Hej, är det möjligt att renovera ytterdörrhandtag på något smidigt och kostnadseffektivt sätt? Allt fungerar, det är bara den nötta finishen jag skulle vilja förbättra.

Jag har målat om ett antal ytterdörrar, och det hade varit kul med uppfräschade handtag. Att köpa nya kostar ett antal tusenlappar, och jag är inte säker på att jag är riktigt så sugen.

Nött ytterdörrhandtag i mässing på en vit dörr, med lås och snedställd nyckelcylinder, behövs tips om smidig och billig renovering för att förbättra finishen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett äldre, slitet ytterdörrhandtag och dörrlås på en vit dörr, med nötta och delvis avflagade ytor.
Skapa konto
Nött ytterdörrhandtag och cylinderlås på en vitmålad ytterdörr.
Skapa konto

C cergod skrev:
Hej, är det möjligt att renovera ytterdörrhandtag på något smidigt och kostnadseffektivt sätt?
Svar: Ja.
C cergod skrev:
Allt fungerar, det är bara den nötta finishen jag skulle vilja förbättra.
OK.
C cergod skrev:
Jag har målat om ett antal ytterdörrar, och det hade varit kul med uppfräschade handtag.
Ett sätt är att "måla om" handtagen oxo. Kan man måla vet man att underarbetet är viktigast.
C cergod skrev:
Att köpa nya kostar ett antal tusenlappar, och jag är inte säker på att jag är riktigt så sugen.
Förståeligt.

Handtagen är av lackad mässing. Lacken håller inte i evighet och lossar/slits bort med tiden. Man har två huvudalternativ om det skall bli snyggt. Ta bort befintlig lack måste man göra oavsett. Sedan väljer man:
  1. Antingen polera och klarlacka. Och göra om, och göra om, och göra om...
  2. Eller att inte göra något mer utan låter saltet i västkustluften sköta antikbehandlingen
Båda alternativen kan bli snygga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.