2 727 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Är cellplast/EPS + stålreglar bästa alternativet som inre isolering i källare?
Hej!
Vi har som många andra i forumet en tanke på att isolera källaren inifrån. Tidigare ägare hade träreglar och 50mm(?) glasull, direkt mot betongen, vilket rök när jag slog ut hela rummet. Dränering är inte heller ett alternativ. Väggen är dessutom redan delvis dränerad, men den är dränerad 3 meter längre ut, då det är en utbyggnad placerad över källarens yttervägg. När utbyggnaden byggdes ställdes den på en gjuten ram, som jag tror är dränerad. Ramen utgör alltså ett oåtkomligt, ouppvärmt dränerat rum utanför källaren.
Jag tänkte dock passa på att sätta dit en inspektionslucka.
Källarväggen är väldigt torr och fin, och jag tror att jag kommit fram till att stålreglar med lite distans till ytterväggen, följt av cellplast är en bra väg att gå. Stämmer detta?
Beroende på vem man frågar så får man lite olika svar, men jag (som är helt novis inom området, men kan utföra saker när jag vet vad som ska göras) tänkte i alla fall att man bara fäster U-profiler i golv och tak, 5-10 mm från väggen, ställer i vertikala stålreglar, och helt enkelt staplar cellplastblock mellan dem.
Tänker/gör jag fel om jag gör så?
Om jag monterar det tight, och kanske bevarar en springa uppe och nere på några millimeter för att få någon form av cirkulation bakom, hur döljer man det snyggt?
Vi har som många andra i forumet en tanke på att isolera källaren inifrån. Tidigare ägare hade träreglar och 50mm(?) glasull, direkt mot betongen, vilket rök när jag slog ut hela rummet. Dränering är inte heller ett alternativ. Väggen är dessutom redan delvis dränerad, men den är dränerad 3 meter längre ut, då det är en utbyggnad placerad över källarens yttervägg. När utbyggnaden byggdes ställdes den på en gjuten ram, som jag tror är dränerad. Ramen utgör alltså ett oåtkomligt, ouppvärmt dränerat rum utanför källaren.
Jag tänkte dock passa på att sätta dit en inspektionslucka.
Källarväggen är väldigt torr och fin, och jag tror att jag kommit fram till att stålreglar med lite distans till ytterväggen, följt av cellplast är en bra väg att gå. Stämmer detta?
Beroende på vem man frågar så får man lite olika svar, men jag (som är helt novis inom området, men kan utföra saker när jag vet vad som ska göras) tänkte i alla fall att man bara fäster U-profiler i golv och tak, 5-10 mm från väggen, ställer i vertikala stålreglar, och helt enkelt staplar cellplastblock mellan dem.
Tänker/gör jag fel om jag gör så?
Om jag monterar det tight, och kanske bevarar en springa uppe och nere på några millimeter för att få någon form av cirkulation bakom, hur döljer man det snyggt?
Nu har jag fått direktiv från annat håll att man INTE ska ha ventilerat mot själva rummet, då temperaturskillnad mellan yttervägg och luft som kommer in kan skapa kondens bakom mellan vägg och isolering. Har du någon koll på detta?GoForIt skrev:
Passar cellplast i stålreglarna? Trodde de var 50mm tjocka och reglarna 45.
Väggen är ju torr. Kommer med säkerhet vara det i all evighet. Jag skulle sätta stenull dikt an för att isolera. Diffusionsöppet och fuktsäkert. Med eps så blir ju väggen onödigt tät. Sedan går det diskutera isoleringens nytta där. Marken blir nog aldrig jättekallt under utbyggnaden.
Det här var ju fyra och ett halvt år sedan, så väggen är troligen klar redan...
På ämnet dock, isolering invändigt i källare är alltid en dålig idé. Speciellt om man använder diffusionstätt material som cellplast!
På ämnet dock, isolering invändigt i källare är alltid en dålig idé. Speciellt om man använder diffusionstätt material som cellplast!
Liknande trådar
-
Klarar cellplasten trycket från marken?
Grund & Markarbeten -
Markduk och cellplast i blomlåda
Trädgård allmänt -
Isolera med cellplast / EPS eller ventilerat golv på oisolerad platta på mark
Grund & Markarbeten -
Gjuta in golvvärme i 70-talskällare eps betong eller cellplast på plattan?
Isolering -
EPS cellplast i marken under altan utan tak?
Grund & Markarbeten