaladdarna, att det sker automagiskt när man kopplar in laddsladden, om man lånar nån annans privata laddstation skulle den kommunicera och kolla om man har avtal att ladda och skicka info till en app där man bara godkänner priset, sen sköter debitering automatiskt... Men det kanske är för sent att implementera nåt sånt, eller finns det stöd i protokollen men det är för många spelare inblandade så det inte går att få till?
 
Kanske går att göra lite av den där ca 1h tidrapportering eller del av den ca 1h bilstädning, som brukar tillkomma på fakturorna, medans man står på laddplatsen? :)
 
  • Haha
  • Gilla
MasMats och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kul, har du något färdigt script som löser detta man själv bara kan kopiera, har ingen praktisk nytta av det, men kör HA och jag misstänker att Easee laddaren går att integrera i HA.
Min Zaptec integrerar med HA (HACS) så jag får energi från den. Sedan finns Nordpool integration i HACS också. Det enda jag behöver är en helper (template) för att beräkna elpriset inkl. skatt, elnät och påslag för elhandel:
{{states.sensor.nordpool_vat.state | float + 0.883}}

Det kör jag sedan in i Energy dashboard så loggas det för varje timme energi och kostnad.

Utöver det har jag en till template som drar bort laddarens energi från hela husets energi (så totalen i Energy dashboard blir rätt; det är alltså typ Tibber-Laddare=Övrigt som blir en egen sensor i Energy dashboard - fast jag har flera mätare jag drar av, som servern och tvättmaskin).

Sedan skulle det behövas någon logik om man vill logga tjänstebil och privat bil separat... Enklast med olika laddare som sagt, och om man ska ladda två bilar kanske man vill ha två laddare där jobbet betalar för den ena (och till och med själva skulle kunna logga tider och påslag för laddning via 4G)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Bör vara enkelt beslut ur ett företagsperspektiv.
* Elbil är idag inte lämplig utifrån ev. intäktsbortfall av ej nyttjad arbetstid
eller
* Intäktsbortfall pga ej nyttjad arbetstid kan accepteras och elbil kan användas.
Det finns en faktor till och det är om man ofta är med i upphandlingar där CO2-belastning är en del av bedömningen, då är det viktigt att ha så stor del av flottan på el som bara är möjligt, det ger pengar i andra änden.
 
L laseryxa skrev:
Kanske går att göra lite av den där ca 1h tidrapportering eller del av den ca 1h bilstädning, som brukar tillkomma på fakturorna, medans man står på laddplatsen? :)
Ja, de gånger jag laddat i tjänsten har jag kombinerat det med lunch eller slagit upp datorn och kört lite admin. Är jag dock på en lite trevligare/intressant plats så har det förekommit att jag tagit 30min kompledigt och gått en promenad eller kikat på något intressant.

Jag fick nog av att "stressa" runt i jobbet i yngre dagar (var en kort period t.o.m. sjukskriven deltid för stress) så nu lägger jag alltid gott om tid för eventualiteter och strul i planeringen.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns en faktor till och det är om man ofta är med i upphandlingar där CO2-belastning är en del av bedömningen, då är det viktigt att ha så stor del av flottan på el som bara är möjligt, det ger pengar i andra änden.
Har svarat i punkt 2, finns flera saker som kan motivera.
* Intäktsbortfall pga ej nyttjad arbetstid kan accepteras och elbil kan användas.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nu behöver vi inte diskutera min arbetsmiljö här, jag stortrivs med mitt jobb där jag vanligtvis inte har en aning om hur arbetsdagen bil, var jag hamnar, och om jag ens kommer hem.
Provade ett vanligt jobb 2006, sa upp mig av tristess efter en månad, rutiner och kolla på klockan när det var rast eller hemgång är inte min grej.
Käka en macka i bilen och lyssna på en god bok ser jag som en förmån.

Om vi återgår till ämnet kollade jag igår på en elektrisk Transit, lika bil jag har nu alltså.
Den går 315 km vid optimala förhållanden, dar uppgivet 2,3 kw milen. Bilen kostar 846"
Dieseln kostar 625" men har en årsskatt på drygt 22" per år.
Bränslekostnaden är svår att sia om, dieseln drar 0,9 i verkligheten.
Elen blir väl nästan dyrare om man bara ska leva på snabbladdning ??
Man kan över reflektera över kostnads utvecklingen, för 10 år sen köpte vi 5 bilar för 250" st, vi fick tillbaka ca 100" efter drygt 3 år.
Idag om vi ska ha el kostar 1 bil 850" !!! Och 1 timme per dag kommer inte dra in några pengar då det ska laddas.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Renaul Master 389km WLTP (87kWh) 1625kg lastvikt
eSprinter 440km WLTP (113kWh) 1092kg lastvikt
ID Buzz Cargo 449km WLTP (79kWh) 735kg lastvikt

Känns lite oklart med lasten på Renault Master där, men räckvidd ska vara WLTP blandad körning på alla

ID Buzz LWB med 86kWh ska klara 468km, men verkar inte finnas i Cargo version ännu
 
Isakare Isakare skrev:
Man kan över reflektera över kostnads utvecklingen, för 10 år sen köpte vi 5 bilar för 250" st, vi fick tillbaka ca 100" efter drygt 3 år.
Idag om vi ska ha el kostar 1 bil 850" !!! Och 1 timme per dag kommer inte dra in några pengar då det ska laddas.
Och jag vet inte riktigt hur mycket du får för begagnade skåpbilar. Begagnade personbilar kan man ju sälja till privatpersoner, men ens där tappar de elektriska fort värde av någon anledning (bra för oss som vill köpa billiga elbilar).

Kanske måste man sikta på att ha bilarna i fler år?

Det jag ser mycket av i staden är hantverkare med iD.Buzz men jag antar du behöver det massiva utrymmet i en Transit?
 
Ahlsell borde sätta upp snabbladdare på sina parkeringar hantverkarna kan ladda sina bilar när dom handlar.

Självklart ska det kosta 50 kr kWh (med en kickback på 49 kr kWh) som kunde ska betala..
 
  • Haha
  • Gilla
MasMats och 11 till
  • Laddar…
D
G Greger_08 skrev:
Ahlsell borde sätta upp snabbladdare på sina parkeringar hantverkarna kan ladda sina bilar när dom handlar.

Självklart ska det kosta 50 kr kWh (med en kickback på 49 kr kWh) som kunde ska betala..
Vilken perfekt lösning!
 
En laddstation med två bilar parkerade framför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laddare har dom iaf. ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Renaul Master 389km WLTP (87kWh) 1625kg lastvikt
eSprinter 440km WLTP (113kWh) 1092kg lastvikt
ID Buzz Cargo 449km WLTP (79kWh) 735kg lastvikt

Känns lite oklart med lasten på Renault Master där, men räckvidd ska vara WLTP blandad körning på alla

ID Buzz LWB med 86kWh ska klara 468km, men verkar inte finnas i Cargo version ännu
Master, Sprinter mfl är för stora, behöver en mellanstor, max 2 meter hög. Besökte ofta butiker i köpcentrum och måste parkera i garaget, där är ofta max 2 meter.
Transit Custom med sitt nerfällbara takräcke är perfekt för det.
Behöver takräcke ibland, men vill inte ha ett fast igen efter 7 år i Transit, genial lösning 🙂
 
GoC GoC skrev:
Har du jobbat i ”hantverkarbranschen” nån gång?
Troligen inte med tanke på funderingen om att kunna åka och ladda på lunchrasten
Du menar mer den där tiden mellan frukosten och efter lunch? "Har du hackat i dig den där mackan snart så vi kan ta lunch?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.