1 466 020 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Isakare skrev:
Jag förstår inte problemet?Isakare skrev:
Tankar du inte idag på ett kort från företaget?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 385 inlägg
Nej, det funkar nog inte med en elbil. Det funkar förstås inte utan heller med någon form av rimliga arbetsvillkor, men det vet du nog redan.Isakare skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 495 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 3 996 inlägg
Nej att behöva slänga i sig lunchen som mackor i bilen är inget jag skulle acceptera och ingen vettig arbetsmiljö.Nötegårdsgubben skrev:
Men oavsett detta skulle jag nog vintertid räkna med två laddstopp om jag körde så mycket. Så mertid för laddning kommer det bli jämfört med fossilbil.
Det är väl arbetstid?tveksamt skrev:
Kanske lite tråkigt att vänta, man får väl ta med sig en bok, om man inte gillar att sitta och knappa med telefonen.
edit:
Ja det går extra tid, men jag antar väl att övertiden byts mot ledighet, eller ev extra lön.
Det är kanske livssituationen privat som gör det besvärligt att en jobbig arbetsdag som redan nu innebär att vara 11 timmar hemifrån blir en extra timme längre?
Det förutsätter jag att det skulle vara (om man nu inte kan ställa om och ladda på lunchtid). Jag själv skulle inte vara så pigg på att förlänga min arbetsdag för en sådan sak heller just nu, men det är nog rätt mycket avhängigt på livssituationen i övrigt som du säger.Mikael_L skrev:Det är väl arbetstid?
Kanske lite tråkigt att vänta, man får väl ta med sig en bok, om man inte gillar att sitta och knappa med telefonen.
edit:
Ja det går extra tid, men jag antar väl att övertiden byts mot ledighet, eller ev extra lön.
Det är kanske livssituationen privat som gör det besvärligt att en jobbig arbetsdag som redan nu innebär att vara 11 timmar hemifrån blir en extra timme längre?
Under perioden när jag var singel och barnlös hade det inte gjort mig lika mycket om jag kunde byta dessa laddtider mot en ledig dag nu och då istället.
Alla hantverkare jag har haft hemma hos mig har åkt iväg till firman, Ahlsell eller lunchrestaurang när de varit här heldagar. I min ungdom har jag jobbat i branschen och det gick då utmärkt att åka iväg och äta på lunchen. Många ställen har idag laddare; fanns så klart inte då, men visst tankade man bilen då också.GoC skrev:
Men visst, äter man macka i bilen för att få in fler arbetstimmar kostar det så klart att åka iväg bara för att ladda.
Bör vara enkelt beslut ur ett företagsperspektiv.Mikael_L skrev:Det är väl arbetstid?
Kanske lite tråkigt att vänta, man får väl ta med sig en bok, om man inte gillar att sitta och knappa med telefonen.
edit:
Ja det går extra tid, men jag antar väl att övertiden byts mot ledighet, eller ev extra lön.
Det är kanske livssituationen privat som gör det besvärligt att en jobbig arbetsdag som redan nu innebär att vara 11 timmar hemifrån blir en extra timme längre?
* Elbil är idag inte lämplig utifrån ev. intäktsbortfall av ej nyttjad arbetstid
eller
* Intäktsbortfall pga ej nyttjad arbetstid kan accepteras och elbil kan användas.
Det måste väl vara många som har problemet hur laddning hemma ska debiteras, men det finns väl en modell där man har förmånsbil och skriver milersättning istället för att bränslet ingår, då borde det ju nästan löna sig att "ladda hemma". Fast en hantverkar bil kanske alltid är en tjänstebil och inte förmånsbil, då ska den väl parkeras på arbetsplatsen och kan laddas under natten?
Men det är underligt att inte fler lösningar (finns ens några?) där laddappen tillsammans med elbolaget kan hålla koll på exakt laddkostnad och via tex att man "plippar" med en RFID tag på laddaren kopplar en laddsession till en logg med exakt hur mycket laddningen kostade inkl alla avgifter. Det kunde ju även vara bra om tex en granne har besök av bekanta med elbil men inte har egen laddare, och man vill kunna låna ut sin laddare men utan att bjuda på elen...
Men det är underligt att inte fler lösningar (finns ens några?) där laddappen tillsammans med elbolaget kan hålla koll på exakt laddkostnad och via tex att man "plippar" med en RFID tag på laddaren kopplar en laddsession till en logg med exakt hur mycket laddningen kostade inkl alla avgifter. Det kunde ju även vara bra om tex en granne har besök av bekanta med elbil men inte har egen laddare, och man vill kunna låna ut sin laddare men utan att bjuda på elen...
Det kommer att lösas, men är inte klart och utveckling/utbyggnad pågår. I takt med att det blir fullt ut "moget" så kommer lösningar att finnas. Vi får bara acceptera att vi ännu inte är där ännu, vilket väl är trådens huvudsyfte i frågeställningen? Vi vill gärna att saker ska ske "här och nu" när något förändras😉 Lösningen idag blir att fråga sig "Är det för tidigt att köpa ellbil" utifrån varje enskilt behov och krav.J JohanLun skrev:Det måste väl vara många som har problemet hur laddning hemma ska debiteras, men det finns väl en modell där man har förmånsbil och skriver milersättning istället för att bränslet ingår, då borde det ju nästan löna sig att "ladda hemma". Fast en hantverkar bil kanske alltid är en tjänstebil och inte förmånsbil, då ska den väl parkeras på arbetsplatsen och kan laddas under natten?
Men det är underligt att inte fler lösningar (finns ens några?) där laddappen tillsammans med elbolaget kan hålla koll på exakt laddkostnad och via tex att man "plippar" med en RFID tag på laddaren kopplar en laddsession till en logg med exakt hur mycket laddningen kostade inkl alla avgifter. Det kunde ju även vara bra om tex en granne har besök av bekanta med elbil men inte har egen laddare, och man vill kunna låna ut sin laddare men utan att bjuda på elen...