Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Firmabilen går på övertid, vi äger förvisso bilarna, men tanken är att de ska bytas ut var 3e år innan de börjar kosta och har nått värde kvar.
Isakare Isakare skrev:
Chefen pratar om elbilar, jag bävar.
Först har jag ingen laddning hemma, ev skulle jag kunna...
Jag förstår inte problemet?
Tankar du inte idag på ett kort från företaget?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag förstår inte problemet?
Tankar du inte idag på ett kort från företaget?
Det är väl kanske mest det där med att man då måste lägga det där 20-30-50 minuterna om dagen på att snabbladda som är problemet kan jag tro…
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det är väl kanske mest det där med att man då måste lägga det där 20-30-50 minuterna om dagen på att snabbladda som är problemet kan jag tro…
Lunchrast?
 
S sjoelund skrev:
Lunchrast?
Ja, jag säger inte att det är en rimlig (eller orimlig) ståndpunkt, jag bara tolkar det som att det är vad som avses.
Jag tror dock att Isakare i samma andetag pratade om att lunchen består av mackor medan han kör, vilket skulle göra det svårt att ladda då.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Lunchrast?
Har du jobbat i ”hantverkarbranschen” nån gång?
Troligen inte med tanke på funderingen om att kunna åka och ladda på lunchrasten
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har typ Linköping, Örebro och hela norra Sverige som mitt arbetsområde, utgår från Stockholm.
Startade prick 7 i morse, kom hem 18.45, handlade i 5 minuter, tankade i 6 minuter, jobbade all tid mellan den förutom körningen
Nej, det funkar nog inte med en elbil. Det funkar förstås inte utan heller med någon form av rimliga arbetsvillkor, men det vet du nog redan.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Laddar du 2 bilar på en gång? Annars kan du ju koppla två kablar på en laddare och spara några tusen.
Sparar exakt 0:- då 2 laddare ingick i en paktetdeal jag gjorde med solceller.

2st Sungrow laddare till samma pris som en Zaptec.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det funkar nog inte med en elbil. Det funkar förstås inte utan heller med någon form av rimliga arbetsvillkor, men det vet du nog redan.
Nej att behöva slänga i sig lunchen som mackor i bilen är inget jag skulle acceptera och ingen vettig arbetsmiljö.

Men oavsett detta skulle jag nog vintertid räkna med två laddstopp om jag körde så mycket. Så mertid för laddning kommer det bli jämfört med fossilbil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Det är väl kanske mest det där med att man då måste lägga det där 20-30-50 minuterna om dagen på att snabbladda som är problemet kan jag tro…
Det är väl arbetstid?
Kanske lite tråkigt att vänta, man får väl ta med sig en bok, om man inte gillar att sitta och knappa med telefonen.

edit:
Ja det går extra tid, men jag antar väl att övertiden byts mot ledighet, eller ev extra lön.
Det är kanske livssituationen privat som gör det besvärligt att en jobbig arbetsdag som redan nu innebär att vara 11 timmar hemifrån blir en extra timme längre?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl arbetstid?
Kanske lite tråkigt att vänta, man får väl ta med sig en bok, om man inte gillar att sitta och knappa med telefonen.

edit:
Ja det går extra tid, men jag antar väl att övertiden byts mot ledighet, eller ev extra lön.
Det är kanske livssituationen privat som gör det besvärligt att en jobbig arbetsdag som redan nu innebär att vara 11 timmar hemifrån blir en extra timme längre?
Det förutsätter jag att det skulle vara (om man nu inte kan ställa om och ladda på lunchtid). Jag själv skulle inte vara så pigg på att förlänga min arbetsdag för en sådan sak heller just nu, men det är nog rätt mycket avhängigt på livssituationen i övrigt som du säger.
Under perioden när jag var singel och barnlös hade det inte gjort mig lika mycket om jag kunde byta dessa laddtider mot en ledig dag nu och då istället.
 
GoC GoC skrev:
Har du jobbat i ”hantverkarbranschen” nån gång?
Troligen inte med tanke på funderingen om att kunna åka och ladda på lunchrasten
Alla hantverkare jag har haft hemma hos mig har åkt iväg till firman, Ahlsell eller lunchrestaurang när de varit här heldagar. I min ungdom har jag jobbat i branschen och det gick då utmärkt att åka iväg och äta på lunchen. Många ställen har idag laddare; fanns så klart inte då, men visst tankade man bilen då också.

Men visst, äter man macka i bilen för att få in fler arbetstimmar kostar det så klart att åka iväg bara för att ladda.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl arbetstid?
Kanske lite tråkigt att vänta, man får väl ta med sig en bok, om man inte gillar att sitta och knappa med telefonen.

edit:
Ja det går extra tid, men jag antar väl att övertiden byts mot ledighet, eller ev extra lön.
Det är kanske livssituationen privat som gör det besvärligt att en jobbig arbetsdag som redan nu innebär att vara 11 timmar hemifrån blir en extra timme längre?
Bör vara enkelt beslut ur ett företagsperspektiv.
* Elbil är idag inte lämplig utifrån ev. intäktsbortfall av ej nyttjad arbetstid
eller
* Intäktsbortfall pga ej nyttjad arbetstid kan accepteras och elbil kan användas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Bör vara enkelt beslut ur ett företagsperspektiv.
* Elbil är idag inte lämplig utifrån ev. intäktsbortfall av ej nyttjad arbetstid
eller
* Intäktsbortfall pga ej nyttjad arbetstid kan accepteras och elbil kan användas.
Ja det är precis så jag tänker.
 
Det måste väl vara många som har problemet hur laddning hemma ska debiteras, men det finns väl en modell där man har förmånsbil och skriver milersättning istället för att bränslet ingår, då borde det ju nästan löna sig att "ladda hemma". Fast en hantverkar bil kanske alltid är en tjänstebil och inte förmånsbil, då ska den väl parkeras på arbetsplatsen och kan laddas under natten?

Men det är underligt att inte fler lösningar (finns ens några?) där laddappen tillsammans med elbolaget kan hålla koll på exakt laddkostnad och via tex att man "plippar" med en RFID tag på laddaren kopplar en laddsession till en logg med exakt hur mycket laddningen kostade inkl alla avgifter. Det kunde ju även vara bra om tex en granne har besök av bekanta med elbil men inte har egen laddare, och man vill kunna låna ut sin laddare men utan att bjuda på elen...
 
J JohanLun skrev:
Det måste väl vara många som har problemet hur laddning hemma ska debiteras, men det finns väl en modell där man har förmånsbil och skriver milersättning istället för att bränslet ingår, då borde det ju nästan löna sig att "ladda hemma". Fast en hantverkar bil kanske alltid är en tjänstebil och inte förmånsbil, då ska den väl parkeras på arbetsplatsen och kan laddas under natten?

Men det är underligt att inte fler lösningar (finns ens några?) där laddappen tillsammans med elbolaget kan hålla koll på exakt laddkostnad och via tex att man "plippar" med en RFID tag på laddaren kopplar en laddsession till en logg med exakt hur mycket laddningen kostade inkl alla avgifter. Det kunde ju även vara bra om tex en granne har besök av bekanta med elbil men inte har egen laddare, och man vill kunna låna ut sin laddare men utan att bjuda på elen...
Det kommer att lösas, men är inte klart och utveckling/utbyggnad pågår. I takt med att det blir fullt ut "moget" så kommer lösningar att finnas. Vi får bara acceptera att vi ännu inte är där ännu, vilket väl är trådens huvudsyfte i frågeställningen? Vi vill gärna att saker ska ske "här och nu" när något förändras😉 Lösningen idag blir att fråga sig "Är det för tidigt att köpa ellbil" utifrån varje enskilt behov och krav.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.